We Wrocławiu będzie więcej nowych tramwajów. MPK zakupi kolejne 21 Moderusów Gamma

We Wrocławiu będzie więcej nowych tramwajów. MPK zakupi kolejne 21 Moderusów Gamma

Orzech
Orzech
REKLAMA
Nie 25, ale 46 tramwajów kupi MPK Wrocław w ramach umowy z poznańską firmą Modertrans. MPK zdecydowało się skorzystać z prawa opcji, co oznacza że dodatkowo na stolicy Dolnego Śląska pojawi się 21 nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów Moderus Gamma.
- Od początku mojej kadencji podkreślam, że komunikacja miejska to mój priorytet. Dzisiaj po raz kolejny pokazujemy, że nie chodzi tu jednak tylko o słowa, ale przede wszystkim o czyny. Dlatego podjęliśmy decyzję o rozszerzeniu kontraktu na nowe tramwaje dla Wrocławia co sprawi, że za kwotę 372 milionów złotych MPK kupi łącznie 46 nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów. Pierwszy nowy pojazd ma się pojawić najpóźniej jesienią 2022 roku - informuje prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
- Wrocławskie Moderusy Gamma będą nie tylko nowoczesne i niskopodłogowe, ale także ich konstrukcja oparta będzie na czterech skrętnych wózkach – mówi prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder. – Każdy z nowych wagonów będzie niebieski, co na pewno przypadnie do gustu wielu wrocławianom. Tramwaje zastąpią w części nasze najstarsze pojazdy, a częściowo będą dedykowane na nowe linie tramwajowe takie jak ta na Nowy Dwór. 
REKLAMA
Przypomnijmy, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. we Wrocławiu rozstrzygnęło 29 lipca, przetarg na dostawę 25 fabrycznie nowych, niskopodłogowych tramwajów jednokierunkowych z niezbędnym wyposażeniemW czerwcu 2020 r. informowaliśmy, że zgłosiły się dwie firmy. Modertrans Poznań Sp. z o.o. oczekiwał za tabor Gamma 2 204 mln 599 tys. zł brutto (8 mln 184 tys. zł/sztukę), a Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz S.A. za Twisty 216 mln 795 tys. zł (8 mln 671 tys. zł/sztukę). Zabezpieczony na ten cel budżet wynosił 245 mln 33 tys. zł brutto.
Większą liczbę punktów (97,63/100) zdobył Modertrans. Okazał się lepszy pod względem ceny i poziomu hałasu pojazdów. Pesa (89,19/100) przeważała w ocenie pochyłości podłogi oraz nacisku statycznego osi, ale to nie wystarczyło. Zwycięzca będzie miał na realizację zadania 32 miesiące od dnia podpisania umowy (dostarczy tabor w partiach).

Opcja na dodatkowe 21 pojazdów

MPK zapewniło sobie prawo domówienia do 21 takich samych tramwajów (wartych po takiej samej stawce ok. 171,8 mln zł). Musi o tym poinformować, oraz wskazać oczekiwaną liczbę, w ciągu 27 miesięcy od daty zawarcia umowy. Zwycięzca przetargu dostarczałby je po trzy na miesiąc. Pierwsze zaoferowałby w ciągu miesiąca po zrealizowaniu podstawowego zamówienia, a ostatnie najpóźniej w przeciągu ośmiu miesięcy.

Nowe tramwaje będą co najmniej trójczłonowe, z minimum 200miejscami (co najmniej 160 stojących i 40 siedzących). Mają charakteryzować się m.in. trwałością konstrukcji (zapewniającą przynajmniej 30-letnie używanie) oraz niskimi kosztami eksploatacji. Cztery z nich muszą być przystosowane do przeprowadzania szkoleń kandydatów na motorniczych. Wśród oczekiwanych udogodnień MPK wymienia m.in. podświetlane poręcze, rampę dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się i przyciski otwierania drzwi z nadrukiem w języku Braille’a. Ponadto będą wyposażone w system własnego zasilania awaryjnego. Dzięki niemu przejadą w przypadku uszkodzenia zasilania trakcyjnego minimum 400 m (przy 60-procentowym wypełnieniu pasażerami).


Współpraca: Mariusz Bartodziej

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA