Przewoźnik chce kupić 25 niskopodłogowych pojazdów za 245 milionów złotych. Obaj zainteresowani, Modertrans Poznań i Pesa, oczekują mniejszych kwot. MPK dopuszcza jeszcze domówienie 21 tramwajów.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. we Wrocławiu przedstawiło dzisiaj, 24 czerwca, listę ofert w przetargu na dostawę 25 fabrycznie nowych, niskopodłogowych tramwajów jednokierunkowych z niezbędnym wyposażeniem. Zgłosiły się dwie firmy. Modertrans Poznań Sp. z o.o. oczekuje za tabor Gamma 2 204 mln 600 tys. zł brutto (8 mln 184 tys. zł/sztukę), a Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz S.A. za Twisty 216 mln 795 tys. zł (8 mln 671 tys. zł/sztukę). Zabezpieczony na ten cel budżet wynosi 245 mln 33 tys. zł brutto.
![Pesa Bydgoszcz](https://img.investmap.pl/gallery/224/96/480736_1200x.jpg)
Pesa Bydgoszcz
Pierwsze nowe tramwaje już za dwa lata
Teraz przewoźnik będzie analizował złożone oferty. Przy wyborze najkorzystniejszej najważniejsza (50%) będzie cena. Ponadto znaczenie będzie miało jeszcze osiem kryteriów jakości, w tym nacisk statyczny osi (12%), poziom hałasu (8%) i okres gwarancji (5%). Zwycięzca będzie miał na realizację zadania 32 miesiące od dnia podpisania umowy.
MPK zakładało, że do zawarcia porozumienia z wykonawcą dojdzie w czerwcu (oddalone odwołanie firmy Bozankaya przedłużyło procedurę). Pierwsze pojazdy dostarczyłby wówczas tego samego miesiąca w 2022 roku. Kolejne zapewniałby w partiach, po trzy co miesiąc – 19 do końca grudnia 2022 roku, a 6 do końca marca 2023 r.
![MPK Wrocław](https://img.investmap.pl/gallery/223/95/480735_1200x.jpg)
MPK Wrocław
REKLAMA
Opcja na dodatkowe 21 pojazdów
MPK zapewnia sobie prawo domówienia do 21 takich samych tramwajów. Musi o tym poinformować, oraz wskazać oczekiwaną liczbę, w ciągu 27 miesięcy od daty podpisania umowy. Zwycięzca przetargu dostarczałby je po trzy na miesiąc. Pierwsze zaoferowałby w ciągu miesiąca po zrealizowaniu podstawowego zamówienia, a ostatnie najpóźniej w przeciągu ośmiu miesięcy (zgodnie z wstępnym harmonogramem do końca października 2023 roku).
Nowe tramwaje będą co najmniej trójczłonowe, z minimum 200 miejscami (co najmniej 160 stojących i 40 siedzących). Mają charakteryzować się m.in. trwałością konstrukcji (zapewniającą przynajmniej 30-letnie używanie) oraz niskimi kosztami eksploatacji. Cztery z nich muszą być przystosowane do przeprowadzania szkoleń kandydatów na motorniczych. Wśród oczekiwanych udogodnień MPK wymienia m.in. podświetlane poręcze, rampę dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się i przyciski otwierania drzwi z nadrukiem w języku Braille’a. Ponadto będą wyposażone w system własnego zasilania awaryjnego. Dzięki niemu przejadą w przypadku uszkodzenia zasilania trakcyjnego minimum 400 m (przy 60-procentowym wypełnieniu pasażerami).
Remont tramwajów i nowe autobusy
MPK Wrocław zainwestowało także w remont obecnego taboru, o czym informowaliśmy dzisiaj. Wybrało już wykonawców. Modernizacja czeka ponad 40 Portramów i Skód. Koszt inwestycji przekracza 130 mln zł.
Za to w lutym pisaliśmy, że MPK wybrało też firmę, od której wydzierżawi 60 fabrycznie nowych autobusów – jedno- i dwuczłonowych. Zapłaci przeszło 120 mln zł.