źródło: MPK Wrocław

Wrocław: MPK wydzierżawi 60 Mercedesów za ponad 120 milionów

Mariusz Bartodziej
Jeszcze w tym roku na ulice wyjdzie 31 jedno- i 29 dwuczłonowych autobusów. Dostarczą je firmy EvoBus Polska i Pekao Leasing. Nowe Mercedesy zastąpią stare Volvo. Dzięki temu 85% wrocławskich autobusów będzie miało klimatyzację, a ich średni wiek obniży się do niespełna pięciu lat.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. we Wrocławiu rozstrzygnęło 21 lutego przetarg na dostawę w formie dziesięcioletniej (od daty odbioru) dzierżawy 60 fabrycznie nowych (nieużywane, wyprodukowane maksymalnie pół roku wcześniej) niskopodłogowych autobusów. Zamierzało przeznaczyć na ten cel 118 mln 253 tys. zł brutto.
Do 30 stycznia zgłosił się tylko jeden uczestnik: konsorcjum firm EvoBus Polska Sp. z o.o. (dealer Mercedesa) i Pekao Leasing Sp. z o.o. Zapewniły pięcioletnią gwarancję. Oczekiwały 122 mln 515 tys. zł. Konieczne będzie więc zwiększenie założonego budżetu.

Tabor MPK coraz młodszy

Wykonawca dostarczy 31 autobusów jednoczłonowych długich na 11,5-12,5 m, z 28 miejscami siedzącymi i 52 stojącymi oraz z dwiema parami gniazd USB. Zamówienie obejmuje też 29 pojazdów przegubowych: o długości 17,5-18,75 m, na 133 pasażerów (101 stojących i 32 siedzących), z sześcioma gniazdami USB.
Pierwsza dostawa nastąpi do 180 dni od daty zawarcia umowy, a ostatnia w ciągu kolejnych sześciu tygodni. Na początek EvoBus Polska zaoferuje po jednym autobusie z każdego rodzaju, a następnie maksymalnie sześć sztuk na partię (maksymalnie dwa razy w tygodniu).
Średni wiek autobusu we Wrocławiu wynosił na początku ubiegłego roku ponad 8 lat. Jesienią miejska spółka otrzymała 50 Mercedesów, które kupiło za 97 mln 342 tys. zł (o szczegółach pisaliśmy w grudniu dwa lata temu). Do tego dochodzi 30 pojazdów firmy Mobilis (podwykonawcy MPK), które zaczną kursować z początkiem kwietnia (część już jeździ). Gdy uwzględnimy jeszcze 60 nowych, wydzierżawionych Mercedesów, autobus we wrocławskiej flocie będzie miał średnio niespełna pięć lat, a 85% pojazdów (362 sztuki) będzie klimatyzowanych.

Nawet 46 nowych tramwajów

MPK Wrocław inwestuje również w tabor tramwajowy. 29 stycznia ogłosiło przetarg na dostawę 25 fabrycznie nowych, niskopodłogowych tramwajów jednokierunkowych z niezbędnym wyposażeniem. Chętni mogą składać oferty do 30 kwietnia. Przy wyborze najkorzystniejszej najważniejsza (50%) będzie cena. Ponadto znaczenie będzie miało jeszcze osiem kryteriów jakości, w tym nacisk statyczny osi (12%), poziom hałasu (8%) i okres gwarancji (5%). Zwycięzca będzie miał na realizację zadania 32 miesiące od dnia podpisania umowy.
Miasto zakłada, że do zawarcia porozumienia z wykonawcą dojdzie w czerwcu. Pierwsze pojazdy dostarczyłby wówczas tego samego miesiąca w 2022 roku. Kolejne zapewniałby w partiach, po trzy co miesiąc19 do końca grudnia 2022 roku, a 6 do końca marca 2023 r.
MPK zapewnia sobie prawo domówienia do 21 takich samych tramwajów. Musi o tym poinformować, oraz wskazać oczekiwaną liczbę, w ciągu 27 miesięcy od daty podpisania umowy. Zwycięzca przetargu dostarczałby je po trzy na miesiąc. Pierwsze zaoferowałby w ciągu miesiąca po zrealizowaniu podstawowego zamówienia, a ostatnie najpóźniej w przeciągu ośmiu miesięcy (zgodnie z wstępnym harmonogramem do końca października 2023 roku).
Nowe tramwaje będą co najmniej trójczłonowe, z minimum 200 miejscami (co najmniej 160 stojących i 40 siedzących). Mają charakteryzować się m.in. trwałością konstrukcji (zapewniającą przynajmniej 30-letnie używanie) oraz niskimi kosztami eksploatacji. Cztery z nich muszą być przystosowane do przeprowadzania szkoleń kandydatów na motorniczych. Wśród oczekiwanych udogodnień MPK wymienia m.in. podświetlane poręcze, rampę dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się i przyciski otwierania drzwi z nadrukiem w języku Braille’a. Ponadto będą wyposażone w system własnego zasilania awaryjnego. Dzięki niemu przejadą w przypadku uszkodzenia zasilania trakcyjnego minimum 400 m (przy 60-procentowym wypełnieniu pasażerami).