GE Aerospace ogłosiło w poniedziałek 24 marca oficjalne otwarcie nowoczesnego zakładu obsługi technicznej silników lotniczych XEOS w Środzie Śląskiej koło Wrocławia. To nowoczesny obiekt o powierzchni 35 tys. metrów kwadratowych. Specjalizuje się w przeglądach, naprawach oraz usługach serwisowych silników do niektórych modeli samolotów Airbus i Boeing.
Ten zaawansowany technologicznie obiekt MRO (Maintenance, Repair & Overhaul - konserwacja, naprawa i remonty) powstał w ramach joint venture GE Aerospace i Lufthansa Technik, i specjalizuje się w przeglądach, naprawach i usługach serwisowych silników CFM International* LEAP, które napędzają najpopularniejsze samoloty wąskokadłubowe. Do tej kategorii należą jednostki napędowe CFM LEAP-1A, stosowane w rodzinie Airbus A320neo, oraz CFM LEAP-1B, używane w samolotach Boeing 737 MAX.
– „Otwarcie tego zakładu podkreśla nasze zaangażowanie w rozwój globalnych usług MRO dla silników CFM LEAP oraz długofalowe zaangażowanie GE Aerospace w Polsce” – powiedział Alan Kelly, dyrektor generalny ds. serwisu silników LEAP w GE Aerospace. – „Jesteśmy obecni w Polsce od 30 lat, zatrudniamy tu ponad dwa tysiące pracowników w sześciu lokalizacjach, współpracujemy z ośmioma wyższymi uczelniami i ponad tysiącem lokalnych dostawców. Równocześnie inwestujemy w rozwój wysoko wykwalifikowanej kadry inżynierskiej, m.in. poprzez program Next Engineers w Warszawie, który wspiera młode talenty.”
Zakład XEOS prowadzi obecnie przeglądy serwisowe silników LEAP-1B, a także wspiera naprawy modułowe i testy silników LEAP-1A. W najbliższych miesiącach planowane jest uruchomienie stanowiska testowego dla silników LEAP-1B, oraz dalsza rozbudowa zdolności remontowych i naprawczych obiektu.
– „Dwa miesiące temu z dumą ogłosiliśmy, że Polskie Linie Lotnicze LOT wybrały Lufthansa Technik jako partnera do obsługi serwisowej swoich silników CFM LEAP-1B” – powiedział Christian Seitler, dyrektor ds. obsługi silników nowej generacji w Lufthansa Technik, która jest również licencjonowanym przez CFM dostawcą usług MRO (Maintenance, Repair & Overhaul) dla jednostek LEAP-1A i LEAP-1B. – „Naturalnym krokiem było więc przyjęcie pierwszego silnika LOT-u do serwisowania właśnie w zakładzie XEOS w Polsce. Ten nowoczesny obiekt stanowi doskonałe uzupełnienie naszej infrastruktury obsługi silników LEAP w Hamburgu.”
Lufthansa Technik i PLL LOT ogłosiły podpisanie umowy serwisowej dotyczącej silników CFM LEAP-1B w styczniu 2025 roku. Obecnie polski przewoźnik narodowy eksploatuje flotę 18 Boeingów 737 MAX 8, a w trakcie realizacji zamówienia znajduje się kolejnych 13 samolotów, co łącznie oznacza 62 silniki LEAP-1B oraz - dodatkowo - jednostki zapasowe.
– „Z radością obserwujemy, jak nasze silniki CFM LEAP-1B są serwisowane przez rodzimych specjalistów w zakładzie XEOS” – powiedział Maciej Maciejewicz, szef działu napędów w Polskich Liniach Lotniczych LOT. – „To nowoczesne centrum serwisowe oraz wysoko wykwalifikowana kadra, niosą za sobą ogromny potencjał korzyści nie tylko dla naszej linii, lecz także dla dynamicznie rozwijającego się sektora lotniczego w Polsce.”
Zakład XEOS to nowoczesny obiekt o powierzchni 35 tys. metrów kwadratowych, obejmujący halę inspekcji wstępnej silników, główną halę montażowo-demontażową, zaawansowaną linię czyszczenia i inspekcji, wciąż rosnącą liczbę stanowisk naprawczych, centrum szkoleniowe oraz najnowocześniejszą komorę testową. Zakład funkcjonuje zgodnie z najlepszymi praktykami lean management, bazując na autorskim systemie operacyjnym GE Aerospace – FLIGHT DECK.
– „Nasza załoga liczy obecnie 250 osób i wraz z rozwojem zakładu systematycznie się powiększa” – powiedział Robert Burton, dyrektor zarządzający XEOS. – „Na miejscu mamy do dyspozycji silniki szkoleniowe, dlatego jesteśmy w stanie szybko rozwijać kompetencje naszej kadry i budować zespół wysoko wykwalifikowanych specjalistów w regionie Wrocławia.”
Napędy TGE Aerospace wspierają Polskie Linie Lotnicze LOT od ponad 25 lat, dostarczając silniki CFM56-3, CFM56-7Bi LEAP-1B do samolotów Boeing 737 Classic oraz Next-Generation 737 oraz 737 MAX, a także jednostki CF34 do samolotów Embraer E-Jet.
GE Aerospace aktywnie wspiera również Polskie Siły Powietrzne, dostarczając jednostki napędowe do różnych statków powietrznych, w tym śmigłowców. W styczniu br. GE Aerospace otrzymało zamówienie na 210 silników T700, które będą napędzać 96 śmigłowców szturmowych Boeing AH-64E Apache Guardian dla Polskich Sił Zbrojnych.Fot. Materiały prasowe GE Aerospace
*CFM International jest spółką joint venture, w której 50% udziały mają GE Aerospace i Safran Aircraft Engines.