Zakład XEOS w Środzie Śląskiej ma stać się światowej klasy centrum innowacji i nowoczesnych technologii branży lotniczej. – Chcemy współpracować z regionalnym i lokalnym biznesem oraz kształcić najwyższej klasy specjalistów – zapowiada inwestor.
O wspólnym przedsięwzięciu dwóch koncernów – Lufthansa Technik i GE Aviation donosiliśmy już w zeszłym roku. XEOS, czyli zawiązana przez te firmy spółka joint venture, zainwestuje 250 mln euro w Środzie Śląskiej w zakład serwisowania i naprawy silników lotniczych.
Pół tysiąca miejsc pracy
Pół tysiąca miejsc pracy
Jak zapowiadają przedstawiciele inwestora, w zakładzie stosowane będą najnowocześniejsze technologie, co przyczyni się do dynamicznego rozwoju sektora lotniczego na Dolnym Śląsku. Powstanie minimum 500 nowych miejsc pracy, w tym także dla wysokiej klasy inżynierów oraz specjalistów branży lotniczej.
– Liczę na to, że XEOS będzie miejscem pracy wielu absolwentów Politechniki Wrocławskiej. W branży lotniczej wymagane są zarówno wiedza techniczna, jak i umiejętność jej zastosowania, a takie właśnie kompetencje zdobywają na naszej uczelni przyszli inżynierowie. Wspólne przedsięwzięcia i projekty realizowane pomiędzy Politechniką Wrocławską a firmą XEOS na pewno przyczynią się do budowania dobrej oferty i dla studentów, którzy będą mieli gdzie uzyskać wiedzę praktyczną, i dla absolwentów, którzy będą mogli znaleźć interesującą pracę. Jestem przekonany, że nasze wspólne działania przyczynią się do podniesienia poziomu kształcenia oraz rozwoju sektora lotniczego na Dolnym Śląsku – podkreśla Andrzej Dziedzic, prorektor ds. nauczania Politechniki Wrocławskiej.
Prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz tłumaczy, że takie inwestycje przyczyniają się do rozwoju naszej gospodarki.
– Najnowocześniejsze technologie, innowacyjne rozwiązania i miejsca pracy dla wysokiej klasy specjalistów – to elementy, z których składa się gospodarka oparta na wiedzy. Dodatkowo, we Wrocławiu niezwykle cenny jest wysokiej jakości kapitał ludzki, kształtowany przez renomowane jednostki akademickie oraz światowej klasy przedstawicieli biznesu, którzy przyciągają pracowników o specyficznych, unikalnych kompetencjach – wyjaśnia Rafał Dutkiewicz.
Dolny Śląsk doliną lotniczą?
Witold Idczak, prezes Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, na terenie której powstanie zakład Lufthansy i GE, tłumaczy, że Dolny Śląsk jest gotowy i otwarty na innowacyjne inwestycje.
– Dysponujemy nie tylko świetną infrastrukturą i kapitałem ludzkim, ale i dobrym klimatem dla rozwoju biznesu. Przyciągnięcie tak ważnej inwestycji jest sukcesem. Mamy teraz szansę skierować lokalną gospodarkę na kolejny poziom rozwoju i uczynić z Dolnego Śląska centrum innowacji w skali kraju – wyjaśnia Idczak.
Thomas Boettger, dyrektor zarządzający XEOS, podkreśla, że firma zdecydowała się na Dolny Śląsk przede wszystkim ze względu na ogromny potencjał w tym regionie.
– Jesteśmy przekonani, że zakład XEOS stanie się światowej klasy centrum innowacji i nowoczesnych technologii branży lotniczej. Chcemy współpracować z regionalnym i lokalnym biznesem oraz kształcić najwyższej klasy specjalistów. W tym celu zainwestujemy 15 mln euro w szkolenie kadry, tworząc także we Wrocławiu specjalistyczne Centrum Szkoleniowe. Bazując na naszych doświadczeniach przy realizacji podobnych projektów w innych regionach świata, wierzymy, że nasze działania przyczynią się do ekonomicznego rozwoju gospodarki Dolnego Śląska – mówi Thomas Boettger.
Wielka inwestycja w Środzie Śląskiej
Wielka inwestycja w Środzie Śląskiej
Budowa kompleksu w Środzie Śląskiej będzie odbywała się dwuetapowo. W ciągu pierwszych dwóch lat powstaną główne budynki biurowe i techniczno-operacyjne. Samo stawianie konstrukcji potrwa dość krótko, a większość czasu zajmą prace wewnętrzne i wykończeniowe. Od momentu rozpoczęcia realizowania inwestycji zapotrzebowanie na nowych pracowników wyniesie ponad 200 miejsc. Zatrudnienie znajdą zarówno inżynierowie, jak i pracownicy administracyjni oraz fizyczni.
Po zakończeniu pierwszej fazy budowy powstanie nowoczesna, wyposażona w najnowsze technologie, specjalistyczna komora do testowanie silników samolotowych. Jej konstrukcja i przygotowanie do pełnej operacyjności zajmie około 2 lat. Wraz z rozwojem zakładu zapotrzebowanie na pracowników sięgnie poziomu około 500 osób.
Rekrutacja trwa, na pracowników czekają szkolenia
XEOS w szkolenia kadry zainwestuje 15 mln euro. Część z tych środków zostanie przeznaczona na budowę specjalistycznego Centrum Szkoleniowego we Wrocławiu.
Szkolenie pracowników rozpocznie się 1 lutego 2017 roku. Co 6 tygodni proces treningu zawodowego będzie rozpoczynała nowa grupa 24 kandydatów. W sumie w najbliższej przyszłości przeszkolonych zostanie 120 osób.
Pracownicy będą kolejno zdobywać wiedzę i umiejętności z zakresu języka angielskiego – najpierw konwersacje językowe, a następnie słownictwo techniczne, charakterystyczne dla branży lotniczej, później zajęcia z wiedzy technicznej, a na końcu szkolenie praktyczne.
Inwestor już uruchomił proces rekrutacji, aby z wyszkoleniem zespołu zdążyć do planowanego momentu otwarcia zakładu w drugiej połowie 2018 roku. Strategia spółki zakłada bowiem od kilku do kilkunastu miesięcy intensywnego, płatnego i specjalistycznego szkolenia. XEOS chce też stworzyć komfortowe warunki pracy. To wszystko ma sprawić, że rotacja pracowników będzie niska. Inwestor planuje bowiem działać na terenie Środy Śląskiej co najmniej 30-40 lat.
Przedstawiciele inwestora zapewniają, że chętnych do pracy nie brakuje, a jeszcze zanim proces rekrutacji oficjalnie wystartował, inżynierowie, studenci oraz przedstawiciele lokalnej społeczności sami zaczęli składać swoje CV.
Szansa dla lokalnej społeczności?
Przypomnijmy, że wokół tej inwestycji zrobiło się spore zamieszanie, protestowali przeciwko niej niektórzy mieszkańcy, a także część radnych.
– Wydaje mi się, że największych problemem jest to, że mieszkańcy nie mają informacji o projekcie inwestycyjnym. To wynika ze źle zorganizowanego przepływu komunikacji przez inwestora, który nie dopełnił wszelkich staranności, by poinformować, w jaki sposób ta inwestycja będzie przebiegać, jakie będzie miała skutki dla regionu – tłumaczyła portalowi InvestMap.pl Ewa Kaucz z Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej.
Inwestor zapewnia jednak, że budowa zakładu to także szereg możliwości dla rozwoju lokalnej społeczności.
Inwestor zapewnia jednak, że budowa zakładu to także szereg możliwości dla rozwoju lokalnej społeczności.
– Miejsca pracy, zarówno dla inżynierów, jak i pracowników fizycznych czy biurowych, wpływy z podatków umożliwiające rozbudowę miejscowej infrastruktury czy wreszcie wzrost liczby ludności i poziomu zamożności, prowadzący także do pobudzenia lokalnej koniunktury i powstania nowych małych i średnich biznesów. To wszystko to tylko niektóre przykłady korzyści, jakie społeczność Środy Śląskiej i okolic może czerpać w przyszłości dzięki tej inwestycji – tłumaczą przedstawiciele firmy XEOS.
Serwis dla dla najnowocześniejszych silników lotniczych
Głównym przeznaczeniem zakładu będzie serwisowanie silników typu GEnx-2B, a w kolejnych latach również typu GE9X. Aktualnie w komercyjnym użyciu przez 18 operatorów lotniczych na całym świecie jest prawie 500 silników GEnx-2B, które wylatały już w sumie 5 mln godzin, osiągając świetne wyniki eksploatacyjne. Ich technologiczne zaawansowanie sprawia, że w porównaniu z modelem GECF6, gwarantują niższe zużycie paliwa oraz mniejszą o 15% emisję CO2.
Serwis dla dla najnowocześniejszych silników lotniczych
Głównym przeznaczeniem zakładu będzie serwisowanie silników typu GEnx-2B, a w kolejnych latach również typu GE9X. Aktualnie w komercyjnym użyciu przez 18 operatorów lotniczych na całym świecie jest prawie 500 silników GEnx-2B, które wylatały już w sumie 5 mln godzin, osiągając świetne wyniki eksploatacyjne. Ich technologiczne zaawansowanie sprawia, że w porównaniu z modelem GECF6, gwarantują niższe zużycie paliwa oraz mniejszą o 15% emisję CO2.
Silniki GE9X, które do zakładu będą trafiać od 2021 roku, są natomiast najnowocześniejszymi silnikami lotniczymi w swojej klasie. I choć formalny proces ich certyfikacji zakończy się w 2018 roku, to już ponad 700 sztuk zostało zamówionych przez operatorów na całym świecie. Silniki GE9X są kontynuacją rozwoju technologii lotniczej w kierunku większej wydajności przy jednoczesnym mniejszym spalaniu paliwa, co oznacza mniejszą emisję gazów do atmosfery.