W Prologis Park Wrocław powstanie specjalistyczne centrum szkoleniowe spółki XEOS, czyli joint venture Lufthansa Technik i GE Aviation. To tam będą będą odbywały się wewnętrzne szkolenia pracowników zakładu serwisowania i naprawy silników lotniczych, zlokalizowanego na terenie gminy Środa Śląska.
Docelowo spółka zainwestuje w szkolenie kadry 60 mln złotych, a specjalistyczne centrum szkoleniowe XEOS ma być najnowocześniejszym centrum kształcenia w przemyśle lotniczym w Europie Środkowo-Wschodniej.
Jak zapowiadają przedstawiciele inwestora, wkrótce rozpoczną się prace adaptacyjne, przystosowujące budynek przeznaczony na centrum do wysokich standardów szkoleniowych branży lotniczej oraz norm bezpieczeństwa.
Pierwsze lekcje i warsztaty w centrum zaplanowano na czerwiec 2017 roku. Od lipca mechanicy i asystenci mechaników przejdą do drugiego etapu – szkolenia praktycznego, weryfikując swoją wiedzę i umiejętności na prawdziwych silnikach lotniczych.
– Na lokalizację naszej inwestycji wybraliśmy Dolny Śląsk – przede wszystkim ze względu na kapitał ludzki, dostęp do profesjonalnej kadry oraz potencjał drzemiący w studentach i absolwentach kierunków technicznych dolnośląskich uczelni. Chcemy kształcić najwyższej klasy specjalistów, którzy zwiążą z nami swoją przyszłość zawodową na dłużej – mówi Thomas Böttger, dyrektor zarządzający XEOS.
Potężne centrum szkoleniowe
Potężne centrum szkoleniowe
Centrum szkoleniowe o powierzchni ponad 2,5 tys. metrów kwadratowych powstanie na terenie parku w Bielanach Wrocławskich. Umowę podpisano 31 marca.
– XEOS doceniło potencjał Prologis Park Wrocław, który stał się ważnym elementem ich struktury biznesowej i strategii szkoleniowej. Centra logistyczne Prologis wyróżniają się dużą elastycznością i mogą być dostosowane do potrzeb firm prowadzących zróżnicowaną działalność. Oferowana przez nas wysokiej jakości powierzchnia w pełni odpowiada potrzebom naszego nowego klienta, gdyż umożliwia dowolną aranżację przestrzeni – od powierzchni logistycznej, przez produkcyjną, po reprezentacyjne biura – zapewnia Magdalena Kostjan, leasing manager Prologis na Polskę.
Stefan Schmuck, dyrektor operacyjny XEOS, podkreśla, że firmie zależało, by szkolenia i warsztaty odbywały się w regionie, w którym inwestuje, ale zapewnia, że spółka szuka kandydatów z całej Polski.
– W naszym ośrodku będą zdobywać i szlifować swoje umiejętności podczas warsztatów praktycznych, pracując z najnowocześniejszymi silnikami samolotowymi. Dajemy im szansę na zdobycie unikalnych kompetencji w niezwykle innowacyjnym i dynamicznie rozwijającym się sektorze gospodarki. Praca w XEOS to codzienne wyzwania, inaczej niż powtarzające się czynności w produkcji. To ogromna zaleta, która przyciąga do nas kandydatów z całego kraju. Niemal 50 osób – ze Środy, z Wrocławia, ale także z centralnej czy południowo-wschodniej Polski, już rozpoczęło swoje szkolenie: przechodzą intensywny wielomiesięczny kurs, podczas którego otrzymują pełnowymiarowe wynagrodzenie – tłumaczy Stefan Schmuck.
Pracownicy już się szkolą
Pracownicy już się szkolą
Pierwsza grupa 22 pracowników rozpoczęła szkolenie już 1 lutego 2017 roku w obecnych biurach projektowych spółki we Wrocławiu. Szkolenia odbywają się etapami – co kilka tygodni swoje szkolenia rozpoczynają kolejne grupy pracowników liczące średnio 20 osób. W sumie do momentu otwarcia zakładu w Środzie Śląskiej w drugiej połowie 2018 roku we wrocławskim centrum przeszkolonych zostanie 120 osób.
Aleksandra Olszewska, mechanik w trakcie szkolenia, mówi, że praca w centrum serwisowania i naprawy silników lotniczych XEOS to zarówno dla niej, jak i wielu jej kolegów czy koleżanek ogromna szansa, ale i wyzwanie.
– Cieszę się, że mamy zapewnione specjalistyczne szkolenia i warsztaty, dzięki którym zdobędziemy odpowiednią wiedzę oraz doświadczenie – przede wszystkim w pracy z silnikami. Nasza praca wiąże się z ogromną odpowiedzialnością, dlatego wszyscy rozumiemy, że musimy być do niej maksymalnie przygotowani. Niewielu inżynierów czy mechaników ma szanse na tak specjalistyczne szkolenie w nowoczesnym centrum. Zdobyta wiedza i doświadczenie na pewno będą procentować jeszcze przez długie lata – podkreśla Aleksandra Olszewska.
Zaplanowane na około 18 miesięcy szkolenie składa się z części teoretycznej i praktycznej. W trakcie szkolenia teoretycznego pracownicy doskonalą umiejętności z zakresu języka angielskiego, z naciskiem na słownictwo techniczne, charakterystyczne dla branży lotniczej oraz zdobywają wiedzę techniczną, np. szkolenia materiałowe, wykłady z prawa lotniczego czy znaczenie czynnika ludzkiego w lotnictwie.
W ramach treningu zawodowego będą odbywały się również wyjazdy do podobnych, funkcjonujących już w Europie zakładów, m.in. do Hamburga.
Współpraca z uczelniami i lokalnymi instytucjami
Współpraca z uczelniami i lokalnymi instytucjami
W ramach budowania kadry wysokiej klasy specjalistów XEOS chce współpracować z Agencją Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej, Politechniką Wrocławską i szkołami technicznymi oraz Dolnośląskim Klastrem Lotniczym, powołanym przez Legnicką Specjalną Stefę Ekonomiczną.
Łukasz Czajkowski z Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej zapewnia, że centrum szkoleniowe XEOS to unikatowy i pierwszy projekt tego typu w regionie, a także chyba w całym kraju.
– Dlaczego? Po pierwsze, dotychczas nie mieliśmy do czynienia z tak znaczącą inwestycją firmy zagranicznej w kapitał ludzki. Po drugie, w trakcie szkoleń pracownicy XEOS nabędą wyjątkowe kompetencje, uznawane na całym świecie. Po trzecie branża lotnicza to Everest sektora produkcyjnego jeżeli chodzi o jakość, technologie oraz wartość dodaną. Liczymy także, że utworzenie centrum szkoleniowego XEOS przełoży się istotnie na rozwój edukacji i biznesu w regionie, czyniąc go jeszcze atrakcyjniejszym dla kolejnych inwestorów – zaznacza Czajkowski.
fot. Tomasz Matejuk
Inwestycja w dwóch etapach
Przypomnijmy, o wspólnym przedsięwzięciu dwóch koncernów – Lufthansa Technik i GE Aviation donosiliśmy już w zeszłym roku. XEOS, czyli zawiązana przez te firmy spółka joint venture, zainwestuje 250 mln euro w Środzie Śląskiej w zakład serwisowania i naprawy silników lotniczych.
Budowa kompleksu w Środzie Śląskiej będzie odbywała się dwuetapowo. Planowany termin zakończenia pierwszego etapu i rozpoczęcia pracy centrum serwisowania i naprawy silników lotniczych XEOS w Środzie Śląskiej to druga połowa 2018 roku. Do tego czasu powstaną główne budynki biurowe oraz techniczno-operacyjne.
Do 2020 roku powstanie nowoczesna, wyposażona w najnowsze technologie, specjalistyczna komora do testowanie silników samolotowych. Jej konstrukcja i przygotowanie do pełnej operacyjności zajmie około 2 lat.
Firma stworzy 600 nowych miejsc pracy, a już dziś w centrum zostało zatrudnionych około 70 osób. Są to głównie mechanicy oraz pracownicy, którzy w przyszłości zostaną mechanikami silników lotniczych, a także managerowie i pracownicy administracji W sumie do 2018 roku ma zostać zatrudnionych około 140 osób.
Szansa dla lokalnej społeczności?
Przypomnijmy, że wokół tej inwestycji zrobiło się spore zamieszanie, protestowali przeciwko niej niektórzy mieszkańcy, a także część radnych.
– Wydaje mi się, że największych problemem jest to, że mieszkańcy nie mają informacji o projekcie inwestycyjnym. To wynika ze źle zorganizowanego przepływu komunikacji przez inwestora, który nie dopełnił wszelkich staranności, by poinformować, w jaki sposób ta inwestycja będzie przebiegać, jakie będzie miała skutki dla regionu – tłumaczyła portalowi InvestMap.pl Ewa Kaucz z Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej.
Inwestor zapewnia jednak, że budowa zakładu to także szereg możliwości dla rozwoju lokalnej społeczności.
Inwestor zapewnia jednak, że budowa zakładu to także szereg możliwości dla rozwoju lokalnej społeczności.
– Miejsca pracy, zarówno dla inżynierów, jak i pracowników fizycznych czy biurowych, wpływy z podatków umożliwiające rozbudowę miejscowej infrastruktury czy wreszcie wzrost liczby ludności i poziomu zamożności, prowadzący także do pobudzenia lokalnej koniunktury i powstania nowych małych i średnich biznesów. To wszystko to tylko niektóre przykłady korzyści, jakie społeczność Środy Śląskiej i okolic może czerpać w przyszłości dzięki tej inwestycji – tłumaczą przedstawiciele firmy XEOS.
Serwis dla dla najnowocześniejszych silników lotniczych
Głównym przeznaczeniem zakładu będzie serwisowanie silników typu GEnx-2B, a w kolejnych latach również typu GE9X. Aktualnie w komercyjnym użyciu przez 18 operatorów lotniczych na całym świecie jest prawie 500 silników GEnx-2B, które wylatały już w sumie 5 mln godzin, osiągając świetne wyniki eksploatacyjne. Ich technologiczne zaawansowanie sprawia, że w porównaniu z modelem GECF6, gwarantują niższe zużycie paliwa oraz mniejszą o 15% emisję CO2.
Silniki GE9X, które do zakładu będą trafiać od 2021 roku, są natomiast najnowocześniejszymi silnikami lotniczymi w swojej klasie. I choć formalny proces ich certyfikacji zakończy się w 2018 roku, to już ponad 700 sztuk zostało zamówionych przez operatorów na całym świecie. Silniki GE9X są kontynuacją rozwoju technologii lotniczej w kierunku większej wydajności przy jednoczesnym mniejszym spalaniu paliwa, co oznacza mniejszą emisję gazów do atmosfery.
Źródło: materiały prasowe