fot. Tomasz Matejuk

[Wrocław] Stworzą we Wrocławiu potężne centrum szkoleniowe dla pracowników zakładu Lufthansy

Tomasz Matejuk
W Prologis Park Wrocław powstanie specjalistyczne centrum szkoleniowe spółki XEOS, czyli joint venture Lufthansa Technik i GE Aviation. To tam będą będą odbywały się wewnętrzne szkolenia pracowników zakładu serwisowania i naprawy silników lotniczych, zlokalizowanego na terenie gminy Środa Śląska. 
Docelowo spółka zainwestuje w szkolenie kadry 60 mln złotych, a specjalistyczne centrum szkoleniowe XEOS ma być najnowocześniejszym centrum kształcenia w przemyśle lotniczym w Europie Środkowo-Wschodniej. 
Jak zapowiadają przedstawiciele inwestora, wkrótce rozpoczną się prace adaptacyjne, przystosowujące budynek przeznaczony na centrum do wysokich standardów szkoleniowych branży lotniczej oraz norm bezpieczeństwa. 
Pierwsze lekcje i warsztaty w centrum zaplanowano na czerwiec 2017 roku. Od lipca mechanicy i asystenci mechaników przejdą do drugiego etapu – szkolenia praktycznego, weryfikując swoją wiedzę i umiejętności na prawdziwych silnikach lotniczych.
– Na lokalizację naszej inwestycji wybraliśmy Dolny Śląsk – przede wszystkim ze względu na kapitał ludzki, dostęp do profesjonalnej kadry oraz potencjał drzemiący w studentach i absolwentach kierunków technicznych dolnośląskich uczelni. Chcemy kształcić najwyższej klasy specjalistów, którzy zwiążą z nami swoją przyszłość zawodową na dłużej – mówi Thomas Böttger, dyrektor zarządzający XEOS. 



Potężne centrum szkoleniowe
Centrum szkoleniowe o powierzchni ponad 2,5 tys. metrów kwadratowych powstanie na terenie parku w Bielanach Wrocławskich. Umowę podpisano 31 marca.
– XEOS doceniło potencjał Prologis Park Wrocław, który stał się ważnym elementem ich struktury biznesowej i strategii szkoleniowej. Centra logistyczne Prologis wyróżniają się dużą elastycznością i mogą być dostosowane do potrzeb firm prowadzących zróżnicowaną działalność. Oferowana przez nas wysokiej jakości powierzchnia w pełni odpowiada potrzebom naszego nowego klienta, gdyż umożliwia dowolną aranżację przestrzeni  od powierzchni logistycznej, przez produkcyjną, po reprezentacyjne biura – zapewnia Magdalena Kostjan, leasing manager Prologis na Polskę.
Stefan Schmuck, dyrektor operacyjny XEOS, podkreśla, że firmie zależało, by szkolenia i warsztaty odbywały się w regionie, w którym inwestuje, ale zapewnia, że spółka szuka kandydatów z całej Polski. 
– W naszym ośrodku będą zdobywać i szlifować swoje umiejętności podczas warsztatów praktycznych, pracując z najnowocześniejszymi silnikami samolotowymi. Dajemy im szansę na zdobycie unikalnych kompetencji w niezwykle innowacyjnym i dynamicznie rozwijającym się sektorze gospodarki. Praca w XEOS to codzienne wyzwania, inaczej niż powtarzające się czynności w produkcji. To ogromna zaleta, która przyciąga do nas kandydatów z całego kraju. Niemal 50 osób  ze Środy, z Wrocławia, ale także z centralnej czy południowo-wschodniej Polski, już rozpoczęło swoje szkolenie: przechodzą intensywny wielomiesięczny kurs, podczas którego otrzymują pełnowymiarowe wynagrodzenie – tłumaczy Stefan Schmuck.


Pracownicy już się szkolą
Pierwsza grupa 22 pracowników rozpoczęła szkolenie już 1 lutego 2017 roku w obecnych biurach projektowych spółki we Wrocławiu. Szkolenia odbywają się etapami – co kilka tygodni swoje szkolenia rozpoczynają kolejne grupy pracowników liczące średnio 20 osób. W sumie do momentu otwarcia zakładu w Środzie Śląskiej w drugiej połowie 2018 roku we wrocławskim centrum przeszkolonych zostanie 120 osób. 
Aleksandra Olszewska, mechanik w trakcie szkolenia, mówi, że praca w centrum serwisowania i naprawy silników lotniczych XEOS to zarówno dla niej, jak i wielu jej kolegów czy koleżanek ogromna szansa, ale i wyzwanie. 
– Cieszę się, że mamy zapewnione specjalistyczne szkolenia i warsztaty, dzięki którym zdobędziemy odpowiednią wiedzę oraz doświadczenie – przede wszystkim w pracy z silnikami. Nasza praca wiąże się z ogromną odpowiedzialnością, dlatego wszyscy rozumiemy, że musimy być do niej maksymalnie przygotowani. Niewielu inżynierów czy mechaników ma szanse na tak specjalistyczne szkolenie w nowoczesnym centrum. Zdobyta wiedza i doświadczenie na pewno będą procentować jeszcze przez długie lata – podkreśla Aleksandra Olszewska.
Zaplanowane na około 18 miesięcy szkolenie składa się z części teoretycznej i praktycznej. W trakcie szkolenia teoretycznego pracownicy doskonalą umiejętności z zakresu języka angielskiego, z naciskiem na słownictwo techniczne, charakterystyczne dla branży lotniczej oraz zdobywają wiedzę techniczną, np. szkolenia materiałowe, wykłady z prawa lotniczego czy znaczenie czynnika ludzkiego w lotnictwie. 
W ramach treningu zawodowego będą odbywały się również wyjazdy do podobnych, funkcjonujących już w Europie zakładów, m.in. do Hamburga.

Współpraca z uczelniami i lokalnymi instytucjami
W ramach budowania kadry wysokiej klasy specjalistów XEOS chce współpracować z Agencją Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej, Politechniką Wrocławską i szkołami technicznymi oraz Dolnośląskim Klastrem Lotniczym, powołanym przez Legnicką Specjalną Stefę Ekonomiczną.
Łukasz Czajkowski z Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej zapewnia, że centrum szkoleniowe XEOS to unikatowy i pierwszy projekt tego typu w regionie, a także chyba w całym kraju
– Dlaczego? Po pierwsze, dotychczas nie mieliśmy do czynienia z tak znaczącą inwestycją firmy zagranicznej w kapitał ludzki. Po drugie, w trakcie szkoleń pracownicy XEOS nabędą wyjątkowe kompetencje, uznawane na całym świecie. Po trzecie branża lotnicza to Everest sektora produkcyjnego jeżeli chodzi o jakość, technologie oraz wartość dodaną. Liczymy także, że utworzenie centrum szkoleniowego XEOS przełoży się istotnie na rozwój edukacji i biznesu w regionie, czyniąc go jeszcze atrakcyjniejszym dla kolejnych inwestorów – zaznacza Czajkowski.
fot. Tomasz Matejuk
Inwestycja w dwóch etapach
Przypomnijmy, o wspólnym przedsięwzięciu dwóch koncernów – Lufthansa Technik i GE Aviation donosiliśmy już w zeszłym roku. XEOS, czyli zawiązana przez te firmy spółka joint venture, zainwestuje 250 mln euro w Środzie Śląskiej w zakład serwisowania i naprawy silników lotniczych.

Budowa kompleksu w Środzie Śląskiej będzie odbywała się dwuetapowo. Planowany termin zakończenia pierwszego etapu i rozpoczęcia pracy centrum serwisowania i naprawy silników lotniczych XEOS w Środzie Śląskiej to druga połowa 2018 roku. Do tego czasu powstaną główne budynki biurowe oraz techniczno-operacyjne. 

Do 2020 roku powstanie nowoczesna, wyposażona w najnowsze technologie, specjalistyczna komora do testowanie silników samolotowych. Jej konstrukcja i przygotowanie do pełnej operacyjności zajmie około 2 lat.

Firma stworzy 600 nowych miejsc pracy, a już dziś w centrum zostało zatrudnionych około 70 osób. Są to głównie mechanicy oraz pracownicy, którzy w przyszłości zostaną mechanikami silników lotniczych, a także managerowie i pracownicy administracji W sumie do 2018 roku ma zostać zatrudnionych około 140 osób. 



Szansa dla lokalnej społeczności?

Przypomnijmy, że wokół tej inwestycji zrobiło się spore zamieszanie, protestowali przeciwko niej niektórzy mieszkańcy, a także część radnych.

– Wydaje mi się, że największych problemem jest to, że mieszkańcy nie mają informacji o projekcie inwestycyjnym. To wynika ze źle zorganizowanego przepływu komunikacji przez inwestora, który nie dopełnił wszelkich staranności, by poinformować, w jaki sposób ta inwestycja będzie przebiegać, jakie będzie miała skutki dla regionu – tłumaczyła portalowi InvestMap.pl Ewa Kaucz z Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej.

Inwestor zapewnia jednak, że budowa zakładu to także szereg możliwości dla rozwoju lokalnej społeczności

– Miejsca pracy, zarówno dla inżynierów, jak i pracowników fizycznych czy biurowych, wpływy z podatków umożliwiające rozbudowę miejscowej infrastruktury czy wreszcie wzrost liczby ludności i poziomu zamożności, prowadzący także do pobudzenia lokalnej koniunktury i powstania nowych małych i średnich biznesów. To wszystko to tylko niektóre przykłady korzyści, jakie społeczność Środy Śląskiej i okolic może czerpać w przyszłości dzięki tej inwestycji – tłumaczą przedstawiciele firmy XEOS.

Serwis dla dla najnowocześniejszych silników lotniczych

Głównym przeznaczeniem zakładu będzie serwisowanie silników typu GEnx-2B, a w kolejnych latach również typu GE9X. Aktualnie w komercyjnym użyciu przez 18 operatorów lotniczych na całym świecie jest prawie 500 silników GEnx-2B, które wylatały już w sumie 5 mln godzin, osiągając świetne wyniki eksploatacyjne. Ich technologiczne zaawansowanie sprawia, że w porównaniu z modelem GECF6, gwarantują niższe zużycie paliwa oraz mniejszą o 15% emisję CO2. 

Silniki GE9X, które do zakładu będą trafiać od 2021 roku, są natomiast najnowocześniejszymi silnikami lotniczymi w swojej klasie. I choć formalny proces ich certyfikacji zakończy się w 2018 roku, to już ponad 700 sztuk zostało zamówionych przez operatorów na całym świecie. Silniki GE9X są kontynuacją rozwoju technologii lotniczej w kierunku większej wydajności przy jednoczesnym mniejszym spalaniu paliwa, co oznacza mniejszą emisję gazów do atmosfery.

Źródło: materiały prasowe