Spółka Centralny Port Komunikacyjny zakończyła kolejny etap w ramach prac dla linii kolejowej nr 85 między Sieradzem, Kaliszem, Pleszewem i Poznaniem, czyli na poznańskiej odnodze linii Kolei Dużych Prędkości „Y”. Spółka odebrała koncepcję programowo-przestrzenną (KPP) dla tego odcinka, płynnie przechodząc do etapu przygotowania projektu budowlanego.
Po zatwierdzeniu koncepcji programowo–przestrzennej (KPP) rozpoczęły się prace nad opracowaniem projektu budowlanego, które mają potrwać do III kwartału 2026 r. W IV kwartale 2026 r. spółka CPK planuje złożenie wniosku o wydanie pozwolenia na budowę, jego pozyskanie umożliwi rozpoczęcie prac budowlanych w I kwartale 2028 i przekazanie linii do eksploatacji do końca 2035 r.
– Prowadzimy intensywne prace nad poznańską odnogą linii „Y”, a dokładnie odcinkiem Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań. W grudniu 2024 roku złożyliśmy do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Poznaniu wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla 72–kilometrowego odcinka między Pleszewem a Poznaniem, a już w lutym tego roku wysłaliśmy kolejny: tym razem dotyczył on 74-kilometrowego odcinka między Sieradzem i Pleszewem – mówi Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Linia kolejowa nr 85 Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań to w sumie 146 km trasy KDP, na której prędkość projektowa dla pociągów pasażerskich to 350 km/h. Jest ona elementem projektowanej 480-kilometrowej linii „Y”, która połączy Warszawę, CPK, Łódź, Poznań i Wrocław. Dzięki poznańskiemu odcinkowi „Y” zakładany czas przejazdu pomiędzy Warszawą a Poznaniem wyniesie 1 godz. i 38 minut.
– Linia „Y” jest częścią Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, czyli unijnych priorytetowych inwestycji infrastrukturalnych. Z Instrumentu „Łącząc Europę” CEF2 na opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka Sieradz – Pleszew – Poznań pozyskaliśmy 162 mln zł co oznacza, że inwestycje kolejowe CPK wpisują się w priorytety transportowe UE – mówi. dr. Filip Czernicki, prezes CPK.
Prace nad zatwierdzoną koncepcją programowo-przestrzenną zostały wykonane w ramach projektowej umowy wykonawczej z konsorcjum BBF i IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo.
Źródło: CPK