Szybciej dojedziemy koleją z Warszawy przez Opole do Wrocławia

Orzech

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przyspieszają na trasie z Wrocławia przez Piotrków Trybunalski, Opole do Wrocławia. Na odcinku Częstochowa Stradom – Opole już pracuje ciężki sprzęt. Podniesiona zostanie prędkość do 160 km/h na całej linii kolejowej z Wrocławia do Warszawy, co skróci czas przejazdu o kolejne 4 minuty. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa na ponad 50 przejazdach kolejowo-drogowych. Efekty prac finansowanych z KPO, za ok. 120 mln, pasażerowie odczują już w 2026 r.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizują tory, urządzenia sterowania ruchem, sieć trakcyjną oraz mosty i wiadukty na 90 km linii, aby codzienne przejazdy z Wrocławia przez Opole do Warszawy były szybsze, wygodniejsze i bezpieczniejsze. Czas przejazdu skróci się około 4 minuty.

Ekipy ze specjalistycznym sprzętem pracują obecnie na odcinku Częstochowa Stradom – Częstochowa Gnaszyn. Poprawiana jest geometria toru, uzupełniany tłuczeń. Wymieniamy rozjazdy na stacjach Blachownia i Kochanowice. Wykonawca dostosowuje tor do wyższej prędkości. Stare urządzenia sterowania ruchem kolejowym zastąpią nowoczesne systemy. Podobne prace zostały już wykonane między Blachownią a Herbami Starymi. We wrześniu ruszą roboty na odcinku Fosowskie – Opole Główne.

Zakres inwestycji obejmuje także przebudowę trzech mostów nad rzekami: Chrząstawą, Maliną i Suchą. Wykonawca prac rozpoczął prace przygotowawcze pod tymczasowe konstrukcje, po których pociągi będą bezpiecznie przejeżdżać w trakcie robót.

Zwiększenie bezpieczeństwa zapewnią prace na 59 skrzyżowaniach torów i drogi. W Blachowni zmodernizowaliśmy już przejście w poziomie szyn oraz dwa przejazdy kolejowo - drogowe, w tym jeden wyposażono w rogatki. Dodatkowe zabezpieczenia w postaci rogatek pojawią się również w Lublińcu, Lisowicach, Schodniej, Schodniej Starej, Staniszczach Małych, Krasiejowie, Dębskiej Kuźni i Chrząstowicach.

Szeroki zakres prac wymaga zmian w komunikacji

Od 8 do 29 września br. na odcinku Fosowskie – Opole Główne, Częstochowa – Fosowskie oraz Kochanowice – Lubliniec kursować będzie zastępcza komunikacja autobusowa.

Szczegóły podróżni znajdą na Portalu Pasażera i na stronach przewoźników.

Prace na trasie Opole Główne – Fosowskie - Częstochowa Stradom finansowane są z Krajowego Planu Odbudowy. Koszt inwestycji na odcinku Opole – Fosowskie wynosi blisko 70 mln zł, natomiast na linii Częstochowa Stradom – Fosowskie - prawie 50 mln zł.