Ustawa o jawności cen mieszkań wchodzi w życie. To nowe obowiązki i wyzwania dla deweloperów

Tomasz Matejuk

Branża nieruchomości szykuje się do wejścia w życie nowelizacji ustawy, która zobowiązuje deweloperów do posiadania własnych stron internetowych i publikowania na nich pełnych informacji o cenach oferowanych mieszkań – od startu sprzedaży aż do jej zakończenia. - I bardzo dobrze. Z perspektywy osoby, która od lat wspiera deweloperów w marketingu nieruchomości, widzę w tej zmianie same korzyści dla obu stron - komentuje Jan Augustynowski, prezes InvestMap.Agency.

Przypomnijmy, w maju Sejm przyjął ustawę o zmianie ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym, w języku potocznym nazywaną ustawą o jawności cen mieszkań.

Na początku czerwca nowelizację podpisał Prezydent RP, a 10 czerwca ogłoszono ją w Dzienniku Ustaw. Minął miesiąc od tego momentu, więc nowe prawo dla deweloperów właśnie wchodzi w życie.

Jan Augustynowski, prezes InvestMap.Agency, agencji specjalizującej się w marketingu dla branży nieruchomości, uważa ten ruch za krok w bardzo dobrym kierunku – zarówno z perspektywy klientów, jak i samych deweloperów.

Nowe przepisy mówią jasno: każdy deweloper musi mieć swoją stronę internetową i publikować na niej pełne informacje o cenach mieszkań. I bardzo dobrze. Z perspektywy osoby, która od lat wspiera deweloperów w marketingu nieruchomości, widzę w tej zmianie same korzyści – dla obu stron. Co więcej, ustawa nie tylko zmusza do działania, ale też otwiera drzwi – dla lepszej komunikacji, większej wiarygodności i bardziej efektywnego marketingu. Teraz kluczowe będzie, by deweloperzy nie traktowali tego obowiązku jako „przykry przymus”, ale jako szansę na rozwój - podkreśla Augustynowski.

Nowe obowiązki i wyzwania dla deweloperów

Nowelizacja ustawy zobowiązuje deweloperów do posiadania własnych stron internetowych i publikowania na nich pełnych informacji o cenach oferowanych mieszkań – od startu sprzedaży aż do jej zakończenia. Dotyczy to cen za metr kwadratowy, pomieszczeń dodatkowych (jeśli nie są wliczone w cenę główną), zmian stawek z datami oraz zasad promocji. Dane te będą też raportowane do portalu dane.gov.pl.

Czy i dla kogo to będzie wyzwanie? Katarzyna Kuniewicz, dyrektorka działu badań w Otodom, zaznacza, że dla deweloperów realizujących inwestycje wielorodzinne publikowanie cen online to już standard – większość udostępnia je bez konieczności kontaktu z biurem sprzedaży. Inaczej wygląda to na obrzeżach miast i w tzw. "obwarzankach" , gdzie przeważają projekty domów.

Z danych Otodom wynika, że spośród ok. 1,7 tys. aktywnych deweloperów działających na 20 głównych rynkach z aglomeracjami ok. 470 firm deweloperskich (27%) specjalizuje się w sprzedaży domów w aglomeracjach największych miast. Ze względu na stosunkowo niewielką skalę poszczególnych projektów do tej pory ich sprzedaż odbywała się nie w oparciu o własne strony internetowe, ale o ogłoszenia lokalne i portale ogłoszeniowe. Dlatego to właśnie te firmy mogą mieć największy problem z dostosowaniem się do nowych wymogów - wylicza Kuniewicz.

Dla wszystkich firm deweloperskich istotnym wyzwaniem pozostaje sposób raportowania cen – zarówno na własnych stronach internetowych, jak i w portalu dane.gov.pl. Jak wyjaśnia ekspertka Otodom, wciąż nie ma pełnej jasności, czy deweloperzy prowadzący równocześnie kilka inwestycji będą musieli tworzyć odrębne strony dla każdej z nich ani w jakiej dokładnie formie mają być przekazywane dane cenowe do portalu rządowego.

Choć PZFD zaangażował się w prace nad jednolitym dla całej branży rozwiązaniem, na szczegółowe wytyczne branża musi jeszcze poczekać. Tymczasem warto podkreślić, że firmy już teraz mogą – i zdecydowanie powinny – dokonać rejestracji w systemie dane.gov.pl. Zwlekanie z tym obowiązkiem do ostatniej chwili grozi przeciążeniem systemu, opóźnieniami i organizacyjnym chaosem - dodaje Katarzyna Kuniewicz.

"Krok w stronę profesjonalizacji"

Pojawiają się informacje, że deweloperzy będą zobowiązani do publikacji cen mieszkań już 11 lipca, co może być mylące dla wielu klientów. W rzeczywistości od momentu ogłoszenia w Dzienniku Ustaw obowiązuje miesięczne vacatio legis, po którym deweloperzy mają dwa miesiące na dostosowanie się do przepisów, a więc nowelizacja ustawy w praktyce zacznie działać dopiero we wrześniu.

Dla rynku to krok w stronę większego uporządkowania i profesjonalizacji. A tego wszystkim nam potrzeba. Znam wielu deweloperów, którzy od dawna działają transparentnie – ta zmiana tylko potwierdza, że byli o krok przed resztą. Teraz czas, by dołączyli do nich wszyscy. My, jako InvestMap.Agency, jesteśmy gotowi pomóc w stworzeniu strategii komunikacji, która nie tylko spełnia wymogi, ale przede wszystkim działa - podkreśla Jan Augustynowski.

Potrzebujesz wsparcia w marketingu nieruchomości? Skontaktuj się z InvestMap.Agency - to doświadczony zespół od lat zawodowo zajmujący się rynkiem mieszkaniowym, który pomoże Ci skutecznie i kompleksowo promować Twoje projekty na dynamicznie zmieniającym się rynku deweloperskim – opracuje, a następnie wdroży i zrealizuje wielokanałową strategię komunikacyjną. Odezwij się do nas!

Konrad Jeleń - Sales Manager Investmap.pl, konrad.jelen@investmap.pl, 531-433-077