Stan przygotowań do realizacji S10

Wojciech.Jenda

Droga ekspresowa S10 stanowić będzie w przyszłości najszybsze połączenie drogowe Szczecina z Warszawą. Dla regionu stanowi klucz do połączenia trasą szybkiego ruchu dwóch największych jego miast, Bydgoszczy i Torunia, oraz sprawnego dojazdu do województwa wielkopolskiego, zachodniopomorskiego i mazowieckiego. Dziś przyjrzymy się przygotowaniom odcinka, który połączy woj. kujawsko-pomorskie z mazowieckim.

Przygotowanie inwestycji drogowej jest procesem bardzo złożonym, dla którego budowa jest jedynie finałem wieloletnich starań i uzgodnień. W dalszym ciągu trwa opracowywanie dokumentacji przygotowawczej dla planowanej budowy drogi ekspresowej S10 na odcinku od autostrady A1 do Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW) o długości około 100 km wraz z fragmentem drogi ekspresowej S50 o długości około 20 km (łącznik z S7).

W roku 2021 został podpisany Program Inwestycji na proces przygotowawczy dla drogi ekspresowej S10 na odcinku od autostrady A1 do OAW. Z kolei w sierpniu ub.r. podpisaliśmy umowy na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) z podziałem na część na terenie woj. kujawsko-pomorskiego (od A1 do granicy województwa kujawsko-pomorskiego i mazowieckiego) oraz od granicy do DK50 wraz z odcinkiem S50 do S7. Zadanie obejmujące łącznie około 120-kilometrowy odcinek dróg ekspresowych wykonuje konsorcjum firm TPF (lider) i Databout. Wartość kontraktu to łącznie ponad 22 mln zł.

Prace trwają

Obecnie GDDKiA znajduje się w drugiej fazie prac projektowych, w której precyzowane są rozwiązania dla trzech wariantów przebiegu trasy głównej i połączenia Płocka poprzez dwujezdniową DK60 (w śladzie istniejącym i nowoprojektowanym). Poszukując najkorzystniejszego rozwiązania współpracujemy z władzami Płocka. 20 lipca br. odbyło się spotkanie z przedstawicielami Samorządu, na którym przedstawiono propozycje rozwiązań i wzajemne oczekiwania. Na kolejnym spotkaniu, 17 sierpnia br., przedstawiliśmy kolejną rewizję wariantów budowy dwujezdniowej DK60 w nowym śladzie z uwzględnieniem zgłoszonych uwag i przekazanych planów rozwoju sieci drogowej miasta. Na spotkaniu wymieniono informacje i ustalono konieczność przedstawienia kolejnego wariantu powiązania DK60 z układem miejskim. 31 sierpnia br. dyrektor bydgoskiego Oddziału GDDKiA - Sebastian Borowiak - podczas posiedzenia Rady Miasta Płock przedstawił informację o zaawansowaniu prac projektowych.

Środowisko

Trwa także inwentaryzacja przyrodnicza i opracowywane są projekty robót geologicznych dla całego zadania. Przygotowano wstępną prognozę ruchu i trwają prace nad częścią techniczną STEŚ. Cały czas otrzymujemy również opinie od jednostek samorządu terytorialnego. Współpracujemy też z projektantami CPK w zakresie rozwiązań kolizji wariantów S10 z planowanymi liniami kolejowymi.

Przebieg S10 pomiędzy A1 i OAW

Trasa będzie miała swój początek na węźle Włocławek Północ na A1. Następnie droga biegnąć będzie nowym mostem przez Wisłę do gminy Fabianki. Dalej prowadzi na wschód, gdzie w gminie Tłuchowo przekroczy granicę woj. kujawsko-pomorskiego i mazowieckiego. Długość tej części wynosić będzie około 40 km. W woj. mazowieckim trasa będzie miała około 60 km i biegnie na południowy wschód w okolicy Płocka. S10 będzie połączona z Płockiem przez DK60, która będzie poprowadzona nowym śladem w układzie dwujezdniowym (2x2). S10 Swój bieg kończyć będzie na północnym przebiegu OAW, czyli S50, w okolicach miejscowości Naruszewo. Dokumentacja obejmuje także 20 km połączenia drogą S10 z S7 za pomocą S50, która będzie odcinkiem OAW. Zadanie to stanowi także jedną z kluczowych inwestycji towarzyszących budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Kluczowe daty związane z S10 A1-OAW:

styczeń 2021 r. – prezentacja dla przedstawicieli samorządu wyników Studium korytarzowego

wrzesień 2021 r. – Minister Infrastruktury uzgodnił Program inwestycji dla S10 A1-OAW

4 lipca 2022 r. – podpisaliśmy umowę na opracowanie STEŚ

2025 r. – planowana data złożenia wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU)

2028 r. – planowana data ogłoszenia przetargu na realizację zadania w systemie Projektuj i buduj

2029 r. – planowana data rozstrzygnięcia przetargu i podpisania umowy z wykonawcą

2030-2032 – planowane lata przeprowadzenia i zakończenia prac budowlanych

Stan realizacji S10

Droga S10, o długości ok. 410 km, będzie łączyła Szczecin przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń z aglomeracją Warszawską. Realizacja wszystkich brakujących odcinków zapisana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Będzie to bezpośrednie połączenie regionów Pomorza Zachodniego, północy Wielkopolski, Kujawsko-Pomorskiego i Mazowsza. Dzięki tej drodze powstanie alternatywny szlak transportowy na północ od autostrady A2. 

Kierowcy korzystają już obwodnicy Stargardu i Wałcza (w woj. zachodniopomorskim), z obwodnicy Wyrzyska (w części jednojezdniowa) w woj. wielkopolskim oraz odc. Bydgoszcz Zachód – Bydgoszcz Południe i Toruń Zachód – Toruń Południe (jednojezdniowa) w woj. kujawsko-pomorskim. To w sumie ponad 110 km.

Na przełomie września i października sukcesywnie były ogłaszane przetargi na realizację ośmiu nowych odcinków S10 pomiędzy Szczecinem i Piłą o łącznej długości blisko 114 km. W listopadzie planowane jest otwarcie ofert, w przyszłym roku podpisanie umów, a zakończenie realizacji w formule projektuj i buduj w 2028 roku.

W realizacji są cztery odcinki od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Południe. Pierwszy wniosek o ZRID został złożony w lipcu, drugi w sierpniu. Dla dwóch pozostałych w dalszym ciągu opracowywane są materiały do wniosku o ZRID. 

W przygotowaniu znajdują się odcinki Wyrzysk – Bydgoszcz (40 km) oraz omawiany wyżej A1 – Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. Pierwszy z nich uzyskał w listopadzie ub.r. decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Trwają też prace przygotowawcze związane z poszerzeniem około 35 km autostrady A1 na odcinku Toruń – Włocławek, który będzie miał wspólny przebieg z S10, o dodatkowy pas ruchu.

Na terenie woj. wielkopolskiego, GDDKiA złożyła wniosek o uzyskanie DŚU dla odcinka Piła – Wyrzysk (o długości ok. 28 km) i czekamy na jej wydanie. GDDKiA opracowuje dokumentację do złożenia wniosku o DŚU dla dobudowy drugiej jezdni dla obwodnicy Wyrzyska (na odcinku 5 km).

Źródło: GDDKiA