Zabytkowy dworzec Łowicz Główny został otwarty dla pasażerów po przebudowie

Orzech

Imponuje wyglądem i nocną iluminacją elewacji, a także nowoczesnym i funkcjonalnym wnętrzem. Do tego jest przyjazny wszystkim pasażerom i ekologiczny. Dziś (15.02) dworzec Łowicz Główny został otwarty dla pasażerów po przebudowie.

Mieszkańcy i pasażerowie czekali na ten moment nieco ponad dwa lata, bo tyle trwały prace, które sprawiły, że dworzec przeszedł prawdziwą metamorfozę. Budynek prezentuje się wprost rewelacyjnie, bo spójnie połączono w nim XIX-wieczny fragment bryły z dobudowaną później częścią modernistyczną. Na elewacji starszej części renowacji poddano detale architektonicznie, w tym boniowania, pilastry czy gzymsy. Natomiast nowszą wykończono prostokątnymi płytami włókno-cementowymi, w których na narożach odbito motyw z ludowej wycinanki łowickiej. Popielata elewacja świetnie koresponduje z białymi ramami okien i drzwi, a nocą efektownego charakteru bryle dworca dodaje iluminacja podkreślająca jego walory architektoniczne. Nowością są zegar oraz podświetlane napisy z nazwą dworca i logotypem PKP S.A.

Przestrzeń obsługi pasażerów urządzono nowocześnie i w neutralnej kolorystyce. We wnętrzu dominują biele i szarości. Posadzkę holu wykończono jasnoszarym kamieniem, który kontrastuje z bazaltowym kolorem okładzin ściennych. Jasności wnętrzu dodaje biały listwowy sufit z liniowymi oprawami oświetleniowymi. W holu-poczekalni ustawiono również ławki z metalowym stelażem oraz drewnianymi siedziskami i oparciami, które choć nowoczesne w designie, nawiązują charakterem do historycznych, które dawniej można było spotkać na dworcach. Podróżni znajdą w nim również elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, gabloty z rozkładami jazdy oraz dwa zegary. Pomieszczenie wyposażono również w defibrylator. Na parterze oprócz poczekalni – holu, zlokalizowano toalety, kasę biletową, lokal komercyjny oraz posterunek Straży Ochrony Kolei. Natomiast na piętrze duży lokal na wynajem i pomieszczenia dla spółek kolejowych. Dla komfortu pasażerów wyjście z budynku dworca połączono zadaszonym łącznikiem z tunelem prowadzącym na perony.

– Dworzec Łowicz Główny przeszedł prawdziwą metamorfozę, dzięki której zyskał wygląd, w którym umiejętnie połączono jego XIX-wieczną część z modernistyczną. Cieszy również efektowna iluminacja budynku, nawiązanie do lokalnego folkloru poprzez motyw zaczerpnięty z wycinanki łowickiej umieszczony na elewacji, ale przede wszystkim to, że dworzec stał się komfortową i nowoczesną przestrzenią obsługi pasażerów, a także przyjazny środowisku. Jestem przekonany, że będzie on dobrze służył podróżnym i stanie się wizytówką Łowicza – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Dzięki przebudowie Łowicz Główny stał się przyjazny dla wszystkich pasażerów. Usunięto bariery architektoniczne, a także wprowadzono szereg usprawnień. Wśród nich m.in. ścieżki prowadzące, mapy dotykowe dworca, oznaczenia w alfabecie Braille`a dla osób niewidomych i niedowidzących oraz windy. Podróżni mogą również skorzystać ze specjalnie przystosowanych dla osób z niepełnosprawnościami toalet.

Dworzec stał się również ekologiczny. Na dachu budynku zamontowano 68 paneli fotowoltaicznych, które wytworzą „zielony prąd” do zasilania dworca. Poza tym obiekt wyposażono w energooszczędne oświetlenie, a także system inteligentnego zarządzania budynkiem, który zoptymalizuje zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Z kolei poprzez ocieplenie budynku, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej oraz montaż kurtyn powietrznych przy wejściach do strefy obsługi podróżnych ograniczono straty ciepła. Dzięki zamontowanym podczas inwestycji systemom bezpieczeństwa – monitoringowi, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowym, dworzec będzie również bezpiecznym miejscem dla pasażerów.

Przebudowa dworca Łowicz Główny objęła również jego bezpośrednie otoczenie. W sąsiedztwie dworca ułożono nową nawierzchnię, a także zamontowano elementy małej architektury (ławki, kosze, oświetlenie) oraz uporządkowano zieleń.

Przebudowa dworca Łowicz Główny kosztowała łącznie 13,17 mln zł brutto. Została ona zrealizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 ze środków własnych PKP S.A.

InwestoremPolskie Koleje Państwowe S.A. Natomiast dokumentację projektową przebudowy dworca opracowała pracownia Domagało Wnuk Architekci, a prace budowlane wykonało Przedsiębiorstwo Budowlane Częstobud Damian Świącik z Częstochowy.

Źródło: PKP S.A.