Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Budowa statków dla uczelni morskich w latach 2025-2029”, przedłożoną przez Ministra Infrastruktury. Program zakłada zaprojektowanie, budowę i wyposażenie statku szkolno-badawczego dla Politechniki Morskiej w Szczecinie oraz statku szkolnego (żaglowca) dla Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Rząd przeznaczy na program prawie 1 mld zł do 2029 r.
Bałtycki offshore rośnie i sprawia, że w Polsce powstaje nowoczesny sektor gospodarki, oparty o produkcję komponentów, dostawy i usługi dla sektora morskiej energetyki wiatrowej. „Offshore to nie tylko kilowaty zielonej energii, ale też impuls rozwojowy dla północnej Polski i wartość dodana płynąca z rozwoju tego sektora” – mówi Janusz Gajowiecki, prezes Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej.
Polska stoi u progu fundamentalnej zmiany w systemie energetycznym. Morskie farmy wiatrowe, rozwijane na wodach Bałtyku, mają szansę stać się jednym z filarów krajowego miksu energetycznego. Ich potencjał produkcyjny już dziś przewyższa planowaną wydajność elektrowni jądrowej, a ich wpływ na gospodarkę i rynek pracy może być przełomowy.
W Gdańsku, w nowoczesnym zakładzie Baltic Towers, odbyła się uroczystość wyprodukowania pierwszej w Polsce sekcji wieży offshore - wydarzenie o przełomowym znaczeniu dla krajowego przemysłu i rozwoju morskiej energetyki wiatrowej. Agencję Rozwoju Przemysłu S.A. reprezentowała podczas wydarzenia Wiceprezes Ilona Deręgowska, podkreślając znaczenie instytucji w budowie krajowego łańcucha dostaw i wspieraniu transformacji energetycznej. Jako współudziałowiec projektu Baltic Towers, Agencja odgrywa kluczową rolę w rozwoju kompetencji polskiego przemysłu offshore wind, umacniając tym samym pozycję Polski w europejskiej gospodarce przyszłości.
Morska Stocznia Remontowa „Gryfia” S.A. zakończyła modernizację infrastruktury przy Nabrzeżu Gdyńskim w Szczecinie, realizując projekt pod nazwą „Modernizacja infrastruktury na potrzeby posadowienia nowego doku pływającego przy Nabrzeżu Gdyńskim w Szczecinie”. Inwestycja stanowi istotny krok w kierunku zwiększenia możliwości operacyjnych stoczni i wzmocnienia jej pozycji na rynku. Generalnym wykonawcą prac była Korporacja Budowlana DORACO.
W Ustce trwają prace budowlane przy bazie operacyjno-serwisowej w Ustce. Planowane oddanie do użytku nowoczesnych obiektów portowych to IV kwartał 2026 roku. Pierwszą morską farmą wiatrową obsługiwaną z Ustki będzie Baltica 2 – wspólny projekt PGE i Ørsted. Baza, w której zatrudnienie znajdzie około 100 osób, będzie działać w trybie 24/7. Jej załoga – zarówno na lądzie, jak i na morzu – będzie odpowiedzialna m.in. za realizację zadań serwisowych.
Duński koncern Ørsted stawia na Gdańsk Nowa przestrzeń w Olivia Centre będzie centrum planowania i koordynacji budowy przy największej morskiej farmie wiatrowej w Polsce. Biuro w Gdańsku ułatwi współpracę z regionalnymi partnerami oraz dostęp do kluczowej infrastruktury dla budowy Baltica 2.
Pierwsze turbiny wiatrowe już stoją na Morzu Bałtyckim. Polska wchodzi w operacyjną fazę rozwoju morskiej energetyki wiatrowej, ale branża zmaga się z wyzwaniami, które mogą spowolnić jej rozwój. Branża oczekuje jasnych sygnałów ze strony administracji publicznej co do dalszego kierunku rozwoju morskiej energetyki wiatrowej. Czy grudniowa aukcja zdecyduje o przyszłości offshore w Polsce?
Trwa budowa Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica 2 – największej inwestycji na Bałtyku i w historii polskiej energetyki odnawialnej. Jej budowa nie tylko wzmocni polskie bezpieczeństwo energetyczne, ale też zasili w tanią energię około 2,5 mln gospodarstw domowych.
Na pierwszej polskiej farmie wiatrowej Baltic Power, wspólnej inwestycji ORLENU i Northland Power, zainstalowano już 5 wiatraków o mocy 15 MW każdy. Jedna doba ich pracy pozwoli na naładowanie prawie 18 tysięcy aut elektrycznych. Największe dostępne w Europie turbiny zostały wyprodukowane przez duńską firmę Vestas. Część gondol jest wytwarzanych lokalnie, m.in. w fabryce zlokalizowanej w Szczecinie.