Na morskiej farmie wiatrowej Baltic Power zainstalowano kolejne turbiny o mocy 15 MW, w tym pierwsze trzy wyposażone w polskie gondole wyprodukowane w zakładzie firmy Vestas w Szczecinie. Inwestycja Grupy ORLEN i Northland Power to obecnie najbardziej zaawansowany projekt budowy morskiej farmy wiatrowej w polskiej części Bałtyku. Pierwsze megawatogodziny energii mają popłynąć z farmy już w przyszłym roku. Projekt zakłada udział polskich podmiotów w 30-letnim cyklu pracy farmy na poziomie przekraczającym 21 proc. jej całkowitej wartości.
W czwartym naborze CEF Transport 2024 Komisja Europejska przyznała dofinansowanie pięciu polskim projektom w sumie na ponad 1,9 mld zł. Dotyczą one inwestycji w infrastrukturę drogową, kolejową i portową. Dzięki temu zmodernizowana i usprawniona zostanie polska sieć transportowa.
Morska farma wiatrowa Baltica 2 – wspólny projekt PGE i Ørsted – poza 107 turbinami o łącznej mocy 1,5 GW składać się będzie z czterech morskich stacji elektroenergetycznych. Każda z nich zostanie wyposażona w dwa transformatory o mocy 225 MVA. Pierwszy transformator został już zamontowany na jednej ze stacji. To ważny kamień milowy w procesie produkcji kluczowych komponentów dla projektu Baltica 2.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla morskiej farmy wiatrowej Baltica 1. Tym samym projekt będzie mógł wystartować w aukcji zaplanowanej na 17 grudnia br.
Prace przy budowie polskiego Terminala FSRU nabierają tempa. Najbardziej zaawansowane roboty toczą się w części lądowej, a te na morzu właśnie wkraczają w kluczową fazę. Koszt budowy pływającego terminala LNG (FSRU) w Gdańsku, wraz z towarzyszącą infrastrukturą morską oraz gazociągami lądowymi, to około 4,5 miliarda złotych. Wskazana kwota nie obejmuje kosztów czarteru jednostki FSRU.
Spółka Baltic Power, wspólne przedsięwzięcie ORLEN i kanadyjskiej grupy Northland Power, zakończyła instalację dwóch morskich stacji elektroenergetycznych, o wadze 2500 ton każda. To kluczowy element pierwszej polskiej morskiej farmy wiatrowej, który będzie odpowiadał za odbiór energii elektrycznej wytwarzanej przez turbiny i dostarczenie jej na ląd. Część elementów obu stacji powstała w zakładach w Gdyni i Gdańsku.
ORLEN, zgodnie ze strategią, konsekwentnie rozwija nisko- i zeroemisyjne źródła, co istotnie wpływa na wzrost bezpieczeństwa energetycznego Polski i regionu. Ważnym elementem tych działań są inwestycje w morską energetykę wiatrową. Na ich realizację koncern pozyskał 3,5 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy, w ramach umów podpisanych z Bankiem Gospodarstwa Krajowego.
Firma Uniq Logistic sp. z o.o. S.K. wynajęła ponad 9 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni magazynowo-biurowej w kompleksie CTPark Gdańsk Port z portfolio CTP Polska. Obiekt położony jest w bezpośrednim sąsiedztwie największego terminala kontenerowego na Bałtyku – DCT Gdańsk. Nowa lokalizacja umożliwi spółce dalsze zwiększanie potencjału operacyjnego. W transakcji pośredniczyła agencja Querco Property.
– „Mamy dzisiaj dokładnie dwa lata od wyborów. Nieprzypadkowo wybrałem to miejsce, żeby powiedzieć, na czym polega istota zmiany, która nastąpiła 15 października. Właśnie budowa elektrowni jądrowej tu, na Pomorzu, bardzo dobrze oddaje istotę zmiany w Polsce. Po pierwsze: robimy, nie gadamy” – mówił Premier Donald Tusk podczas wizyty na miejscu budowy pierwszej w kraju elektrowni jądrowej. Inwestycja nie tylko zapewni bezpieczną energię dla 12 milionów gospodarstw domowych, ale też zmieni gospodarcze i społeczne oblicze północnej Polski. – W końcu możemy powiedzieć: „naprawdę to zrobimy, a nie będziemy o tym bez końca gadać” – powiedział Premier. To symbol wielkiego skoku energetycznego, technologicznego i przemysłowego.
Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Budowa statków dla uczelni morskich w latach 2025-2029”, przedłożoną przez Ministra Infrastruktury. Program zakłada zaprojektowanie, budowę i wyposażenie statku szkolno-badawczego dla Politechniki Morskiej w Szczecinie oraz statku szkolnego (żaglowca) dla Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Rząd przeznaczy na program prawie 1 mld zł do 2029 r.