ORLEN wykonał kolejny krok na drodze do budowy silnego sektora morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. Projekt Baltic East otrzymał wydaną przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Gdańsku decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla morskiej farmy wiatrowej. Jej moc zainstalowana sięgnie ok. 1 GW. Tym samym zasili ona czystą energią ponad 1,25 mln gospodarstw domowych.
Budowa pływającego Terminala FSRU idzie zgodnie z planem. Kontrola jakości stalowych pali, dostarczonych na zlecenie wykonawcy z renomowanej huty w Algierii, zadziałała prawidłowo i wzorowo. GAZ-SYSTEM - jako inwestor gdańskiego terminala - wnikliwie monitoruje każdy etap inwestycji i jest w bieżącym kontakcie wykonawcą. Ten strategiczny dla bezpieczeństwa energetycznego państwa projekt jest realizowany zgodnie z harmonogramem, przy udziale polskich firm. Osiągnięcie zdolności operacyjnej terminala zaplanowane jest na pierwszy kwartał 2028 roku.
Budowa bazy operacyjno-serwisowej w Ustce to nie tylko jedna z najważniejszych inwestycji w obszarze morskiej energetyki wiatrowej, ale również przykład szerokiego wykorzystania potencjału polskiego przemysłu. Zarówno inwestor – PGE Baltica, jak i generalny wykonawca – firma DORACO – podkreślają, że budowa opiera się na wykorzystaniu krajowych zasobów i lokalnych kompetencji. Z usteckiej bazy obsługiwana będzie morska farma wiatrowa Baltica 2 budowana wspólnie przez PGE i Ørsted.
ORLEN wykonał kolejny krok na drodze do budowy silnego sektora morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. Projekt Baltic East otrzymał wydaną przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Gdańsku decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla morskiej farmy wiatrowej. Jej moc zainstalowana sięgnie ok. 1 GW. Tym samym zasili ona czystą energią ponad 1,25 mln gospodarstw domowych.
Na morskiej farmie wiatrowej Baltic Power zainstalowano kolejne turbiny o mocy 15 MW, w tym pierwsze trzy wyposażone w polskie gondole wyprodukowane w zakładzie firmy Vestas w Szczecinie. Inwestycja Grupy ORLEN i Northland Power to obecnie najbardziej zaawansowany projekt budowy morskiej farmy wiatrowej w polskiej części Bałtyku. Pierwsze megawatogodziny energii mają popłynąć z farmy już w przyszłym roku. Projekt zakłada udział polskich podmiotów w 30-letnim cyklu pracy farmy na poziomie przekraczającym 21 proc. jej całkowitej wartości.
W czwartym naborze CEF Transport 2024 Komisja Europejska przyznała dofinansowanie pięciu polskim projektom w sumie na ponad 1,9 mld zł. Dotyczą one inwestycji w infrastrukturę drogową, kolejową i portową. Dzięki temu zmodernizowana i usprawniona zostanie polska sieć transportowa.
Morska farma wiatrowa Baltica 2 – wspólny projekt PGE i Ørsted – poza 107 turbinami o łącznej mocy 1,5 GW składać się będzie z czterech morskich stacji elektroenergetycznych. Każda z nich zostanie wyposażona w dwa transformatory o mocy 225 MVA. Pierwszy transformator został już zamontowany na jednej ze stacji. To ważny kamień milowy w procesie produkcji kluczowych komponentów dla projektu Baltica 2.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla morskiej farmy wiatrowej Baltica 1. Tym samym projekt będzie mógł wystartować w aukcji zaplanowanej na 17 grudnia br.
Prace przy budowie polskiego Terminala FSRU nabierają tempa. Najbardziej zaawansowane roboty toczą się w części lądowej, a te na morzu właśnie wkraczają w kluczową fazę. Koszt budowy pływającego terminala LNG (FSRU) w Gdańsku, wraz z towarzyszącą infrastrukturą morską oraz gazociągami lądowymi, to około 4,5 miliarda złotych. Wskazana kwota nie obejmuje kosztów czarteru jednostki FSRU.
Spółka Baltic Power, wspólne przedsięwzięcie ORLEN i kanadyjskiej grupy Northland Power, zakończyła instalację dwóch morskich stacji elektroenergetycznych, o wadze 2500 ton każda. To kluczowy element pierwszej polskiej morskiej farmy wiatrowej, który będzie odpowiadał za odbiór energii elektrycznej wytwarzanej przez turbiny i dostarczenie jej na ląd. Część elementów obu stacji powstała w zakładach w Gdyni i Gdańsku.