– Rozwój polskiego przemysłu motoryzacyjnego przyszłości wymaga przyspieszenia komercjalizacji wyników pracy instytutów badawczych. Do tej kwestii odnosi się tworzona właśnie strategia Sieci Badawczej Łukasiewicz – mówi dr Hubert Cichocki, prezes tej instytucji. Hubert Cichocki był gościem drugiego dnia Kongresu Nowej Mobilności w Łodzi (23-26 września).
W Warszawie planowana jest budowa budynku o bardzo interesującej architekturze. Polska pracownia architektoniczna FAAB przygotowała koncepcję architektoniczną nowej siedziby Instytutu Łukasiewicz-Itech i Centrum Łukasiewicz przy ulicy Żelaznej 87 w centrum Warszawy. Biurowiec ma zostać w pełni pokryty roślinnością i ma szansę stać się jedną z nowych ikon architektonicznych stolicy.
Szkolenie kadr i rozwój kompetencji niezbędnych do rozwoju sektora jądrowego oraz realizacji projektów jądrowych w Polsce – to główny cel polsko-amerykańskiej jednostki, której działalność oficjalnie zainaugurowano 3 kwietnia 2024 roku na Politechnice Warszawskiej.
24 października 2023 roku, po dwóch latach budowy, nastąpiło uroczyste otwarcie wyjątkowego na skalę europejską i światową Centrum Laboratoryjnego Napędów Rakietowych i Satelitarnych w Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa w Warszawie. Wstęgę otwarcia przecięli: prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz – Andrzej Dybczyński, dyrektor Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa – Paweł Stężycki, kierownik projektu nowego centrum – Leszek Rams, wiceprezes Polskiej Agencji Kosmicznej – Michał Wierciński oraz w imieniu marszałka Adama Struzika: zastępca dyrektora Departamentu Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego – Kamila Kuleska.
„Biznes i nauka łączą siły przy budowie małego atomu. Kadry dla nowoczesnej gospodarki” – to jeden z paneli dyskusyjnych XXXII Forum Ekonomicznego w Karpaczu. Uczestnicy dyskusji rozmawiali na temat wyzwań związanych z kształceniem wysoko wyspecjalizowanych pracowników elektrowni jądrowych, które już wkrótce powstaną w naszym kraju.
Do jeżdżących już prototypów polskiego elektrycznego samochodu dostawczego (rządowy projekt e-Van) oraz powstającej osobowej Izery, dołącza samochód dostawczy legendarnej polskiej marki z czasów PRL-u – Nysa. Pojazdy tej marki powstają we Wrocławiu. W założeniach nowe samochody mają mieć zakres dopuszczalnej masy całkowitej od 3500 do 4250 kg. Przedstawiciele firmy informują, że z dwiema bateriami niwa, elektryczna Nysa powinna ważyć około 2000 kg bez zabudowy. Z zabudową skrzyniową ładowność będzie się kształtować w przedziale od 1200 do około 2000 kg, a z zabudową furgonową od około 1100 do 1750 kg.
W 2023 roku w Łukasiewicz – Poznańskim Instytucie Technologicznym powstanie 100 miejsc pracy dla innowatorów. Poznańska jednostka realizuje program Sieci Badawczej Łukasiewicz, która w całej Polsce zamierza zatrudnić nawet 2000 naukowców.
Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa w II kwartale 2023 r. wprowadzi się do przygotowanych powierzchni biurowych w budynkach Zephirus i Nothus w kompleksie Aeropark, w dzielnicy Włochy w Warszawie. Nowy najemca zajmie biuro o powierzchni ponad 3700 metrów kwadratowych.