Rekordowa transakcja w historii polskiego leasingu. PKO Leasing finansuje 40 lokomotyw dla ORLEN KolejFot. Newag

Rekordowa transakcja w historii polskiego leasingu. PKO Leasing finansuje 40 lokomotyw dla ORLEN Kolej

Orzech
Orzech
REKLAMA

Podpisana umowa otwiera bezprecedensowe przedsięwzięcie na polskim rynku leasingowym. Kilkadziesiąt finansowanych przez PKO Leasing lokomotyw o łącznej wartości sięgającej 835 mln zł będzie partiami zasilać tabor Orlen Kolej w latach 2027-2028. Każdy z dostawców – NEWAG i PESA – odpowiada za realizację połowy zamówienia.

W ramach zamówienia do Orlen Kolej trafi po 20 nowych lokomotyw: E6ACTadnb „Dragon 2” o mocy silnik 5 MW i prędkości maksymalnej 120 km/h (produkcja NEWAG) oraz 304E „Gama” o mocy silnika 5,6 MW i prędkości maksymalnej 160 km/h (produkcja PESA).

– To z wielu powodów wyjątkowa transakcja – dla PKO Leasing, branży leasingowej i polskiej gospodarki. Jesteśmy dumni z rekordowej wartości finansowania na rynku leasingowym. To dla nas źródło satysfakcji i dowód naszych możliwości. Cieszymy się też z zaufania tak renomowanego partnera, jak ORLEN Kolej, a także z udziału w projekcie ze strategicznie istotnego dla kraju sektora kolejowego. Umowa o wartości ponad 800 mln PLN pokazuje, że sektor leasingowy powinien być uwzględniany jako istotne źródło finansowania dla projektów o olbrzymiej skali – mówi Tomasz Bogus, Prezes Zarządu PKO Leasing.

Tabor nowoczesnych, elektrycznych pojazdów pozwoli na pracę także na niezelektryfikowanych odcinkach, co wyraźnie zwiększy możliwości operacyjne ORLEN Kolej. Lokomotywy mają systematycznie zastępować obecnie wykorzystywane jednostki spalinowe i stanowią element szerokiego programu modernizacji infrastruktury przewozowej. Pojazdy wyposażone są w nowoczesne systemy bezpieczeństwa i diagnostyki pokładowej, a także szereg rozwiązań poprawiających komfort pracy załogi.

Transakcja odgrywa istotną rolę w rozwoju polskiej gospodarki. Wszystkie zaangażowane w nią podmioty to krajowe firmy. Skala zamówienia wyznacza nowy standard projektów logistycznych w obszarze zrównoważonego rozwoju. Lokomotywy będą ponadto służyć przede wszystkim do realizacji zadań na rynku krajowym, także w zakresie obsługi przewozów transgranicznych na odcinkach po stronie polskiej.

Absolutny rekord rynku leasingowego

Skalę finansowania udzielonego w ramach tej transakcji przez PKO Leasing najlepiej pokazuje zestawienie jej wartości z rynkowymi danymi Związku Polskiego Leasingu (ZPL). Sektor kolejowy zawiera się w kategorii „samoloty, statki, kolej”. Kontrakt leasingowy z ORLEN Kolej to ponad 55 proc. finansowania udzielonego przez cały rynek w tym obszarze w okresie I-III kw. 2025 r. (1,45 mld PLN) i aż 45 proc. finansowania kategorii w zeszłym roku (1,78 mld PLN).

REKLAMA

Dane potwierdzają także pozycję branżowego lidera w finansowaniu obszaru „samolotów, statków i kolei”, którą z 32,9 proc. udziału w rynku PKO Leasing zajmował na koniec III kw. 2025 r. Firma od początku roku rośnie w tym segmencie zdecydowanie szybciej niż reszta leasingowej stawki – od stycznia do września br. wypracowała dynamikę wzrostu na poziomie 74,3 proc. r/r przy tempie 19 proc. r/r całego rynku. PKO Leasing jest też numerem jeden w finansowaniu konkretnie sektora kolejowego, w którym swój udział szacuje na ponad 60 proc.

– Dzięki umowie z ORLEN Kolej już teraz możemy prognozować odpowiednią – jak na lidera branży przystało – dynamikę wzrostu naszego biznesu w segmencie kolejowym w latach 2027/2028. Jesteśmy dla klientów atrakcyjni, bo doskonale znamy realia rynku. Współpracujemy nie tylko z naszymi bezpośrednimi kontrahentami, ale także z dostawcami taboru kolejowego. Nasze doświadczenie i praktyka w realizowaniu przedsięwzięć kolejowych pozwala nam na dopasowywanie oferty adekwatnie do oczekiwań naszych partnerów biznesowych. Działamy kompleksowo – finansujemy aktywa nowe i używane w różnych modelach leasingu i pożyczką leasingową. Elastyczność i doświadczenie pozwalają nam finansować nawet najbardziej ambitne projekty – komentuje Szymon Domański, Dyrektor ds. Transakcji Strategicznych i Przetargów w PKO Leasing.

Ta wyjątkowa transakcja buduje pozycję PKO Leasing jako kluczowego partnera finansowego dla polskiego rynku kolejowego w momencie, gdy wchodzi on w okres dynamicznego rozwoju. W perspektywie najbliższych lat rynek czekają duże inwestycje związane m.in. z rozwojem infrastruktury kolejowej i realizacją projektów taborowych w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Szacowana wartość inwestycji w tabory kolejowe ma sięgnąć 10 mld PLN do 2035 r., a duża część tych projektów ma opierać się na finansowaniu kapitałowym.

Fot. Newag
Fot. Newag

Źródło: PKO Leasing

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA