Choć Lotnisko Chopina w Warszawie zbliża się do granic przepustowości, port w Radomiu wciąż pozostaje niewykorzystany. Polskie Porty Lotnicze zapowiadają nową strategię rozwoju radomskiego lotniska, która ma przełamać barierę wizerunkową, przyciągnąć przewoźników i otworzyć drogę do rozwoju usług cargo oraz MRO.
Radom gotowy, ale przewoźnicy nieufni
Port Lotniczy Warszawa-Radom, oddalony o 100 km od Warszawy, w 2024 roku obsłużył zaledwie 112 tys. pasażerów. Infrastruktura, zbudowana za ponad 800 mln zł, pozostaje w dużej mierze niewykorzystana. Prezes Polskich Portów Lotniczych (PPL), Łukasz Chaberski, wskazuje, że problemem nie jest brak zaplecza technicznego, lecz negatywny wizerunek i zamieszanie polityczne, które zniechęcają linie lotnicze.
— "Przewoźnicy, również ci niskokosztowi, zaczynają rozumieć, że kto pierwszy zainwestuje w Radom, ten zyska przewagę" — podkreśla Chaberski, w rozmowie z Onet Rano Finansowo.
Administracyjny podział ruchu wraca do gry
W związku z wyczerpującą się przepustowością Lotniska Chopina, PPL ponownie wystąpiło do Ministerstwa Infrastruktury o uruchomienie procedury administracyjnego podziału ruchu lotniczego. To narzędzie, przewidziane w prawie UE, pozwala na przeniesienie części operacji między portami, pod warunkiem zachowania pełnej neutralności konkurencyjnej.
— "Nie można nikogo zmusić do operowania z innego lotniska. Podział musi opierać się na obiektywnych kryteriach technicznych" — zaznacza prezes PPL.
Loty nocne i decyzja środowiskowa otwierają nowe możliwości
W czerwcu 2025 roku Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie wydał pozytywną decyzję środowiskową dla radomskiego portu. Umożliwia ona:
• zwiększenie liczby operacji dziennych do 35,
• uruchomienie 10 operacji nocnych,
• rozwój infrastruktury przy zachowaniu norm środowiskowych.
To ważny krok w kierunku pełniejszego wykorzystania potencjału lotniska.
Cargo i MRO – nowe filary strategii
PPL nie skupia się wyłącznie na ruchu pasażerskim. Chaberski zapowiedział, że zarząd spółki przedstawi wkrótce strategię rozwoju lotniska na 3-5 lat, która uwzględni różne scenariusze biznesowe.
— "Nie skupiałbym się tylko i wyłącznie na tym ruchu pasażerskim. Tam jest pewna przestrzeń, gdzie możemy rozwijać pewne usługi lotnicze, też biznes, chociażby związany cargo" — wyjaśnił prezes PPL.
Nowa strategia PPL na lata 2026–2030 nie ogranicza się do ruchu pasażerskiego. Spółka planuje rozwój:
• usług cargo – trwają rozmowy o budowie infrastruktury do obsługi frachtu lotniczego,
• sektora MRO (Maintenance, Repair and Overhaul) – prowadzone są zaawansowane rozmowy z inwestorami zainteresowanymi utworzeniem bazy serwisowej dla samolotów.
— "Rynek lotniczy rośnie, a zapotrzebowanie na obsługę techniczną samolotów będzie coraz większe" — tłumaczy Chaberski, w rozmowie z Onet Rano Finansowo.
— "Mówimy również o tak zwanej MRO, czyli obsłudze maintenance'owej statków powietrznych. Widzimy, że przewoźnicy w ogóle na świecie rozwijają się, coraz więcej zamawiają samolotów, coraz więcej tych maszyn jest. To świadczy o tym, że coraz więcej będzie trzeba obsługiwać tych maszyn, bo to jest rzecz, czy maszyna jest sprawna, czy niesprawna, to i tak pewien cykl przeglądów cały czas musi przechodzić" — argumentował Chaberski w Onet Rano Finansowo.
Błędy popełnione na etapie projektowania lotniska
Członek zarządu PPL Marcin Danił przyznał w rozmowie z portalem lokalnym "Twój Radom", że "jednym z błędów popełnionych na etapie projektowania lotniska było pominięcie możliwości obsługi cargo już od samego początku funkcjonowania portu".
Obecnie trwają rozmowy, aby ten błąd naprawić. — "Widzimy duże zainteresowanie obsługą frachtu lotniczego w Radomiu. Aby to zrealizować, potrzebna będzie odpowiednia infrastruktura" — podkreślał w rozmowie Danił.
Radom jako uzupełnienie, nie konkurencja
W kontekście planowanej rozbudowy lotniska w Modlinie i budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, pojawiają się pytania o zasadność utrzymywania trzech portów lotniczych w regionie. PPL uspokaja: prognozy ruchu są na tyle optymistyczne, że wszystkie te lotniska znajdą swoje miejsce w systemie.
— "W przyszłości przepustowość Chopina i Modlina będzie na wyczerpaniu. Radom stanie się naturalną alternatywą" — podsumowuje Chaberski.
Cała rozmowa w Onet Rano Finansowo + informacje o inwestycjach w rozbudowę Lotniska Chopina w Warszawie:

Źródło: Onet Rano Finansowo, Business Insider Polska, Twój Radom.




![Duży kompleks biurowy w Warszawie zmienił swoją funkcję na...akademik [ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/184/56/77496_100x70.jpg)






![[pomorskie] Ruszyła Pomorska Kolej Metropolitalna](https://investmap.pl/_i/image/216/88/8664_100x70.jpg)
![[pomorskie] Pomorska Kolej Metropolitalna wpłynie na mapę inwestycyjną Trójmiasta i okolic](https://investmap.pl/_i/image/21/21/2069_100x70.jpg)
![[Wrocław] Miasto jednak dostanie unijną dotację na obwodnicę Leśnicy i Aleję Stabłowicką!](https://investmap.pl/_i/image/242/114/30962_100x70.jpg)
![[Gdańsk] Powstaje nowa biznesowa dzielnica w Gdańsku!](https://investmap.pl/_i/image/200/72/9672_100x70.jpg)
![[mazowieckie] Nowy park handlowy powstanie w Radomiu](https://investmap.pl/_i/image/142/14/33166_100x70.jpg)
![[Wrocław] Tramwaj Plus wyrusza na Kozanów, ale kosztem pasażerów z innych osiedli](https://investmap.pl/_i/image/183/55/3255_100x70.jpg)
![[Gdańsk] Na Wyspie Spichrzów powstanie kompleks Nowa Motława](https://investmap.pl/_i/image/199/71/967_100x70.jpg)

![[Wrocław] Aktywiści apelują do Rafała Dutkiewicza: zaprojektujmy nowe linie tramwajowe!](https://investmap.pl/_i/image/126/126/29054_100x70.jpg)
![[Wrocław] Wiceprezydent Wrocławia: będziemy walczyć o dotację na obwodnicę Leśnicy](https://investmap.pl/_i/image/144/16/28816_100x70.jpg)