Polska spółka InPost, lider rynku nowoczesnych usług logistycznych w Polsce przyspiesza inwestycje w IT i logistykę. Firma planuje w całym 2024 r. koszty inwestycyjne na poziomie 1,4-1,5 mld zł, wykluczając wydatki na fuzje i przejęcia.
– "Grupa nadal umacnia swoją pozycję lidera w Polsce, cały czas rosnąc szybciej niż rynek, przy jednoczesnym utrzymaniu wysokich marż – co udało się osiągnąć pomimo zaostrzającej się konkurencji. Przyspieszyliśmy nasze inwestycje w IT i logistykę – na początku października otworzyliśmy największe i najnowocześniejsze centrum logistyczne w Polsce, gdzie na powierzchni 36 tysięcy m kw. InPost będzie mógł sortować nawet ponad 1 milion paczek dziennie" – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, prezes Rafał Brzoska.
W trzecim kwartale Grupa InPost obsłużyła 262 mln przesyłek, czyli o 25 proc. więcej r/r, natomiast przychody zanotowały skok o 23 proc. r/r, osiągając 2,54 mld zł. Grupa InPost odnotowała znaczący wzrost wolumenów, sprzedaży i rentowności, a także kontynuuje ekspansję sieci maszyn Paczkomat®. Na koniec kwartału Grupa InPost osiągnęła poziom 43 812 urządzeń, po wzroście o 33 proc. r/r.
Wolumen paczek Grupy InPost w trzecim kwartale 2024 r. osiągnął 262,5 mln, co stanowi znaczący wzrost o 25 proc. r/r. Przyczyniły się do tego zarówno rynek polski, jak i rynki zagraniczne – odnotowując wzrosty r/r odpowiednio o 21 proc. i 32 proc.
Grupa InPost odnotowała kolejny kwartał znacznego wzrostu przychodów, osiągając poziom 2,54 mld zł i odnotowując poprawę o 23% r/r (25% bez uwzględnienia efektu zmiany kursów walut). Szczególnie dobre wyniki odnotowano w Polsce i w Wielkiej Brytanii, a także w segmencie B2C na rynkach Mondial Relay.
– Miniony kwartał był kolejnym okresem realizacji strategii Grupy InPost, która zakłada wzrost na wszystkich kluczowych rynkach. Aż o 25 proc. zwiększyliśmy wolumeny obsłużonych przesyłek w porównaniu do III kwartału ubiegłego roku. Przyspieszony został także rozwój sieci maszyn Paczkomat®, która w ostatnim kwartale powiększyła się o rekordową liczbę 3 tys. nowych urządzeń, a w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy aż o ponad 10 tys. – co oznacza, że liczba maszyn InPost w Europie r/r wzrosła aż o 1/3 – to nasz dotychczasowy rekord – mówi Rafał Brzoska, założyciel i prezes zarządu InPost.
– Przyspieszyliśmy nasze inwestycje w IT i logistykę – na początku października otworzyliśmy największe i najnowocześniejsze centrum logistyczne w Polsce, gdzie na powierzchni 36 tysięcy mkw. InPost będzie mógł sortować nawet ponad 1 milion paczek dziennie – podkreśla Rafał Brzoska.
Łączne nakłady inwestycyjne Grupy InPost w pierwszych 9 miesiącach 2024 r. wyniosły 986 mln zł (+40% r/r), z czego około 70% przeznaczono na rozbudowę sieci urządzeń Paczkomat®, głównie na rynkach międzynarodowych. Wskaźnik nakładów inwestycyjnych do przychodów wzrósł do 13% z 11% w ubiegłym roku.
W Polsce w trzecim kwartale 2024 r. wolumen InPost wyniósł 170 mln paczek, co oznacza wzrost o 21% r/r, czyli znacznie powyżej wzrostu rynku e-commerce.
InPost kontynuował rozwój sieci w Polsce i na koniec III kwartału miał 24 340 maszyn (+15% r/r), przy czym od początku roku przybyło ich 2 370. Ciągła ekspansja doprowadziła do zwiększenia liczby użytkowników maszyn Paczkomat®, która na koniec kwartału wyniosła 18,9 mln. Natomiast aplikacja InPost Mobile miała na koniec kwartału 13,1 mln użytkowników.
Mondial Relay osiąga dobre wyniki w segmencie B2C i C2C przy jednoczesnej dalszej poprawie rentowności: Wolumen paczek Mondial Relay w trzecim kwartale 2024 r. wyniósł 62,3 mln (+17% r/r), głównie dzięki dalszemu dynamicznemu wzrostowi w segmencie B2C (+24% r/r), podczas gdy C2C był wyjątkowo silny (10% r/r). Skorygowana marża EBITDA Mondial Relay poprawiła się do 15% z 10% rok wcześniej dzięki skali, efektowi miksu produktów i usprawnieniom operacyjnym.
Zdjęcie główne w artykule: youtube.com/@atlaswardpolska