O inwestycji Zajezdnia tramwajowa, ul. Toruńska
Zajezdnia tramwajowa przy ulicy Toruńskiej to kompleks budynków i torów odstawczych zlokalizowany na Zimnych Wodach w rejonie ulicy Toruńskiej, Smoleńskiej i Nowotoruńskiej. Kompleks zajmuje około 7 hektarów (pomiar według Google Maps), a same tory mają długość ponad 7,3 kilometra. Zbudowano ją w latach 1956-1959. Początkowo mogło tutaj parkować 100 jednostek taborowych. W latach 80. XX wieku została przebudowana pod kątem dostarczanych tramwajów Konstal, które powoli wycofywane są z bydgoskich torowisk. Przed rozpoczęciem przebudowy tory odstawcze mogły pomieścić 85 pojazdów o długości około 32 metrów. Przez kilkadziesiąt lat była to jedyna czynna zajezdnia tramwajowa w mieście (tą przy Zygmunta Augusta zamknięto w latach 90.). Sytuacja zmieniła się kilka lat temu, kiedy wybudowano kolejną w Fordonie. Inwestycję przeprowadzono w ramach budowy trasy tramwajowej na to osiedle.
Wraz z wymianą Konstali na niskopodłogowe Pesy pojawił się problem z wykorzystywaniem zajezdni przy ulicy Toruńskiej. Nie wszystkie tory na jej terenie były przystosowane do obsługi nowoczesnych pojazdów i w związku z tym konieczna była kompleksowa modernizacja kompleksu. Proces wymiany Konstali na nowoczesne pojazdy ma się zakończyć w 2027 roku. Wcześniej trzeba jeszcze przebudować tory na Łęgnowo, bo obecnie niskopodłogowe tramwaje nie mogą tam jeździć. Przebudowa torów trwa od listopada.
Modernizację podzielono na etapy. W pierwszym przebudowywany jest układ torowy (zgodnie z wizualizacjami liczba torów odstawczych nie ulegnie zmianie) oraz sieć zasilającą trakcję. Budynki zostaną dostosowane do zapewnienia wymaganych warunków obsługi technicznej oraz remontów floty tramwajów niskopodłogowych. W budynku pojawi się tokarka podtorowa, która zapewni automatyzację procesów reprofilacji obręczy kół. Dzięki tokarce zostanie nieco ograniczony hałas i drgania na trasach. W planach jest modernizacja sieci elektrycznej, oświetlenia terenu, instalacji wodno-kanalizacyjnej i ogrzewania. Zaplanowano też przebudowę układu drogowego zajezdni.
W II etapie budynki zajezdni mają przejść modernizację w zakresie redukcji ich negatywnego oddziaływania na środowisko. MZK chce aby przegrody budowlane i sieć cieplna spełniały wymagania w zakresie izolacyjności cieplnej. W środku zostaną też wymienione źródła światła na energooszczędne. Obecnie realizowany jest pierwszy etap, który zlecono firmie Mirbud. Koszt przebudowy to 96,7 mln złotych.
Inwestycję rozpoczęto w lutym ubiegłego roku. W pierwszym etapie przebudowano rozjazdy tramwajowe po wschodniej stronie zajezdni. W tym samym czasie przystąpiono do budowy budynku portierni (obiekt H, I na planie w galerii powyżej) oraz budynku dla służb eksploatacji tramwajów (budynek A1). Ten pierwszy, wraz z parkingiem, jest już gotowy. Trwają prace wykończeniowe przy drugim.
Trwa budowa myjni (G) po południowej stronie budynku głównego. Powstaje też konstrukcja budynku gdzie odbywać się będzie reprofilacja obręczy tramwajowych (6A). Generalny wykonawca szacuje, że na koniec kwietnia inwestycja była ukończona w 48%. Budowa ma się zakończyć na początku przyszłego roku.