Japońska Toyota zmodernizuje fabrykę silników samochodowych w Jelczu-Laskowicach

Orzech
W 2020 roku w fabryce Toyoty w Jelczu-Laskowicach zostanie uruchomiona w systemie TNGA (Toyota New Global Architecture) linia produkcyjna silnika 1,5 l do napędów hybrydowych. Modernizacja warta 400 mln zł jest częścią szerokiego programu inwestycji w polskiej fabryki Toyoty o łącznej wartości ponad miliarda zł. Do tej pory Toyota zainwestowała w swoje zakłady w naszym kraju niemal 4,5 mld zł.
Niemalże całość tych pieniędzy będzie przeznaczona na zupełnie nowy park maszynowy. W zakładzie zostaną zainstalowane najnowsze maszyny do odlewania części z aluminium, obróbki maszynowej i montażu. Wraz z tą inwestycją poziom robotyki i automatyzacji będzie znacznie wyższy niż obecnie. Zdecydowana większość technologii i maszyn będzie sprowadzona z Japonii, zgodnie z globalnymi standardami stosowanymi w tym kraju i innych regionach.
Modernizacja polskiej fabryki to plan na 2020 rok. W zakładzie pod Wrocławiem japońska Toyota będzie produkowała swój najnowszy silnik 1,5 litrowy silnik, który będzie wykorzystywany jako tradycyjny napęd oraz (wraz z baterią) będzie napędzał samochody hybrydowe. Będą w niego wyposażone modele Toyoty, które pojawią się na rynku od 2020 roku.
Toyota zamierza wprowadzić w najbliższych latach nową modułową architekturę TNGA do prawie wszystkich swoich fabryk na świecie. Obecnie w tej technologii produkowane są modele Prius, Prius Plug-in Hybrid, Toyota C-HR i Camry, a niedługo na amerykański rynek wejdzie flagowy sedan Avalon. Docelowo Toyota zamierza opracować w tej technologii nowe generacje niemal wszystkich swoich modeli.

Fabryka w Jelczu-Laskowicach jest częścią Toyota Motor Manufacturing Poland Sp. z o.o., składającą się z dwóch zakładów produkcyjnych zlokalizowanych w Jelczu i Wałbrzychu. Razem zatrudnia około 2 tys. pracowników. Pod względem zdolności produkcyjnych jest – poza Japonią – jedną z największych fabryk podzespołów Toyoty na świecie. Tym samym jest także największą w Europie bazą produkcji głównych komponentów, takich jak silniki czy skrzynie biegów (a wkrótce również napędów hybrydowych). 

Produkty z Dolnego Śląska są dostarczane do wszystkich montowni samochodów zlokalizowanych w Europie, jak również w Południowej Afryce i Japonii. Polskie fabryki stanowią więc ważne ogniwo na mapie produkcyjnej Toyoty, dzięki dobrym wynikom cały czas obie dolnośląskie fabryki mogą się rozwijać, a Toyota inwestuje i planuje inwestować w nie kolejne pieniądze i zwiększać w nich zatrudnienie.