Kończy się budowa ostatniego z trzech nowych mostów kolejowych nad Wisłą w Krakowie KP PLK / Foto: Piotr Hamarnik

Kończy się budowa ostatniego z trzech nowych mostów kolejowych nad Wisłą w Krakowie

ZDJĘCIA
Orzech
Orzech
REKLAMA

Dobiegają końca prace przy ostatnim z trzech nowych mostów kolejowych nad Wisłą w Krakowie. Oprócz pociągów będą mogli się po nim poruszać również piesi i rowerzyści. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizują linię średnicową w stolicy Małopolski. W czerwcu uruchomione będą dodatkowe tory w centrum miasta. Projekt zwiększy możliwości kolei w ruchu aglomeracyjnym i krajowym. Inwestycja za przeszło 1,2 mld zł jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu CEF "Łącząc Europę".

Kończą się przygotowania do otwarcia ostatniego mostu kolejowego przez Wisłę, budowanego w sąsiedztwie przystanku Kraków Zabłocie. Wykonawcy montują chodnik dla pieszych, który jest podwieszony po zewnętrznej stronie konstrukcji obiektu. Na samej przeprawie powstała już droga dla rowerów i tor kolejowy, którym od połowy czerwca będą kursować pociągi. Do tego czasu zakończy się układanie nawierzchni, zamontowane będą bariery ochronne, a lokomotywy przeprowadzą niezbędne próby obciążeniowe. Intensywne prace zauważyć można również w sąsiedztwie mostu – na obu jego końcach budowane są najazdy i schody dla pieszych i rowerzystów. PLK S.A. zaplanowały je tak, by mogły z nich korzystać również osoby o ograniczonej możliwości poruszania się.

– Przed nami kluczowy etap kolejowych zmian w stolicy Małopolski. Z efektów rządowych inwestycji skorzystają nie tylko podróżni w pociągach regionalnych i dalekobieżnych, ale również mieszkańcy Krakowa, którzy zyskają wygodną komunikację w obrębie miasta – mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
REKLAMA
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż
fot. Damian Daraż

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują w sumie trzy mosty kolejowe nad Wisłą, które usprawnią przejazd pociągów w całym regionie. Po dwóch zrealizowanych wcześniej obiektach już kursują pociągi. Trzecia przeprawa, dzięki zaprojektowaniu dodatkowego miejsca dla pieszych i rowerzystów, poprawi dostęp do przystanku Kraków Zabłocie. Natomiast krakowianie zyskają kolejne miejsce w którym będą mogli przedostać się na drugą stronę rzeki. Każdy z mostów jest różnej szerokości, ale mają podobną konstrukcję. Składają się z trzech łukowych przęseł. Największe z nich mają 116 metrów długości i 18 metrów wysokości. Pociągi będą mogły po nich kursować z prędkością do 100 km/h.

– Budujemy nową kolej w Krakowie. Już niedługo dodatkowe tory i perony zwiększą potencjał kolei aglomeracyjnej. Będzie to podstawowy, ekologiczny i szybki środek transportu, który ułatwi komunikację w całym regionie – mówi Piotr Majerczak, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Wraz z otwarciem ostatniego z trzech mostów kolejowych PLK S.A. uruchomią nowe tory na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów. Od czerwca pociągi będą mogły korzystać z czterech torów. Docelowo pozwoli to oddzielić ruch dalekobieżny od regionalnego. Dzięki inwestycji zwiększy się też prędkości na torach, a nowoczesny system sterowania ruchem pociągów poprawi bezpieczeństwo. Projekt "Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej" to inwestycja współfinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF "Łącząc Europę".

Źródło: PKP PLK

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA