Międzynarodowa trasa kolejowa E30 zwiększy możliwości podróży w regionie i w połączeniach dalekobieżnych. Linia o współczesnym, europejskim standardzie wpisuje się w zabytkowe otoczenie stolicy Małopolski.
Nowoczesne estakady, mosty i wiadukty łączą się z historią kolei. Pociągi pojadą m.in. po nowej konstrukcji wiaduktu na ul. Grzegórzeckiej, która zachowa oryginalny wygląd. Inwestycja realizowana jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z udziałem środków unijnych, w ramach instrumentu CEF "Łącząc Europę".
![fot. Damian Daraż](https://investmap.pl/_i/gallery/13/13/535565_1200x.jpg)
fot. Damian Daraż
![fot. Damian Daraż](https://investmap.pl/_i/gallery/14/14/535566_1200x.jpg)
fot. Damian Daraż
![fot. Damian Daraż](https://investmap.pl/_i/gallery/15/15/535567_1200x.jpg)
fot. Damian Daraż
![fot. Damian Daraż](https://investmap.pl/_i/gallery/223/95/536031_1200x.jpg)
fot. Damian Daraż
![fot. Damian Daraż](https://investmap.pl/_i/gallery/220/92/536028_1200x.jpg)
fot. Damian Daraż
Dzięki inwestycji zapewniony będzie sprawny przejazd pociągów odcinkiem międzynarodowej trasy E30, łączącej m.in. Przemyśl – Kraków – Wrocław – Zgorzelec. Pociągi przez centrum Krakowa pojadą do 100 km/h. Nowy przystanek Kraków Grzegórzki zwiększy dostęp do kolei. Rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego pozwoli zwiększyć i uatrakcyjnić ofertę kolejowych podróży.
![fot. Damian Daraż](https://investmap.pl/_i/gallery/221/93/536029_1200x.jpg)
fot. Damian Daraż
![fot. Damian Daraż](https://investmap.pl/_i/gallery/222/94/536030_1200x.jpg)
fot. Damian Daraż
REKLAMA
![fot. Damian Daraż](https://investmap.pl/_i/gallery/213/85/536021_1200x.jpg)
fot. Damian Daraż
![fot. Damian Daraż](https://investmap.pl/_i/gallery/214/86/536022_1200x.jpg)
fot. Damian Daraż
Obok budowy estakad i mostów kończy się przygotowanie rewitalizacji XIX-wiecznego wiaduktu kolejowego nad ul. Grzegórzecką. Projekt przebudowy jest uzgadniany z Wojewódzkim Małopolskim Konserwatorem Zabytków. W najbliższych tygodniach planowane są prace budowlane, które potrwają do końca 2022 roku. Projekt zakłada budowę nowoczesnej konstrukcji, na której będą dwa tory kolejowe. Ściany i sklepienia wiaduktu zostaną ułożone z kamienia i cegieł, pozyskanych z oryginalnej budowli. Wykonawcy szacują, że nowy obiekt będzie gotowy pod koniec przyszłego roku.
![fot. Damian Daraż](https://investmap.pl/_i/gallery/215/87/536023_1200x.jpg)
fot. Damian Daraż
![fot. Damian Daraż](https://investmap.pl/_i/gallery/217/89/536025_1200x.jpg)
fot. Damian Daraż
![fot. Damian Daraż](https://investmap.pl/_i/gallery/218/90/536026_1200x.jpg)
fot. Damian Daraż
![fot. Damian Daraż](https://investmap.pl/_i/gallery/219/91/536027_1200x.jpg)
fot. Damian Daraż
W centrum Krakowa powstają dodatkowe tory kolejowe. By znaleźć dla nich miejsce usunięto nasyp, w jego miejscu budowane są estakady oraz powiększane wiadukty. Projekt "Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej" to inwestycja za przeszło 1 mld zł. Współfinansowana jest przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF "Łącząc Europę."
Źródło: PKP PLK S.A.Zdjęcia: Damian Daraż