Odnowiona stacja kolejowa Kraków Bonarka obsługuje już podróżnych źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. / Foto: Piotr Hamarnik

Odnowiona stacja kolejowa Kraków Bonarka obsługuje już podróżnych

ZDJĘCIA
Orzech
Orzech
REKLAMA
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły modernizację stacji kolejowej Kraków Bonarka. Od piątku (16 lipca) znów zatrzymują się przy niej pociągi. Do dyspozycji pasażerów są dwa nowoczesne perony oraz kładka, która ułatwi komunikację w tej części miasta. Stacja to część linii kolejowej łączącej Kraków z sąsiednią Skawiną. Inwestycja usprawni rozwój kolei aglomeracyjnej w stolicy Małopolski.
PLK zwiększyły dostęp do kolei w Krakowie. Zmodernizowana stacja Kraków Bonarka jest tak przygotowana, by łatwo korzystać z niej mogli wszyscy podróżni, również osoby o ograniczonej możliwości poruszania się. Wykonawcy wybudowali dwa perony (200 i 300 metrów długości). Platformy są większe i wyższe od dotychczasowych. Wyposażono je w ścieżki naprowadzające i nawierzchnie o zróżnicowanej strukturze. Na stacji pojawiły się też oznaczenia w alfabecie Braille’a.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. / Foto: Piotr Hamarnik
– Oddanie do ruchu stacji Kraków Bonarka to kolejny krok do uczynienia kolejowego ruchu aglomeracyjnego w Krakowie bardziej drożnym i bardziej komfortowym. Inwestycje rządowe pracują na rzecz pasażerów zarówno w transporcie dalekobieżnym, jak i miejskim. Kolej jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu i jej rozbudowa jest jednym z przejawów dbałości o klimat i środowisko – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
Nowością jest kładka, która łączy perony z położonymi po obu stronach torów ul. Puszkarską i ul. Tischnera. Kładka jest w pełni zadaszona i wyposażona w windy i klatki schodowe. Konstrukcja jest szersza od podobnych tego typu obiektów. W przyszłości, po wykonaniu przez lokalny samorząd następnego etapu prac, obiekt będzie przedłużony do ul. Łagiewnickiej, a budowa najazdów pozwoli korzystać z niego również rowerzystom.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. / Foto: Piotr Hamarnik
– Stacja w Bonarce będzie ważnym elementem rozwijającej się krakowskiej kolei aglomeracyjnej. Dzięki projektom realizowanym przez PLK mieszkańcy zyskają nową, szybką i wygodną komunikację – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Wykonawcy na stacji wymienili również tory, rozjazdy i sieć trakcyjną. Pojawiły się nowe urządzenia kolejowe i cyfrowe systemy sterowania ruchem. Dwie nastawnie zostały zastąpione jednym nowoczesnym budynkiem. Pracują w nim kolejarze odpowiedzialni za bezpieczny i sprawny przejazd pociągów.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. / Foto: Piotr Hamarnik

Kolejowy rodowód z Galicji

Na peronach zamontowano wiaty, ławki i tablice informacyjne. Różnią się one od standardowych elementów małej architektury, spotykanych na podobnych stacjach. Są stylizowane i malowane w kolorze antracytowym, podobnie jak latarnie i bariery ochronne. Stacja wpisana jest do rejestru zabytków, a jej współczesne wyposażenie ma przypominać o historii tego miejsca – pierwsze pociągi pojawiły się tutaj w 1884 roku, gdy otwarto Galicyjską Kolej Transwersalną.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. / Foto: Piotr Hamarnik
Kraków Bonarka będzie pełnić ważną rolę w rozwoju Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. W kilka minut dojedziemy z niej do centrum miasta, a w kilkanaście do Skawiny. Oprócz tego zatrzymywać się na niej będą pociągi do Zakopanego, Bielska-Białej, Wadowic i Oświęcimia.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. / Foto: Piotr Hamarnik
Modernizacja krakowskiej Bonarki to element przebudowy linii kolejowej 94, na odcinku od Krakowa Płaszowa do Podborów Skawińskich. W ramach wartej przeszło 250 mln zł inwestycji, finansowanej ze środków budżetowych, powstały m.in. dwa nowe przystanki – Kraków Opatkowice i Skawina Jagielnia. Nowe oblicze zyskały również stacje w Skawinie i Podborach Skawińskich, oraz przystanki Skawina Zachodnia i Kraków Sidzina.
Źródło: PKP Polskie Linie kolejowe S.A.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Najnowsze artykuły

Osiedle Hemara – drugi etap w dobrej cenie – mieszkania w warszawskiej Zielonej Białołęce od PROFIT Development [FILM]
To ostatnie mieszkania drugiego etapu inwestycji, które można kupić w tej wyjątkowej inwestycji od P...
Ponad 155-metrowa wieża Skysawa w Warszawie osiągnęła docelową wysokość
40 kondygnacji nadziemnych i ponad 155 metrów wysokości – tyle mierzy wieża kompleksu biurowo-handlo...
Sol Marina w Gdańsku powiększy się o dwa etapy
Luksusowy kompleks Sol Marina, położony na gdańskim wybrzeżu, będzie rozbudowywany. Dekpol Deweloper...
W centrum Poznania startuje inwestycja Słowackiego 7
W stolicy Wielkopolski powstanie kameralny budynek wielorodzinny Słowackiego 7 z 61 mieszkaniam...
Warszawa: Na Ursynowie powstaje biurowiec PID [WIZUALIZACJE]
W Warszawie przy ul. Poleczki 32 na Ursynowie powstaje nowy czteropiętrowy budynek usługowo-biurowy...
W Zabrzu pojawi się kolejny nowy inwestor
Sprzedana została przedostatnia z działek na terenie podstrefy ekonomicznej w Zabrzu. Grunt o powier...
W podwrocławskiej Długołęce powstanie park handlowy [WIZUALIZACJE]
W podwrocławskiej Długołęce, kilka kilometrów od granic administracyjnych Wrocławia powstanie nowy p...
MLP Poznań West zostanie rozbudowany
MLP Group podpisało umowę z poznańską spółką W.P.I.P. na rozbudowę projektu MLP Poznań West w Dąbrów...
W podwrocławskiej Sobótce ma powstać Dolnośląski Kolarski Tor Szosowy [WIZUALIZACJE]
Pod Wrocławiem, w Sobótce ma powstać nowoczesny, duży szosowy tor kolarski. Ma to być jedyny taki ob...
Ruszyła rozbudowa Panattoni Park Wrocław VII
Panattoni, lider rynku nieruchomości przemysłowych w Europie, ruszył z kolejną inwestycją w aglomera...