Miasto planuje budowę kilku przystanków Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. W roku 2017 nie zobaczymy jednak robotników na żadnej z budów, gdyż wcześniej należy przygotować potrzebne dokumenty. Dokończona zostanie jedynie opóźniona budowa przystanku Kraków Sanktuarium.
Najważniejsze prace przy budowie stacji Kraków Sanktuarium zakończyły się jeszcze przed Światowymi Dniami Młodzieży. Kolejny etap polegający przede wszystkim na dobudowie drugiej kładki nad torami rozpoczął się w drugiej połowie 2016 roku, lecz nie udało się go jeszcze zakończyć, należy jeszcze uzupełnić nawierzchnię, elementy szklanego zadaszenia, poręczy, przeprowadzić odbiór ruchomych schodów oraz uzyskać pozwolenie na użytkowanie kładki północnej.
– Przesuniecie terminu jest spowodowane opóźnieniami po stronie wykonawcy robót budowlanych przy pracach związanych z budową kładki po stronie północnej, ostateczny odbiór i rozliczenie inwestycji są planowane do końca marca – mówi na łamach Love Kraków Jan Machowski z biura prasowego Urzędu Miasta.
Nowa stacja Kraków Sanktuarium znajduje się na linii kolejowej którą PKP PLK zamierza gruntownie wyremontować, docelowo mają tamtędy kursować pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Swoszowice
Pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej mają się również zatrzymywać na stacji Kraków Swoszowice, planowana jest jej gruntowna przebudowa, w ubiegłym roku przygotowano dla niej koncepcję techniczną, a w tym roku miasto chce uzyskać projekt i potrzebne pozwolenia. W trzecim kwartale 2017 roku ma wystartować przetarg na przeprowadzenie prac budowlanych. Do stacji Kraków Swoszowice ma prowadzić nowy odcinek ulicy Taklińskiego, obok powstać ma parking P&R. Zakończenie budowy jest planowane na rok 2018.
Prądnik Czerwony
W marcu 2017 roku urzędnicy chcą przeprowadzić przetarg na opracowanie projektu stacji na Prądniku Czerwonym, w rejonie ulicy Powstańców. Budowa zaplanowana jest na lata 2018-2019. Przy stacji Prądnik Czerwony planowany jest również parking P&R.
REKLAMA
Osiedle Piastów
Trzecią stacją przy której toczą się prace przygotowawcze, mieści się na osiedlu Piastów, ma tam powstać zintegrowany węzeł przesiadkowy, składający się z stacji kolejowej, pętli tramwajowej (linia tramwajowa zostanie przedłużona), dworca autobusowego komunikacji miejskiej, parkingu P&R, oraz infrastruktury dla rowerzystów i pieszych. W tym roku miasto chce uzyskać decyzję środowiskową dla całego przedsięwzięcia. Licząc przede wszystkim, że uda się na tą inwestycje, jak i te wcześniej opisane, uzyskać unijne dofinansowanie z programu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
Plany
To jeszcze nie koniec planów miasta dotyczących Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Miasto przeznaczyło w budżecie 200 tysięcy złotych na przygotowanie studium, które pomoże zdecydować o rozszerzeniu SKA na kolejne linie.
– To zadanie ma na celu ocenę zasadności uruchomienia systemu SKA na tzw. dużej (linia linia kolejowa nr 95) i małej (linia kolejowa nr 100) obwodnicy kolejowej oraz na połączeniu do Czyżyn śladem linii do Elektrociepłowni Kraków i zakładów tytoniowych – wyjaśnia Machowski.
W roku 2017 urząd ogłosi przetargi na koncepcje stacji Kraków Prądnik Biały, Kraków Żabiniec, Kraków Prądnicka, będzie to wstępny etap, który jednak pozwoli określić dokładną lokalizację i jakie rozwiązania zostaną tam zastosowane.
SKA to nie tylko miasto
Wszystkie wymienione stacje to wkład miasta w rozbudowę infrastruktury dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, równolegle nowe stacje zamierza też budować PKP PLK w ramach prowadzonych modernizacji linii kolejowych. W Bronowicach powstaje duży węzeł przesiadkowy w rejonie ulicy Armii Krajowej (inwestycja rozpoczęta), Grzegórzki, przy Hali Targowej (przetarg zostanie rozstrzygnięty w tym roku). Remonty linii wiążą się też z modernizacją istniejących przystanków i stacji, na liście oczekujących jest także stacja Kraków Bonarka, na trasie do Skawiny.