[małopolskie] Skawina w Małopolsce będzie mieć obwodnicę

RynekInfrastruktury
W przyszłym roku rozpocznie się realizacja ważnej inwestycji drogowej w Skawinie. Zarząd województwa małopolskiego podjął uchwałę o wprowadzeniu tego zadania do projektu budżetu na 2013 rok.


Obwodnica wraz z budową nowych mostów na rzece Skawinka i Potoku Rzepnik będzie mieć łącznie 2 km długości i będzie biec od skrzyżowania z ulicą Nowoprzemysłową do skrzyżowania z ulicą Energetyków. Natomiast wszystkie odcinki obwodnicy Skawiny będą mieć 5,4 km długości i będzie biec w ciągu drogi krajowej nr 44.


Już w latach 2005-2006 gmina Skawina własnymi siłami wykonała przebudowę skrzyżowania obwodnicy miejscowości z drogą krajową nr 44 oraz pierwszy kilometrowy odcinek obwodnicy. Pochłonęło to 12 mln zł. W 2007 roku ta małopolska inwestycja została ujęta w rządowym programie budowy dróg na lata 2008-2012.

 


Po interwencjach parlamentarzystów w styczniu ubiegłego roku obwodnica trafiła do programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015 na listę zadań priorytetowych, a w lipcu 2012 roku burmistrz Skawiny Adam Najder zwrócił się do marszałka województwa małopolskiego Marka Sowy o rozważenie przejęcia tego zadania przez zarząd województwa.

 

W zeszłym tygodniu zarząd województwa zdecydował o sfinansowaniu budowy obwodnicy Skawiny, która według burmistrza oraz członka zarządu województwa Jacka Krupy jest niezwykle ważną inwestycją dla rozwoju gospodarczego Skawiny i aglomeracji krakowskiej.


Projektowana obwodnica Skawiny wiąże drogę wojewódzką nr 953 i zachodni kraniec drogi krajowej 44 (ul. Piłsudskiego) ze wschodnim, wybudowanym już wylotem tej drogi ze Skawiny (ul. Krakowska) w kierunku Krakowa i autostrady A4. Nowa trasa spełni rolę obwodnicy, która będzie omijać szczególnie krytyczny odcinek tej drogi przebiegający przez ścisłe centrum Skawiny, dalej zwężenie drogi i most na rzece Skawince, zabudowę przy ul. Hallerów, a także przejazd kolejowy i zabudowę podmiejską w rejonie Rzozowa.


Działania władz województwa pozwoliły Skawinie uniknąć losu innych polskich miast, które na długie lata pożegnają się ze swoimi obwodnicami. W ostatnich tygodniach minister transportu Sławomir Nowak zapowiedział rezygnację z budowy obwodnic na rzecz dokończenia budowanych autostrad i dróg ekspresowych. Wśród miast, których obejścia są zagrożone znajduje się między innymi Olsztyn, Inowrocław, Suwałki, Tomaszów Lubelski.