Historia powstania mostu Kotlarskiego sięga roku 1909. Wtedy to gmina Kraków ogłosiła konkurs na plan zagospodarowania Grzegórzek i Podgórza, w tym opracowania przepraw mostowych przez rz. Wisłę. Niestety z tych planów do roku 1939 udało się zrealizować jedynie budowę mostu u wylotu ul. Krakowskiej. Powrócono do tych planów w latach pięćdziesiątych ale projekt "ruszył" dopiero 1998 kiedy rozpisano konkurs na opracowanie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej mostu. W roku 2000 został rozstrzygnięty przetarg i w październiku rozpoczęto roboty budowlane. Otwarcie mostu nastąpiło w dniu 08.12.2001r.
Dane techniczne
Most drogowo-tramwajowy wraz z dojazdami
Inwestor: Miasto Kraków
Ustrój nośny: konstrukcja stalowa, czterodźwigarowa z płytą ortotropową, jednoprzęsłowa o długości L = 166m, podpory żelbetowe, posadowienie na palach d=1500mm
Dojazdy: estakady północna o długości L = 42m i południowa L= 2x42=84m
Ciężar konstrukcji stalowej: o. 5 200 t
Most o najdłuższym wolnopodpartym stalowym przęśle w Polsce