REKLAMA
Napisz komentarz
Damian Daraż
15.11.2020
0
Zaloguj aby dodać komentarz
Damian Daraż
12.07.2020
+16
0
Zaloguj aby dodać komentarz
Damian Daraż
+3
0
Zaloguj aby dodać komentarz
Damian Daraż
Najwcześniejsze wzmianki o przeprawie przez rz. Wisłę w Mogile (obecnie osiedle dzielnicy Krakowa Nowej Huty) pochodzą ze Średniowiecza. Tędy przebiegała tkz. "droga solna" z Wieliczki w kierunku Polski Centralnej przez Słomniki i Miechów. W pierwszym okresie przeprawiano się brodem a w XVII/XVII wieku istniała przeprawa promowa. Kolejna przeprawa w tym rejonie powstała w czasie I-szej wojny światowej. W październiku 1914 r. armia rosyjska uderzając na Kraków wybudowała most pontonowy. Kolejny etap to II-ga wojna światowa. Na zlecenie Sztabu Głównego WP w okresie maj-czerwiec 1939 został wybudowany tkz. most operacyjny. Była to konstrukcja półstała składająca się z 21 przęseł o łącznej długości 390 m. Most został wysadzony w nocy z 5/6 września przez wycofujące się oddziały Armii Kraków. W roku 1944 Zakłady Zieleniewskiego wybudowały w tym rejonie drewniany most, który funkcjonował do stycznia 1945 r. kiedy to został zniszczony przez wycofujących się Niemców. Władze miasta Krakowa podjęły w 2001 roku decyzję o budowie mostu w Mogile na rz. Wiśle. W dniu 21.08.2001 roku została podpisana umowa pomiędzy Władzami Miasta a Mostostalem Kraków S.A. i rozpoczęły się prace projektowe. Pozwolenie na budowę Mostostal uzyskał 28.02.2002 roku a 12.03.2002 r rozpoczęto roboty palowe na terenach zalewowych. Zakończenie prac wykończeniowych nastąpiło 25.10.2002 r. Dane: Inwestor: Miasto Kraków Długość mostu: 352,47m, szerokość jezdni: 7,00m, szerokość chodników i ścieżek rowerowych: 6,00m [2*(1,5 + 1,5)] Ustrój nośny: konstrukcja stalowa zespolona z płytą żelbetową, dwudźwigarowa, 4 przęsła kratowe nad wodą (adaptowane z wojskowych mostów kolejowych L-36) + 4 najazdy - blachownicowe; podpory żelbetowe, Ciężar konstrukcji stalowej: 890 t
0
Zaloguj aby dodać komentarz
Damian Daraż
0
Zaloguj aby dodać komentarz
REKLAMA