Ogłoszono przetarg na budowę kolejnego połączenia tramwajowego na Mokotowie Tramwaje Warszawskie

Ogłoszono przetarg na budowę kolejnego połączenia tramwajowego na Mokotowie

FILM + WIZUALIZACJE
Orzech
Orzech
REKLAMA

Przetarg na budowę kolejnego połączenia tramwajowego na Mokotowie ogłoszony. Będzie wygodny dojazd do stacji metra, a w przyszłości szybkie połączenie Woli z Wilanowem.

To krótka, ale ważna część tramwaju do Wilanowa. Tramwaj na Rakowieckiej pozwoli na dojazd do stacji metra Pole Mokotowskiego i połączy Puławską z al. Niepodległości. A to oznacza, że do kolejnych miejsc w stolicy będzie można dojechać tramwajem. Przejazd z Wilanowa do metra przy Polu Mokotowskim zajmie około 15 minut, a z Dolnej – mniej niż 10 minut.

Jaka będzie trasa na Rakowieckiej?

Spółka Tramwaje Warszawskie wybuduje około 1 km metrów nowych torów na Rakowieckiej między Puławską a Aleją Niepodległości. Przebuduje także skrzyżowanie przy Alei Niepodległości. Nie trzeba będzie przebudowywać całego węzła przy Puławskiej, bo właśnie teraz prowadzone są nad nim prace. Do wykonania pozostanie jedynie połączenie z ulicą Rakowiecką. Zaplanowano je w taki sposób, żeby ograniczyć utrudnienia dla ruchu tramwajowego w czasie prac na Rakowieckiej. Tory na tej ulicy pobiegną północną stroną i zajmą część obecnej jezdni. Do dyspozycji kierowców będzie dwukierunkowa jezdnia o szerokości około 6 metrów po południowej stronie. Ulica nabierze kameralnego charakteru i będzie przypominać drugą część Rakowieckiej, między al. Niepodległości a Wołoską, gdzie jeżdżą tramwaje. Prace obejmą też przebudowę i budowę oświetlenia ulicznego wraz z zasilaniem. Powstaną też cztery nowe perony tramwajowe. Nowa trasa będzie wymagała zasilania tramwajów w energię elektryczną i dlatego zostanie zmodernizowana podstacja trakcyjna przy Wiśniowej. Przebudowana zostanie też infrastruktura podziemna jak, instalacje elektryczne, sieć gazowa, wodociąg i kanalizacja.

Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Odcinek na ul. Rakowieckiej
Odcinek na ul. Rakowieckiej

Zielone tory, nowe drzewa

Na Rakowieckiej będą zielone tory z rozchodnikiem, a ich długość wyniesie około 500 metrów. To będą kolejne takie tory w stolicy – jest ich już ponad 28 km. Zaplanowano też zasadzenie 46 dużych drzew w tzw. standardzie warszawskim, co oznacza, że w momencie zasadzenia będą miały obwód pnia 25 cm. Wysokość nowych drzew to 5 metrów, co oznacza że będą sięgać drugiego piętra. Sadzenie drzew wzdłuż torów tramwajowych staje się już stołecznym standardem. Oprócz drzew zostanie zasadzonych ponad 900 krzewów i ponad 3000 bylin, traw i cebulek kwiatowych.

Koszty i terminy

Planowany koszt inwestycji to 48,5 mln złotych netto. Wykonawca będzie miał 22 miesiące na budowę nowej trasy.

REKLAMA
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Odcinek na ul. Rakowieckiej
Odcinek na ul. Rakowieckiej

MAPA:

Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie

Tu już kiedyś był tramwaj!

Jak trasa do Wilanowa i na Kasprzaka, tramwaj na Rakowieckiej istniał już w historii miasta. Tory dokładnie na tym samym odcinku, także na północnej części ulicy, istniały do 1967 roku. Lata 60. i 70. nie były dobrym czasem dla tramwajów w stolicy. Wiele tras zlikwidowano uważając, że rozwiąże to problem zakorkowania ulic. To już przeszłość a światowym trendem jest budowa tramwajów. Od 1985 roku liczba miast na świecie, gdzie są tramwaje zwiększyła się z 250 do ponad 400.

Narodowe Archiwum Cyfrowe ( nac.gov.pl )
Narodowe Archiwum Cyfrowe ( nac.gov.pl )

Warszawski program tramwajowy

Warszawa prowadzi największy w Polsce program inwestycji tramwajowych. W budowie jest obecnie ponad 11 km nowych tras tramwajowych – na Kasprzaka, na Gagarina i do Wilanowa. W marcu został ogłoszony przetarg na budowę podziemnej trasy do Warszawy Zachodniej. Tramwaje Warszawskie pracują nad przygotowaniem kolejnych tras – na Gocław, wzdłuż Pola Mokotowskiego, na Zieloną Białołękę i wzdłuż Modlińskiej. Powstaje też najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w Polsce – na Annopolu. Do Warszawy przybyło już 88 ze 123 zamówionych tramwajów Hyundai.

Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie

Źródło: Tramwaje Warszawskie

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA