Przetarg na budowę kolejnego połączenia tramwajowego na Mokotowie ogłoszony. Będzie wygodny dojazd do stacji metra, a w przyszłości szybkie połączenie Woli z Wilanowem.
To krótka, ale ważna część tramwaju do Wilanowa. Tramwaj na Rakowieckiej pozwoli na dojazd do stacji metra Pole Mokotowskiego i połączy Puławską z al. Niepodległości. A to oznacza, że do kolejnych miejsc w stolicy będzie można dojechać tramwajem. Przejazd z Wilanowa do metra przy Polu Mokotowskim zajmie około 15 minut, a z Dolnej – mniej niż 10 minut.
Jaka będzie trasa na Rakowieckiej?
Spółka Tramwaje Warszawskie wybuduje około 1 km metrów nowych torów na Rakowieckiej między Puławską a Aleją Niepodległości. Przebuduje także skrzyżowanie przy Alei Niepodległości. Nie trzeba będzie przebudowywać całego węzła przy Puławskiej, bo właśnie teraz prowadzone są nad nim prace. Do wykonania pozostanie jedynie połączenie z ulicą Rakowiecką. Zaplanowano je w taki sposób, żeby ograniczyć utrudnienia dla ruchu tramwajowego w czasie prac na Rakowieckiej. Tory na tej ulicy pobiegną północną stroną i zajmą część obecnej jezdni. Do dyspozycji kierowców będzie dwukierunkowa jezdnia o szerokości około 6 metrów po południowej stronie. Ulica nabierze kameralnego charakteru i będzie przypominać drugą część Rakowieckiej, między al. Niepodległości a Wołoską, gdzie jeżdżą tramwaje. Prace obejmą też przebudowę i budowę oświetlenia ulicznego wraz z zasilaniem. Powstaną też cztery nowe perony tramwajowe. Nowa trasa będzie wymagała zasilania tramwajów w energię elektryczną i dlatego zostanie zmodernizowana podstacja trakcyjna przy Wiśniowej. Przebudowana zostanie też infrastruktura podziemna jak, instalacje elektryczne, sieć gazowa, wodociąg i kanalizacja.
Zielone tory, nowe drzewa
Na Rakowieckiej będą zielone tory z rozchodnikiem, a ich długość wyniesie około 500 metrów. To będą kolejne takie tory w stolicy – jest ich już ponad 28 km. Zaplanowano też zasadzenie 46 dużych drzew w tzw. standardzie warszawskim, co oznacza, że w momencie zasadzenia będą miały obwód pnia 25 cm. Wysokość nowych drzew to 5 metrów, co oznacza że będą sięgać drugiego piętra. Sadzenie drzew wzdłuż torów tramwajowych staje się już stołecznym standardem. Oprócz drzew zostanie zasadzonych ponad 900 krzewów i ponad 3000 bylin, traw i cebulek kwiatowych.
Koszty i terminy
Planowany koszt inwestycji to 48,5 mln złotych netto. Wykonawca będzie miał 22 miesiące na budowę nowej trasy.
MAPA:
Tu już kiedyś był tramwaj!
Jak trasa do Wilanowa i na Kasprzaka, tramwaj na Rakowieckiej istniał już w historii miasta. Tory dokładnie na tym samym odcinku, także na północnej części ulicy, istniały do 1967 roku. Lata 60. i 70. nie były dobrym czasem dla tramwajów w stolicy. Wiele tras zlikwidowano uważając, że rozwiąże to problem zakorkowania ulic. To już przeszłość a światowym trendem jest budowa tramwajów. Od 1985 roku liczba miast na świecie, gdzie są tramwaje zwiększyła się z 250 do ponad 400.
Warszawski program tramwajowy
Warszawa prowadzi największy w Polsce program inwestycji tramwajowych. W budowie jest obecnie ponad 11 km nowych tras tramwajowych – na Kasprzaka, na Gagarina i do Wilanowa. W marcu został ogłoszony przetarg na budowę podziemnej trasy do Warszawy Zachodniej. Tramwaje Warszawskie pracują nad przygotowaniem kolejnych tras – na Gocław, wzdłuż Pola Mokotowskiego, na Zieloną Białołękę i wzdłuż Modlińskiej. Powstaje też najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w Polsce – na Annopolu. Do Warszawy przybyło już 88 ze 123 zamówionych tramwajów Hyundai.
Źródło: Tramwaje Warszawskie