Sprawniejszy przewóz węgla koleją do elektrociepłowni w Elblągu zapewnią prace za 12 mln zł na odcinku Elbląg Zdrój – Tropy. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. finansują z budżetu własnego remont mostu kolejowego nad rzeką Elbląg. Prace zaplanowano do końca br.
Dzięki inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. będzie zachowany sprawny przewóz węgla do elektrociepłowni w Elblągu koleją. Rozpoczęto remont mostu kolejowego nad rzeką Elbląg. Wartość robót to prawie 12 mln zł. To kolejny etap prac na odcinku między Elblągiem Zdrój a Tropami na linii Elbląg – Braniewo, które przełożą się na poprawę kolejowego dostępu do elektrociepłowni.
Naprawione będą uszkodzone elementy stalowej konstrukcji oraz przyczółków i filarów. Poprawi się płynność jazdy pociągów towarowych. Zabezpieczenie konstrukcji przed korozją pozytywnie wpłynie na wygląd obiektu. Poprawiona zostanie izolacja.
– Ostatnie miesiące pokazały, że nie mieli racji ci, którzy uważali, że inwestycje w polską energetykę węglową powinny należeć do przeszłości. Inwestycja w Elblągu wpisuje się w szereg działań rządu, które mają na celu poprawę logistycznych możliwości transportu węgla przy pomocy linii kolejowych – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
– Poza dużymi projektami inwestycyjnymi PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na bieżąco prowadzą roboty, które przywracają dobre parametry linii kolejowych. Efektem prac utrzymaniowo-remontowych w Elblągu będą sprawniejsze i bezpieczniejsze przejazdy pociągów. Remont torów pozwala na utrzymanie bardziej ekonomicznego przewozu ładunków – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Wykonawcą robót jest PPMT z Gdańska. Inwestycja realizowana jest ze środków własnych PLK. Prace planowane są do końca listopada 2023 roku. Prowadzone są w sposób umożliwiający nieprzerwany dojazd składów do elektrociepłowni.
Prace na moście nad rzeką Elbląg są kolejnym etapem robót, które usprawnią przewozy towarowe. W poprzednim roku na 2,5-kilometrowym odcinku między Elblągiem Zdrój a Tropami wymieniono tor. Ułożono nowe podkłady i szyny. Oczyszczono i uzupełniono podsypkę z tłucznia oraz wyregulowano tor. Na dwóch przejazdach i drogach dojazdowych na ul. Nizinnej oraz ul. Żuławskiej wymieniono nawierzchnię. Wartość tych prac wyniosła 3,5 mln zł, które pochodziły ze środków własnych PLK S.A.
Kolej sprawdza się jako sprawny i ekologiczny środek transportu. Jeden wagon o ładowności 55 ton to dwa-trzy samochody ciężarowe mniej na drogach.
Źródło: PKP PLK