Czy w ostatnich latach zmieniła się struktura nabywców mieszkań, jeśli chodzi o wiek? Czy rysuje się jakaś wyraźna tendencja? Jaka jest najliczniejsza grupa kupujących na rynku deweloperskim? Analizę prezentuje serwis nieruchomości Dompress.pl.
Wioletta Kleniewska, dyrektor marketingu i sprzedaży w PolnordWprowadzenie kilka lat temu rządowego programu MdM zaktywizowało młode rodziny do poszukiwania własnego mieszkania. Obserwujemy, że najliczniejszą grupę naszych klientów stanowią osoby w wieku 25-34 lat, które interesują się lokalami dwu-trzypokojowymi w spokojnych, kameralnych osiedlach z takimi udogodnieniami jak place zabaw dla dzieci, czy wózkownie. Odwiedza nas również wiele osób w wieku 35+ zainteresowanych bardziej przestronnymi, komfortowymi mieszkaniami z dostępem do infrastruktury miejskiej i terenów rekreacyjnych jednocześnie. Tendencje te zmieniają się nieznacznie z roku na rok. Obecnie obserwujemy rosnące zainteresowanie mieszkaniami ze strony osób starszych, które planują zakup kawalerki lub dwupokojowego mieszkania na niższych kondygnacjach w pobliżu swojej rodziny, z dobrym dojazdem do ścisłego centrum miasta i okoliczną infrastrukturą.
Mirosław Kujawski, członek zarządu LC CorpOferta mieszkaniowa z segmentu popularnego skierowana jest przede wszystkim do klientów, którzy chcą zaspokoić własne potrzeby mieszkaniowe. W tej grupie przeważają osoby młode, mające średnio 31 lat, będące na etapie usamodzielniania się, zakładania własnej rodziny. W najbliższych latach może tu nastąpić niewielka zmiana spowodowana wzrostem wymaganego wkładu własnego. Część nabywców będzie zmuszona do przesunięcia w czasie zakupu swojego pierwszego mieszkania z uwagi na konieczność zgromadzenia większych środków finansowych. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku klientów inwestycyjnych, wśród których przeważają osoby w przedziale wiekowym między 35 a 60 lat, średnio mające 44-46 lat.
Grzegorz Marchel, dyrektor ds. marketingu w Lokum DeweloperWiek klientów kupujących mieszkania jest ściśle uzależniony od inwestycji i jej lokalizacji, w każdej możemy zaobserwować nieco inne tendencje. Na pewno nadal jest wiele młodych par lub małżeństw poszukujących mieszkania dla siebie. W ostatnim roku ta grupa – do 30 lat, stanowiła największy odsetek wśród osób podpisujących umowy, bo około 32 proc. Drugą najliczniejszą grupę kupujących stanowią nabywcy w wieku 30-40 lat, w ciągu ostatniego roku było to 30 proc. klientów. Dużą część klientów stanowią także osoby kupujące mieszkania inwestycyjnie, na wynajem. Często są to osoby w wieku 30-40 lat, ale także osoby po 50. roku życia. Zauważamy również wzrost zainteresowania zakupem mieszkań wśród osób starszych, które chcą przeprowadzić się bliżej dzieci lub poprawić warunki zamieszkania.
Mirosław Bednarek, prezes zarządu Matexi PolskaStruktura nabywców jeśli chodzi o wiek jest obecnie podobna do tej, jaka była kilka lat temu. Rynek powoli ewoluuje w kierunku nieco większych mieszkań i tak na pierwsze mieszkanie młodzi wybierają częściej dwa pokoje zamiast kawalerki. Grupa kupujących, która w ostatnim czasie mocno zyskała na znaczeniu, to nabywcy inwestycyjni lokujący środki w mieszkanie jako bezpieczną alternatywę dla niskiego oprocentowania lokat bankowych.
Małgorzata Ostrowska, członek zarządu oraz dyrektor pionu marketingu i sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.Obserwujemy, że dzięki dofinansowaniu z budżetu państwa w ramach programu MdM, coraz więcej młodych osób stać na kredyt hipoteczny i kupno własnego mieszkania na rynku pierwotnym. Po uchwalonej we wrześniu ubiegłego roku nowelizacji odnotowaliśmy wzrost zainteresowania czteropokojowymi mieszkaniami. Utrzymuje się wysokie zainteresowanie mieszkaniami kwalifikującymi się do rządowego programu dopłat, które w osiedlu Zielona Dolina w Warszawie posiadamy w cenach rozpoczynających się od 5200 za m kw., a w inwestycji Nowe Tysiąclecie w Katowicach od 4700 za m kw. Domy w MdM oferujemy w osiedlu Villa Campina w okolicach Warszawy w cenie od 399 tys. zł.
Zuzanna Kordzi, dyrektor ds. handlowych w ECO-ClassicNa przestrzeni ostatnich lat nastąpiła pewna zmiana, jeśli chodzi o wiek klientów poszukujących mieszkań. Teraz zdecydowanie więcej młodych ludzi decyduje się na ich zakup. Jest to spowodowane działaniem programów pomocowych Rodzina na Swoim i Mieszkanie dla Młodych oraz rozwojem naszej gospodarki. Rządowe programy wspierające zakup mieszkań spowodowały, że mieszkania kupują osoby, które bez dopłat nie mogłyby sobie pozwolić na zakup własnego M.
REKLAMA
Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Home InvestZ naszych obserwacji wynika, że na przestrzeni ostatnich lat sytuacja w kontekście preferencji nabywczych w zależności od poszczególnych grup wiekowych niewiele się zmieniła. Wciąż to przeważnie ludzie młodzi kupują mieszkania dla siebie w oparciu o kredyt z wkładem własnym, bądź też za gotówkę najczęściej przy wsparciu rodziców. Osoby w średnim wieku również są zainteresowane zakupem mieszkań w celu poprawy komfortu życia. Mieszkania kupowane są również za gotówkę jako inwestycję pod wynajem. Wynika to przeważnie z chęci zabezpieczenia swojej przyszłości oraz faktu, że zakup nieruchomości to obecnie najlepsza i najbardziej pewna inwestycja.
Katarzyna Pietrzak, dyrektor sprzedaży i marketingu w Victoria Dom S.A.Naszymi klientami są najczęściej młode rodziny z dziećmi lub pary planujące powiększenie rodziny. Nabywcy domów to osoby dojrzałe, które zazwyczaj mają za sobą zakup mieszkania. Tacy klienci, przeważnie z rodzinami, zainteresowani są przydowmowym tarasem, który służy im do odpoczynku, do przyjmowania gości, czy grillowania. Posiadamy w ofercie domy w cenach niewiele wyższych od mieszkań 4-5 pokojowych, także wykończone pod klucz.
Marcin Liberski, dyrektor sprzedaży i marketingu w Atlas EstatesDostrzegamy kilka grup klientów. W większości są to osoby młode, często absolwenci uczelni, którzy kupują swoje pierwsze M, zazwyczaj o mniejszej powierzchni. Wśród klientów są też rodzice osób, które rozpoczynają studia w Warszawie i zamiast płacić za wynajem mieszkania dla swojego dziecka, wolą zainwestować we własną nieruchomość.Zauważamy również tendencję, w ramach której osoby w nieco starszym wieku, często już z rodziną i zasobniejszym portfelem, zmieniają miejsce zamieszkania, chcąc podwyższyć komfort życia. Wybierają lokale o większym metrażu w nowych budynkach o lepszym standardzie i lokalizacji.
Roma Peczyńska, marketing manager w Red Real Estate DevelopmentNiezmiennie od lat większość naszych klientów stanowią ludzie młodzi – rodziny z dziećmi i młode małżeństwa. Takie osoby najczęściej decydują się na dwu i trzypokojowe mieszkania. Znaczną część mieszkańców naszych osiedli stanowią również single i seniorzy, którzy wybierają między innymi wygodne kawalerki.
Ewelina Krosta, reprezentująca firmę WAN S.A.W ciągu ostatnich lat nie zauważyliśmy zmiany, jeśli chodzi o wiek osób kupujących mieszkania. Najliczniejsza grupa naszych klientów to młode małżeństwa oraz studenci.
Jarosław Jankowski, prezes zarządu Waryński S.A. Grupa HoldingowaNasza oferta adresowana jest do zróżnicowanej grupy odbiorców. Są wśród nich zarówno osoby młode, jak i rodziny z dziećmi oraz seniorzy, zamieniający lokale na bardziej komfortowe. Mieszkania w naszych inwestycjach bardzo chętnie wybierają osoby młode, poszukujące funkcjonalnego lokalu, którego lokalizacja zagwarantuje krótki czas dojazdu do pracy. Z drugiej zaś strony, mieszkań poszukują także nieco starsze osoby zmieniające lokum, oczekujące większej przestrzeni i komfortu. Oba te trendy znajdują odzwierciedlenie w wynikach sprzedaży naszych projektów. Warto również podkreślić, iż znaczna część mieszkań nabywana jest w celach inwestycyjnych.