Dynamiczny rozwój bazy hotelarskiej w Polsce to już nie tylko powstawanie kolejnych obiektów w turystycznych lokalizacjach. W obecnych warunkach rynkowych oznacza on też znaczne podniesienie standardów istniejącej infrastruktury.
Bardzo ważnym motorem postępu w dostępności oraz jakości usług hotelowych z pewnością było Euro 2012. Ważnym, ale nie jedynym. Rosnąca w siłę konkurencja – tak krajowa, jak i zagraniczna – mobilizuje właścicieli do ciągłego poszerzania i ulepszenia własnej oferty. Do tego w Polsce każdego roku pojawiają się rzesze zagranicznych turystów, przyzwyczajonych do określonych standardów, a i nasi rodacy mają obecnie coraz wyższe i coraz bardziej sprecyzowane oczekiwania.
Pokój dla…
Rozwój polskich obiektów hotelowych przejawia się w dużym stopniu w indywidualizacji usług. W ofertach pojawiają się rozmaite typy apartamentów i pokoi, uwzględniających bardzo konkretne potrzeby lokatorów. Magnesem mającym przyciągnąć gości jest już nie tylko wysoki standard pomieszczeń, lecz również nadanie im określonego charakteru, który może okazać się czynnikiem decydującym np. przy odwiedzinach osób chcących uczcić jakąś okazję. Niezwykle ważna jest tu inicjatywa samych gospodarzy, którzy na ogół doskonale znają profil swoich klientów. – Mając do dyspozycji rozbudowaną bazę noclegową, można znakomicie profilować ofertę, proponując zarówno klasyczne, wygodne pokoje, jak i wersje lux czy apartamenty przeznaczone np. dla zakochanych – wskazuje Maja Łuczak z Centrum Dana Hotel & Spa w Zielonej Górze. – Bardzo dobrze sprawdzają się też specjalne pakiety pobytowe, tworzone na daną okazję lub pod kątem wybranej grupy docelowej.
Standard w każdym calu
Walory estetyczne budynku to niejednokrotnie czynnik, który decyduje o pierwszym wrażeniu osoby odwiedzającej. Dlatego właściciele hoteli coraz poważniej podchodzą do rozmaitych detali, które składają się na wygląd całości. Nie powinni na tym etapie oszczędzać na jakości wykonania, gdyż tego typu wnętrza są bardzo mocno eksploatowane każdego dnia, a wygląd i funkcjonalność muszą zachować na długo. O wysokich standardach przygotowania do przyjęcia gości świadczy obecnie wiele czynników, wykraczających poza sferę wyposażenia samych apartamentów i walorów wizualnych obiektu. Stopniowo normą staje się już pełne przystosowanie infrastruktury hotelowej do obsługi klientów niepełnosprawnych. Oprócz odpowiednio przygotowanych pokoi, bliskości wind oraz specjalnych podjazdów, niektóre miejsca gwarantują nawet opiekę dla osób starszych i chorych.
A co poza noclegiem?
Korty, baseny, tory bowlingowe, jacuzzi, kriokomory czy siłownie z jednej strony, a profesjonalnie wyposażone sale konferencyjne z drugiej. Hotel to nie tylko nocleg. Dlatego o jego atrakcyjności świadczą wszystkie elementy infrastruktury, które mogą przyciągnąć gości, także tych, którzy nie planują pozostać na noc. Jednocześnie dla osób decydujących się na wynajem pokoju ważne może okazać się uwzględnianie w zakresie obsługi nawet pozornie nieistotnych czynności, jak: zamawianie taksówek, budzenie na życzenie, przechowywanie cennych przedmiotów w sejfie, czyszczenie ubrań czy choćby sprzedaż biletów na wydarzenia kulturalne. Dzisiejsze rozumienie wysokich standardów niejednokrotnie sprowadza się po prostu do magicznego słowa: elastyczność.