Tak dużej liczby nowych obiektów handlowych nie było od 9 lat Fot. Materiały prasowe, / Vendo Park Szczecin

Tak dużej liczby nowych obiektów handlowych nie było od 9 lat

RAPORT
Orzech
Orzech
REKLAMA

W 2024 roku mieliśmy do czynienia z najwyższą od 9 lat aktywnością inwestorów na rynku handlowym. Do użytku oddano 73 nowe obiekty, a 23 zostały rozbudowane - wynika z raportu CBRE „Poland Real Estate Market Outlook 2025”. W sumie w ciągu roku przybyło 610,2 tys. mkw. powierzchni handlowej.

Zdecydowaną większość nowych inwestycji stanowiły parki handlowe. Coraz więcej najemców dostrzega ich potencjał, w związku z tym oferta staje się coraz bardziej zróżnicowana. Rośnie konkurencja w sektorach odzieżowym oraz restauracji i kawiarni, a największy potencjał wzrostu mają usługi, a także branża zdrowia i urody.

Na koniec 2024 roku zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniosły 14,96 mln mkw. Przez cały rok działalność inwestycyjna była wyjątkowo intensywna i na rynek dostarczono w sumie 610,2 tys. mkw., w postaci 73 nowych nieruchomości oraz 23 rozbudów. To najwyższy poziom inwestycji od 2015 roku.

– W sumie w minionym roku na rynku handlowym zrealizowano 96 projektów inwestycyjnych. Większość dotyczyła parków handlowych. Do użytku oddano 71 takich obiektów, a 21 rozbudowano. Pozostałe to trzy centra handlowe i jedno centrum wyprzedażowe. Parki stają się najpopularniejszym formatem wśród inwestorów, a sprzyja im m.in. krótki czas budowy – podkreśla Mariusz Majkowski, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych CBRE

Zakupy w małych miejscowościach

REKLAMA

Spośród parków handlowych wybudowanych w 2024 roku, niemal połowa zlokalizowana jest poza aglomeracjami, w mniejszych miejscowościach liczących poniżej 100 tys. mieszkańców. Dzięki temu mieszkający z dala od centrów dużych miast zyskują możliwość częstszych i wygodniejszych zakupów. Poza tym parki handlowe coraz częściej powstają w bliskim sąsiedztwie konkurencji i na terenach relatywnie nasyconych powierzchnią handlową. Dlatego ich właściciele w większym stopniu koncentrują się na odpowiednim doborze i dywersyfikacji najemców oraz doświadczeniu osób zarządzających nieruchomością, by wyróżnić się na tle konkurencji.

– Coraz więcej firm dostrzega potencjał parków handlowych, dlatego ich oferta staje się bardziej różnorodna. O uwagę konsumentów rywalizują przede wszystkim najemcy z sektorów takich jak odzież, restauracje i kawiarnie. W efekcie w minionym roku mieliśmy do czynienia z wysoką liczbą zarówno zamknięć, jak i otwarć lokali z tych branż w obiektach handlowych. Spory potencjał do wzrostu mają za to usługi oraz firmy zajmujące się zdrowiem i urodą. Dla właścicieli nieruchomości handlowych kluczowe jest monitorowanie zachowań konsumentów oraz dostosowanie do nich strategii wyboru najemców – mówi Mariusz Majkowski, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych CBRE

Coraz mniej pustych obiektów handlowych

Duże miasta, takie jak Warszawa, Trójmiasto czy Łódź, odnotowały w 2024 roku znaczny spadek pustej powierzchni handlowej w porównaniu do poprzedniego roku. Średni wskaźnik pustostanów w polskich aglomeracjach wynosi obecnie 3,4 proc. To pokazuje, że popyt na lokale handlowe jest coraz wyższy.

Fot. Materiały prasowe, / Vendo Park Szczecin
Fot. Materiały prasowe, / Vendo Park Szczecin

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA