W centrum stolicy Małopolski powstają nowe mosty kolejowe i pieszo-rowerowe nad Wisłą. Zwiększą one dostęp do modernizowanego przystanku kolejowego Kraków Zabłocie. Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., ze współudziałem Gminy Miejskiej Kraków, współfinansowana jest ze środków unijnych, instrumentu CEF "Łącząc Europę".
Przebudowany i zmodernizowany przystanek kolejowy Kraków Zabłocie będzie udogodnieniem dla mieszkańców tamtejszych nowych osiedli oraz turystów odwiedzających znajdujące się w tej okolicy Muzeum Fabryka Schindlera oraz Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK.
Z hali pod torami na dwa perony będzie wejść tradycyjnymi schodami lub skorzystać ze schodów ruchomych albo wind. Na peronie obok ul. Kącik zatrzymają się pociągi z Krakowa Głównego w stronę Bonarki. Od ulicy Przemysłowej stawać będą składy w stronę Krakowa Głównego. Nad częścią kubaturową - na długości 70 m, perony będą w pełni zadaszone. Na pozostałym odcinku osłonę zapewniają wiaty. Przystanek jest dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
W sąsiedztwie modernizowanego przystanku Kraków Zabłocie przebudowany został układ dróg - nowa droga połączyła ul. Zabłocie ze skrzyżowaniem ul. Przemysłowej i Lipowej. Powstał też parking oraz zatoki autobusowe, co umożliwi lepsze połączenie z komunikacją miejską.
Nowe kolejowe mosty w Krakowie to lepsze możliwości podróży w regionie dzięki rozdzieleniu kolejowego ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego. Jeden z trzech nowych mostów zapewni przejazd pociągów i trasę dla pieszych i rowerzystów. Planuje się, że most będzie gotowy w II połowie 2022 r.
Dzięki budowie mostu w centrum Krakowa powstanie ważna trasa dla komunikacji rowerowej. Rowerzyści będą mieli do dyspozycji nową drogę o szerokości 3 metrów. Najazdy zlokalizowane będą przy ul. Halickiej i ul. Kącik. Obok znajdzie się miejsce na 2-metrowy chodnik dla pieszych. Dzięki niemu, będzie można dostać się do przystanku Kraków Zabłocie z ulic położonych po drugiej stronie Wisły. Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się będą korzystały z mostu dzięki rampom i podjazdom
PKP PLK zaplanowały trzy nowe mosty kolejowe nad Wisłą. Od 2020 r. roku po pierwszym z nich kursują pociągi. Trzeci most będzie kolejowy i pieszo-rowerowy. Budowa trasy pieszo-rowerowej to wspólna inicjatywa PLK i władz miasta Krakowa, które współfinansują tę inwestycję. To kluczowy element większego ciągu komunikacyjnego, który połączy, wzdłuż linii kolejowej, ul. Wielicką z ul. Kopernika.
Budowa mostów kolejowych w Krakowie mieści się w zakresie projektu "Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej". To inwestycja za przeszło 1 mld zł, współfinansowana z instrumentu CEF "Łącząc Europę", która zapewni sprawny przejazd pociągów "krakowskim" odcinkiem międzynarodowej trasy E30 łączącej m.in. Przemyśl – Kraków – Wrocław – Zgorzelec. Nowy przystanek Kraków Grzegórzki zwiększy dostęp do kolei, a rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego pozwoli przewoźnikom na uruchomienie większej liczby połączeń.