Pod Łodzią powstaje podziemna linia kolejowa, która połączy dworce Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska. Tunel średnicowy to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne na osi wschód-zachód, przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska oraz na osi północ-południe, przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Żabieniec.
Obecnie trwa najtrudniejszy etap tej wielkiej inwestycji, budowa odcinka w rejonie przystanku Łódź Polesie. Duża tarcza TBM "Katarzyna" drąży tunel pod budynkami, często o awaryjnym i złym stanie technicznym. Roboty realizowane będą w obszarach objętych ochroną archeologiczną i konserwatorską.
Wykonawca kontynuuje także prace na budowie przystanków Łódź Śródmieście i Łódź Koziny. Najbardziej zaawansowane prace są prowadzone na przystanku Łódź Polesie zlokalizowanym w pobliżu Manufaktury i Starego Cmentarza.
- W najgłębszym miejscu tory w tunelu będą przebiegać ok. 26 metrów pod powierzchnią ziemi, tj. ok. 9 pięter budynku mieszkalnego.
- Przystanki będą miały dwie i trzy kondygnacje. Na przystanku Łódź Śródmieście na poziomie -2 będą perony oraz tory, a na poziomie -1 planowane są sklepy oraz punkty usługowe i handlowe. Na obie kondygnacje będzie można dostać się schodami (tradycyjnymi i ruchomymi) oraz windami.
Perony na nowych przystankach będą na głębokości:
Polesie – ok. 21 m,
Śródmieście – ok. 20 m,
Koziny – ok. 26 m.
Pociągi będą mogły jeździć w tunelu z prędkością do 100 km/h.
Wartość projektu: 1 434 417 385,13 zł netto.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Kwota dofinansowania wynosi 1 219 254 777,16 zł netto.

Wykonawcą projektu i robót budowlanych jest Konsorcjum w składzie: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. (lider) oraz "ENERGOPOL-SZCZECIN" S.A.
Tunel będzie dostępny dla ruchu pasażerskiego od rozkładu jazdy 2024/2025.






![Powstaje nowy dworzec Częstochowa Główna [FILM+WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/gallery/110/110/665198_100x70.jpg)

![Stacja Sosnowiec Główny przechodzi modernizację [FILM]](https://investmap.pl/_i/image/79/79/77647_100x70.jpg)
![Co słychać na budowie drogi Via Carpatia S19 Lubartów Północ – Lublin? [FILM]](https://investmap.pl/_i/image/78/78/77646_100x70.jpg)


![Dobiegają końca prace przy budowie podziemnej drogi w Nowym Centrum Łodzi [WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/image/85/85/52309_100x70.jpg)

![Łódź: Tak będzie wyglądał rynek Kobro [WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/image/224/96/40928_100x70.jpg)
![[Łódź] Modernizowana Łódź przyciąga biznes](https://investmap.pl/_i/image/162/34/32674_100x70.jpg)


![[Łódź] Brama Miasta na starcie. Ruszyła budowa kompleksu biurowego](https://investmap.pl/_i/image/228/100/33252_100x70.jpeg)

![[Łódź] Nowa Fabryczna w Łodzi z kolejnym najemcą](https://investmap.pl/_i/image/129/1/31617_100x70.jpg)
![[Łódź] W Łodzi przybywa hoteli i biurowców](https://investmap.pl/_i/image/47/47/47919_100x70.jpg)