REKLAMA
Napisz komentarz
Jan Augustynowski
Ciekawe z czego to się robi. Wygląda jak pleksja i pasuje do starego projektu Hiltona na Oławskiej.
0
Zaloguj aby dodać komentarz
Orzech
Cudo! Oby tylko projekt został zrealizowany w niezmienionej postaci.
0
Zaloguj aby dodać komentarz
0
Zaloguj aby dodać komentarz
Jan Augustynowski
25498_1000x.jpg



25499_1000x.jpg
0
Zaloguj aby dodać komentarz
[size=200:25kv502n]Kładka w Maślicach jak naprężony biceps[/size:25kv502n]


[galeria:25kv502n]http://img21.imageshack.us/img21/3357/z6700218x.jpg[/galeria:25kv502n][galeria:25kv502n]http://img443.imageshack.us/img443/9046/z6700219x.jpg[/galeria:25kv502n][galeria:25kv502n]http://img401.imageshack.us/img401/5176/z6700220x.jpg[/galeria:25kv502n][galeria:25kv502n]http://img443.imageshack.us/img443/7083/z6700222x.jpg[/galeria:25kv502n]
[i:25kv502n]Kabarowski Misiura Architekci[/i:25kv502n]

Nad rzeką Ślęzą, we wrocławskich Maślicach powstanie kładka dla pieszych i rowerzystów. Ma ona stanowić pierwszą "bramę" dla zmierzających w kierunku pobliskiego stadionu. Architekci zaproponowali dynamiczną formę o organicznych skojarzeniach...

Mistrzostwa Europy w piłce nożnej w 2012 roku stanowią dla Wrocławia niepowtarzalną szansę na zaistnienie w świadomości obserwatorów z całego świata. Ranga imprezy i towarzyszący jej rozgłos wyznaczają wysokie standardy zarówno w zakresie organizacji mistrzostw, jak i w zakresie infrastruktury. Realizowany obecnie we Wrocławiu stadion piłkarski na Maślicach projektu JSK Architekci charakteryzuje się ciekawą, niebanalną formą identyfikującą Wrocław na mapie Polski. Pozostałe elementy zagospodarowania przestrzeni wokół stadionu również powinny sprostać wysokim oczekiwaniom funkcjonalnym i estetycznym.

Wychodząc z tego założenia, Pracownia Projektowa Promost, która zajmuje się planowaniem terenu na wschód od stadionu, zorganizowała konkurs na projekt kładki, która stanowić ma swoista bramę otwierającą się na cały kompleks sportowy. Wśród 25 zgłoszonych prac najlepsza okazała się propozycja Anny Misiury i Łukasza Kabarowskiego.

Autorski opis projektu

[i:25kv502n]Forma kładki przywołuje na myśl skojarzenia z kształtami organicznymi, z napięciem mięśni, z ruchem i dynamiką sportu. Rzeźbiarski kształt oglądany z różnych miejsc wywołuje różne metaforyczne skojarzenia, pozostawiając miejsce na indywidualną interpretację.
Równocześnie płynna linia kładki łagodnie przechodzącej pomiędzy dwoma brzegami jest nawiązaniem do naturalnego środowiska rzeki, do jej natury i swobody przepływu. Kładka sprawia wrażenie jakby została odlana w przestrzeni, a jej formę ukształtował wiejący wiatr i przepływająca woda.
Biały, połyskujący kolor stanowi natomiast kontrast w stosunku do naturalnego otoczenia rzeki. Kolor został wykorzystany jako element podkreślający ingerencję człowieka w przestrzeń. Ponadto połyskująca biała kładka jest widoczna z oddali ułatwiając orientację w przestrzeni.[/i:25kv502n]

Funkcja

[i:25kv502n]Podstawową funkcją kładki jest połączenie brzegów rzeki umożliwiające komunikację pieszą i rowerową. Równocześnie zwróciliśmy uwagę na naturalne zachowania pieszych i rowerzystów podczas przekraczania jakichkolwiek mostków lub kładek. Częstym odruchem jest przystanięcie na środku rozpiętości kładki i obserwowanie otoczenia. Jest to szczególnie widoczne na kładkach nad autostradami lub nad śluzami wodnymi.
Z tego względu zaprojektowaliśmy poszerzenie kształtu kładki w okolicy środka jej rozpiętości, z subtelnym przesunięciem w kierunku koryta rzeki podczas jest naturalnego stanu. Utworzony w ten sposób ?jęzor" stanowi platformę widokową w kierunku stadionu, jak i w kierunku drogi dojazdowej z centrum miasta (ul. Lotnicza).[/i:25kv502n]

Przyjęte rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe

[i:25kv502n]Projektowana kładka zbudowana jest w oparciu o prosty schemat konstrukcyjny. Jest to struktura jednoprzęsłowa o rozpiętości 45 metrów pomiędzy podporami wykonana jako belka żelbetowa o zmiennym przekroju. Widoczne w rzucie odgięcie kładki poza główną oś konstrukcyjną stanowi punkt zwiększonych naprężeń statycznych. Poszerzony taras widokowy ma na celu wzmocnienie struktury przęsła w tym rejonie.
Proponujemy kilka alternatywnych metod wykonania ostatecznej formy kładki. Najprostszym rozwiązaniem jest wykonanie skrawanych cyfrowo form szalunkowych i odlanie całej kładki z betonu zbrojonego z dodatkiem białego kruszywa, np. miału marmurowego. Następnie wyszlifowanie powierzchni na wysoki połysk. Alternatywnym rozwiązaniem jest wykonanie obudowy podstawowej konstrukcji nośnej. Obudowę taką można zbudować z włókien szklanych i żywic, lub też z corianu. Ewentualnym rozwiązaniem jest wykonanie obudowy ze stali lub aluminium w technologii identycznej jak budowa statków.
Posadzkę kładki stanowią deski układane poprzecznie, ryflowane i zabezpieczone antypoślizgowo. Balustrady boczne wykonane są jako relingi ze stali kwasoodpornej z wypełnieniem z siatki stalowej nierdzewnej.[/i:25kv502n]

red

Źródło: http://bryla.gazetadom.pl/bryla/1,85301,6699812.html
0
Zaloguj aby dodać komentarz
Corporation
[size=150:1celmweq]Kładka na wrocławskich Maślicach [/size:1celmweq]

Reprezentacyjna, lecz oryginalna. Taka ma być nowa kładka dla pieszych i rowerzystów, która zostanie przerzucona przez rzekę Ślęzę tuż przy stadionie na Maślicach.

Połączy dwa brzegi przy ulicach Mącznej i Drzymały.
Biuro Projektowo-Badawcze Promost z Wrocławia ogłosiło właśnie konkurs na projekt takiego mostka. Skierowany jest on przede wszystkim do studentów szkół artystycznych, którzy wykażą się fantazją.
- Szukamy prawdziwej inspiracji - przekonuje Edmund Budka, dyrektor firmy, która wygrała przetarg na zagospodarowanie terenu przy stadionie. Inwestorem tego przedsięwzięcia jest spółka Wrocławskie Inwestycje.
Kładka może mieć różne zdobienia ze szkła, metalu drewna i kamienia. Warunkiem koniecznym jest jednak jej rozpiętość: od 35 do 50 m.
Promost sam przygotował już 11 koncepcji mostków. To za mało. Dlatego inni też mogą pokazać swój pomysł. Mają na to czas do 22 maja. Zwycięzca najlepszej pracy dostanie 3 tys. złotych i propozycję współpracy. Jej efektem będzie nowy mostek, którym przejdą i przejadą tysiące kibiców.
We Wrocławiu budowana jest też inna oryginalna kładka. Połączy ul. Włodkowica ze skrzyżowaniem ulicy Podwale i ul. Piłsudskiego, niedaleko pl. Orląt Lwowskich.
To potężna inwestycja. Mostek ma 44 metry, a waży 47 ton. Jest zbudowany z drewna, które ściągano aż z Afryki. Dlaczego? Bo wrocławscy urzędnicy szukali materiału, który jest trwały.
Ale nie tylko to będzie wyróżniało ten mostek. Ma on świecić nocą, bo w całej szklanej balustradzie, która zostanie podzielona drewnianymi słupkami, zostaną zamontowane żarówki.
Kładka miała być już oddana do użytku. Ale przejdziemy i przejedziemy nią pod koniec maja. Wszystko dlatego, że zmieniono projekt.

Polska - Gazeta Wrocławska Magdalena Kozioł

4a072c048ba45_p.jpg
0
Zaloguj aby dodać komentarz
REKLAMA