Pojawił się projekt budowy kolejnego woonerfu we Wrocławiu, czyli ulicy, która jest jednocześnie deptakiem, parkingiem i miejscem spotkań mieszkańców. Samochody wciąż będą mogły taką ulicą przejechać, ale ruch zostanie uspokojony.
Projekt numer 188, który został zgłoszony do tegorocznej edycji Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego (WBO 2020) zakłada zamianę ulicy Eugeniusza Gepperta na woonerf. Auta dalej mogłyby tędy przejeżdżać, ale tylko w jednym kierunku - od Kazimierza Wielkiego do pl. Solnego. Projekt zakłada dopuszczenie kontraruchu dla rowerów. Według zgłoszonego projektu z ulicy zniknęłyby miejsca parkingowe, których ilość w ścisłym centrum powinna zostać ograniczona po otwarciu parkingu pod Narodowym Forum Muzyki, a w ich miejsce zostałyby posadzone drzewa oraz zamontowane elementy małej architektury. Na całej ulicy zostałaby wymieniona nawierzchnia, która w całości byłaby dostępna dla pieszych, którzy nie musieliby więcej cisnąć się na wąskim chodniku.
fot. Orzech
Ulica Gepperta znajduje się w ścisłym centrum miasta przez co jest często uczęszczana przez spacerujących mieszkańców i turystów. Ulica ta stanowi łącznik między pl. Solnym, a pl. Wolności. Piesi mają tam obecnie do dyspozycji jedynie bardzo wąski chodnik, który nie jest w stanie zapewnić bezpiecznej oraz komfortowej podróży. Proponowane rozwiązanie ma to zmienić. Projekt ma w szczególności poprawić sytuację osób o ograniczonej sprawności.
REKLAMA
Projekt został oceniony przez przedstawicieli miasta pozytywnie jednak z pewnymi uwagami. Konieczne będzie zachowanie ruchu dwukierunkowego ze względu na obsługę komunikacyjną przyległej zabudowy i konieczność zachowania możliwości obsługi technicznej imprez organizowanych w obszarze Rynku i Placu Solnego. Ochrona konserwatorska i rozmieszczenie sieci podziemnych bardzo mocno warunkują zakres ingerencji w nawierzchnie, wprowadzanie elementów małej architektury oraz zieleni. Szczegółowo może być to rozstrzygnięte dopiero na etapie sporządzania dokumentacji projektowej. Szacunkowy koszt realizacji inwestycji wynosi 2 mln zł. Inwestycja będzie musiała być zrealizowana zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego.
Od kilku lat na ul. Świętego Antoniego, także na wrocławskim Starym Mieście, funkcjonuje już pierwszy w stolicy Dolnego Śląska woonerf. Powstał dzięki współpracy wrocławskich urzędników i aktywistów miejskich z Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia (TUMW) i Akcji Miasto.
fot. Orzech
Woonerf (czyli specjalny rodzaj organizacji ruchu) to pomysł, który przywędrował z Holandii. Chodzi o stworzenie przestrzeni, która połączy cechy deptaku i drogi dla samochodów. Po ulicach typu woonerf mogą jeździć auta, ale mają ograniczone możliwości parkowania i muszą poruszać się bardzo wolno.