Solaris dostarczy 120 autobusów przegubowych do WarszawyFot. ZTM Warszawa

Solaris dostarczy 120 autobusów przegubowych do Warszawy

Orzech
Orzech
REKLAMA

Solaris Bus & Coach wygrał największy w tym roku przetarg ogłoszony przez Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie. Producent dostarczy 120 przegubowych autobusów z napędem diesla.

• Zakup pozwoli zmodernizować warszawską flotę i zastąpić w codziennej eksploatacji najstarsze pojazdy

• Dostawy rozpoczną się w drugiej połowie 2026 roku i będą kontynuowane w 2027 roku

• Zamawiający ma również możliwość zwiększenia zamówienie o kolejne 100 przegubowych Solarisów

Zamówione autobusy spełniają standardy Warszawskiego Transportu Publicznego. Są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, system informacji pasażerskiej, wyznaczone miejsca dla wózków i blokady alkoholowe dla kierowców.

Nie zabraknie udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami – m.in. przycisków opisanych alfabetem Braille’a oraz informujących kierowcę o potrzebie rozłożenia rampy dla wózków inwalidzkich i użycia tzw. przyklęku, czyli pochylenia autobusu na prawą stronę. Autobusy będą napędzane silnikami diesla spełniającymi normę Euro 6, a na dachu zostaną zamontowane panele fotowoltaiczne służące do ograniczenia zużycia energii przez pojazd.

– Cieszę się, że flota autobusów z logo Warszawskiego Transportu Publicznego powiększy się o 120 przegubowców – mówi Katarzyna Strzegowska, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. – Z autobusów w aglomeracji warszawskiej korzysta rocznie niemal pół miliona osób. Kolejna partia nowoczesnych pojazdów to większa wygoda i bezpieczeństwo naszych pasażerów – dodaje.

Autobusy specjalnego przeznaczenia

Nowe Solarisy będą nie tylko na co dzień woziły pasażerów, zwiększając komfort podróżowania po stolicy, ale poprawią też bezpieczeństwo warszawianek i warszawiaków. W razie potrzeby – np. wystąpienia klęski żywiołowej – można będzie nimi ewakuować i przewozić ludzi, także w pozycji leżącej na noszach. Dlatego będą wyposażone w systemy ich mocowania – w każdym autobusie będą miejsca dla czterech noszy. One również zostaną dostarczone przez producenta.

REKLAMA

Podpisane umowy to efekt przetargu ogłoszonego w sierpniu tego roku. Najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu, podzielonym na dwie części, po 60 pojazdów każda, złożyła firma Solaris Bus & Coach. Autobusy będą kosztowały 324 mln zł.

Nowe pojazdy zostaną przekazane do eksploatacji Miejskim Zakładom Autobusowym.

Odmłodzi się tabor

Zakup pozwoli zmodernizować flotę i obniżyć średni wiek taboru, co bezpośrednio przełoży się na zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa przewozów. Dostawy autobusów rozpoczną się w drugiej połowie 2026 roku i będą kontynuowane w 2027 roku. Zgodnie z zapisem umowy, zamawiający ma możliwość zwiększenia zamówienia o kolejne 100 autobusów w tej samej specyfikacji.

Na pokładzie niskopodłogowych autobusów przegubowych dostępne będą 133 miejsca, w tym 39 miejsc siedzących. Autobusy będą posiadały nowoczesne wyposażenie, klimatyzację i system monitoringu. Na dachu zostaną zamontowane panele fotowoltaiczne, które będą służyć do ograniczenia zużycia energii przez pojazd. Dodatkowym elementem, znanym już dobrze w komunikacji miejskiej w Warszawie, jest tzw. alcolock, czyli blokada antyalkoholowa dla kierowców. Urządzenie bada obecność alkoholu w wydychanym powietrzu i blokuje uruchomienie silnika przy pozytywnym wyniku.

Solaris Bus & Coach to czołowy europejski producent autobusów miejskich

Swoją działalność koncentruje na rozwoju pojazdów zeroemisyjnych – elektrycznych, wodorowych i trolejbusów. W portfolio producenta znajdują się również autobusy z napędem diesla oraz CNG. Od początku działalności w fabryce w Bolechowie wyprodukowano już ponad 27 000 pojazdów marki Solaris. Co ciekawe, aż 1750 z nich trafiło właśnie do przewoźników z Warszawy.

Fot. ZTM Warszawa
Fot. ZTM Warszawa
Fot. ZTM Warszawa
Fot. ZTM Warszawa

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA