Nowe i zmodernizowane perony, wymienione tory, wyremontowana sieć trakcyjna oraz nowoczesny system sterowania ruchem – tak zmieni się oblicze linii kolejowej nr 8 na odcinku Kraków Główny - Tunel. Polskie Linie Kolejowe poszukują wykonawcy kompleksowych prac na trasie łączącej stolicę Małopolski z Kielcami i Warszawą. Inwestycja będzie realizowana w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
PKP PLK S.A. ogłosiły przetarg na prace budowlane przy linii kolejowej nr 8 na odcinku Kraków Główny – Tunel. Celem zadania jest zwiększenie możliwości obsługi pociągów i poprawa dostępności do kolei na ważnym szlaku prowadzącym z Krakowa na północ kraju.
W ramach przygotowywanej inwestycji wymienione zostaną fragmenty torów i rozjazdy, poprawione parametry nawierzchni kolejowej, zmodernizowane zostanie 6 przejazdów kolejowo-drogowych i przebudowane będą elementy sieci trakcyjnej.
Efektem prac będzie podniesienie prędkości pociągów do 120 km/h, co wpłynie na skrócenie czasu przejazdu i ułatwi prowadzenie ruchu pociągów pasażerskich i towarowych.
– Prace przy linii kolejowej nr 8 pozwolą nam poprawić bezpieczeństwo i niezawodność codziennych podróży. Zwiększymy przepustowość tego odcinka i przygotujemy go na przewidywany rozwój kolei aglomeracyjnej – mówi Andrzej Lipski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Krakowie.
Duże zmiany czekają też infrastrukturę dla podróżnych, która zostanie dostosowana do rosnących potrzeb związanych z obsługą połączeń aglomeracyjnych. W ramach inwestycji powstanie nowy peron na stacji Miechów, a na przystanku w Smrokowie i stacji w krakowskich Batowicach istniejące perony zostaną zmodernizowane i podwyższone.
PKP PLK S.A bierze też pod uwagę również budowę kolejnego peronu na przystanku w Zastowie, wraz z wydłużeniem kładki nad torami – to zadanie będzie mogło być realizowane w ramach tzw. opcji.
Wszystkie perony i dojścia do nich będą zaprojektowane tak, by korzystać z nich mogły osoby o ograniczonej możliwości poruszania się. Pojawią się na nich nowoczesne wiaty, ławki i tablice informacji dla podróżnych. Komfort korzystania ze stacji i przystanków poprawi się dzięki wymianie oświetlenia na nowoczesne i energooszczędne, pracujące w technologii LED.


To kolejna duża inwestycja realizowana przez PLK SA na linii kolejowej nr 8
W zeszłym roku rozpoczęto prace związane z unowocześnieniem systemu sterowania ruchem pociągów. Zadanie będzie polegać na instalacji nowych urządzeń wraz z wymianą kabli i światłowodów. Pozwoli to na zdalne zarządzanie ruchem ze stacji Kraków Batowice stacjami Miechów, Słomniki, Niedźwiedź i Zastów. Modernizacja urządzeń i wdrożenie nowego systemu sterowania ułatwią prowadzenie ruchu i zwiększą niezawodność kolei.

Oba projekty współfinansowane są w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności
Inwestycje KPO realizowane przez PLK SA pozytywnie wpłyną na transport kolejowy w całym kraju, poprawią parametry sieci kolejowej, zmniejszą ryzyko awarii i zwiększą bezpieczeństwo na kluczowych odcinkach ważnych dla przewozów pasażerskich i towarowych linii kolejowych.

Źródło: PKP PLK S.A.