Warszawski rynek handlowy stawia na usługi i rozrywkęfot. Jan Augustynowski

Warszawski rynek handlowy stawia na usługi i rozrywkę

Aglomeracja Warszawska
Kajtman
Kajtman
REKLAMA
Firma doradcza JLL podsumowała najważniejsze wydarzenia na rynku nieruchomości handlowych w Aglomeracji Warszawskiej w 2017 r.
Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Aglomeracji Warszawskiej wyniosła na koniec 2017 roku 1,76 mln mkw., z czego 1,2 mln mkw. to centra handlowe. Pozostałe formaty to parki handlowe (276 000 mkw.), wolnostojące obiekty handlowe (212 000 mkw.) oraz centra wyprzedażowe: 57 000 mkw. W ubiegłym roku na warszawskim rynku handlowym przybyło blisko 85 000 mkw. powierzchni, a największym ukończonym obiektem była Galeria Północna (64 000 mkw.). Poziom nasycenia powierzchnią w ramach centrów handlowych w stolicy wyniósł natomiast 472 mkw./1 000 mieszkańców i jest trzecim najniższym w kraju wśród ośmiu głównych aglomeracji.
W budowie pozostaje ponad 198 000 mkw. powierzchni, która powinna zostać oddana do użytku w 2018-2019 r., z czego 151 000 mkw. to centra handlowe. Zauważalnym trendem, bardzo charakterystycznym dla stołecznego rynku, jest dalszy wzrost zainteresowania inwestorów projektami wielofunkcyjnymi. Przykładem projektów realizowanych w tym formacie jest EC Powiśle, Browary Warszawskie oraz Centrum Praskie Koneser – tłumaczy Joanna Tomczyk, analityk rynku, JLL.
Ubiegły rok to debiut 11 zagranicznych marek, które właśnie w Warszawie otworzyły swoje pierwsze na polskim rynku sklepy. Wśród nich znalazły się m.in. amerykańska marka Victoria's Secret z pełnym asortymentem – w Arkadii. Z kolei w Galerii Północnej ulokował się brytyjski sklep z zabawkami Hamley’s oraz rosyjskie marki modowe należące do Grupy Melon – Zarina i Love Republic. Do Galerii Wileńskiej wszedł włoski producent torebek, walizek oraz akcesoriów Carpisa, a przy ulicy Kijowskiej zaczęła działać amerykańska sieć pizzerii Papa Johns – dodaje Joanna Tomczyk.
REKLAMA
Rozszerzanie portfolio sklepów to tylko jedno z działań, które podejmują właściciele obiektów handlowych w celu urozmaicenia oferty i zwiększenia satysfakcji klientów.
W warszawskich centrach handlowych stopniowo rośnie udział oferty gastronomicznej, stwarzając tym samym duże możliwości do dalszego rozwoju. Idzie to w parze ze zmieniającą się funkcją obiektów handlowych, kojarzonych coraz częściej przez odwiedzających z miejscem, gdzie można w interesujący sposób spędzić wolny czas. Możemy powiedzieć, że jesteśmy świadkami ewolucji centrów zakupowych w centra spotkań. Dlatego właściciele takich obiektów stawiają też na rozszerzanie oferty rozrywkowej, oddając do dyspozycji klientów sale kinowe, strefy edukacyjne dla dzieci, boiska do mini golfa, ścianki wspinaczkowe, pokoje zagadek czy nawet biblioteki. Tak stało się w przypadku Blue City, w którym w tym roku otworzy się kino – tłumaczy Anna Wysocka, dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL.
CzynszeCzynsze "prime", które dotyczą lokali o powierzchni około 100 mkw. w kategorii moda i akcesoria w wiodących centrach handlowych utrzymują się na stabilnym poziomie i wynoszą od 110 do 130 euro za mkw. miesięcznie.
Źródło: materiały prasowe

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA