W procesie rozwoju sieci drogowej w Polsce Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) odpowiedzialna jest za przygotowanie inwestycji od etapu koncepcyjnego do etapu końcowego, czyli nadzoru nad budową, a w następnej kolejności zapewnienie płynności ruchu i bezpieczeństwa podróżnych poprzez odpowiednie utrzymanie.
GDDKiA zarządzą siecią dróg krajowych o łącznej długości około 17 800 km, w tym drogami szybkiego ruchu o długości 5102,3 km, na co składa się 1849,2 km autostrad i 3253,1 km dróg ekspresowych. Poniżej najważniejsze statystyki.
W realizacji są 104 zadania o łącznej dł. 1302,8 km i wart. 53,3 mld zł:
- 87 zadań z RPBDK o łącznej dł. 1171,4 km (51 mld zł),
- 17 zadań z PB100 o łącznej dł. 131,4 km (ponad 2,3 mld).
W przetargu są 42 zadania o łącznej długości 503 km:
- 34 zadania z RPBDK o łącznej dł. 435,2 km,
- 8 zadań z PB100 o łącznej dł. 67,8 km.
W przygotowaniu są kolejne zadania o łącznej długości 3306 km:
- zadania z RPBDK o szacowanej dł. 2652,7 km,
- obwodnice z PB100 o szacowanej dł. 653,3 km.
Rok 2023 został przez GDDKiA zamknięty:
- oddaniem 19 zadań o łącznej długości 266,6 km,
- Podpisaniem 16 umów na roboty budowlane. Łączna długość odcinków, dla których umowy zostały podpisane, to 216 km, a wartość 8,6 mld zł,
- Ogłoszeniem przetargów na 42 zadań, których łączna długości wynosi 530,6 km,
- Wydatkowaniem inwestycyjnym na kwotę około 15 mld zł.
Plan Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na 2024 rok zakłada:
- Blisko 215 km wyniesie łączna długość odcinków dróg, na jakie GDDKiA w przyszłym roku zamierza ogłosić przetargi,
- W 2024 roku GDDKiA planuje oddać do ruchu ponad 175 km nowych dróg krajowych.
Źródło: GDDKiA