Modernizacja wałów Widawy dodatkowo zabezpieczy mieszkańców Wrocławia i aglomeracji wrocławskiej przed powodziąźródło: Skanska S.A.

Modernizacja wałów Widawy dodatkowo zabezpieczy mieszkańców Wrocławia i aglomeracji wrocławskiej przed powodzią

Orzech
Orzech
REKLAMA
Realizacja rozpoczętej latem tego roku inwestycji wzmocni ochronę przed powodzią miejscowości położonych wzdłuż rzeki Widawy powyżej Wrocławia. Zadanie zlokalizowane jest na terenie trzech gmin województwa dolnośląskiego Czernica, Długołęka, Wrocław i umożliwi stworzenie spójnego systemu ochrony przeciwpowodziowej i zapobiegnie między innymi cofaniu się wód Odry do doliny Widawy. 
Jest to kolejny etap modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego. Wkrótce nad Widawą powstanie 11 kilometrów nowych wałów przeciwpowodziowych, a na dwóch kolejnych kilometrach wały zostaną przebudowane. Łącznie modernizacja i rozbudowa wałów przeciwpowodziowych zabezpieczy kilkanaście tysięcy mieszkańców oraz ich mienie na obszarze ponad 11 kilometrów kwadratowych.
W skład elementów, chroniących mieszkańców przed powodzią, wejdą: budowa nowych wałów przeciwpowodziowych wzdłuż prawego i lewego brzegu Widawy, poszerzenie i podwyższenie korpusu wału i uszczelnienie istniejącego lewobrzeżnego wału przeciwpowodziowego rzeki Widawy, budowa, remont i konserwacja rowów oraz drenaży odwodnieniowych; budowa ścianek szczelnych; przebudowa jazu Przerowa w celu przystosowania do pełnienia funkcji bramy przeciwpowodziowej, udrożnienie mostów drogowych w Kiełczówku i Wilczycach.
Skanska S.A.
Skanska S.A.
To dodatkowo pomoże zabezpieczyć około 1500 budynków mieszkalnych, gospodarczych i przemysłowych, znajdujących się na powierzchni 1109 hektarów w zasięgu oddziaływania inwestycji, przed falą wezbraniową. Zakończenie prac w ramach modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego na rzece Widawa zostało zaplanowane na koniec 2022 roku. Całkowity koszt inwestycji to 92 mln złotych. Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma Skanska S.A. z Warszawy. 
Realizacja projektu wpisuje się w partnerską współpracę z władzami samorządowymi Wrocławia oraz lokalnych gmin. W 2019 roku w ramach szerokich konsultacji społecznych na temat tego zadania, zorganizowano między innymi debatę z miejscowymi mieszkańcami, lokalnymi radnymi oraz przedstawicielami organizacji proekologicznych, podczas której pracownicy Wód Polskich i projektanci odpowiadali szczegółowo na wszystkie zadawane pytania oraz udzielali wyjaśnień na temat zwiększenia ochrony przeciwpowodziowej regionu. Następnie wnikliwie analizowano możliwości realizacji składanych postulatów.
Skanska S.A.
Skanska S.A.
W ramach prac wykonane zostaną również udogodnienia dla mieszkańców. Wody Polskie wyremontują i naprawią odcinki nawierzchni trzech ulic: Rzecznej, Topolowej i Wilczyckiej w Kiełczówku. Na terenie międzywala w obrębie miejscowości Dobrzykowice w gminie Czernica powstanie też 6 zbiorników wodnych o łącznej powierzchni co najmniej 0,6 hektara, ukształtowanych w sposób stwarzający siedliska rozrodcze dla gatunków płazów, służących małej retencji. Na wałach powstaną także ogólnodostępne drogi serwisowe dla spacerowiczów i rowerzystów.
REKLAMA
Skanska S.A.
Skanska S.A.
Podczas inwestycji realizowanej w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły przewidziano też szerokie działania kompensacji przyrodniczych poprzez odtworzenie siedlisk lasu łęgowego w postaci nasadzeń 8000 sztuk dębów szypułkowych oraz nasadzeń 5550 sztuk rodzimych gatunków drzew w grupach i szpalerach czy zainstalowanie skrzynek lęgowych dla ptaków oraz budek dla nietoperzy. 
Projekt pod nazwą "Wrocławski Węzeł Wodny Widawa - przebudowa systemów zabezpieczenia przed powodzią gmin Czernica, Długołęka, Wisznia Mała i Wrocław" jest współfinansowany z funduszy Banku Światowego, Banku Rozwoju Rady Europy i Budżetu Państwa.

To nie jedyna inwestycja związana z rzeką Widawą

Przypomnijmy, że wyłoniona w przetargu firma Skanska S.A. zrealizowała również wcześniej, wraz z innymi wykonawcami, wrocławskie obwałowania Widawy w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej Dorzecza Odry. Zmodernizowała i zbudowała również obwałowania w rejonie kanału ulgi Odra-Widawa do mostu kolejowego przy ulicy Bolesława Krzywoustego. W ramach inwestycji wykonała budowę i modernizację 16 km wałów przeciwpowodziowych, budowę jazu klapowego przelewu kanału Odra-Widawa, przebudowę drogowego mostu Strachocińskiego i mostów Krzywoustego oraz mostu kolejowego na Swojczycach
Skanska S.A.
Skanska S.A.
Źródło: Zespół Komunikacji Społecznej i Edukacji Wodnej RZGW we Wrocławiu

Komentarze (1)

Napisz komentarz
KML(gość)
Gdyby jeszcze na nawierzchnii wałów zrobiono bitumiczne ścieżki rowerowe, możnaby rowerem jeździć prawie cały rok.
REKLAMA