Trwa wielka przebudowa Katowickiego Węzła Kolejowego - jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w Polsce Fot. Ministerstwo Infrastruktury

Trwa wielka przebudowa Katowickiego Węzła Kolejowego - jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w Polsce

FILM
Orzech
Orzech
REKLAMA

Trwa jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w Polsce. Katowicki Węzeł Kolejowy ma całkowicie zmienić oblicze transportu w regionie. Projekt jest realizowany etapami, a obecnie ukończono około jednej trzeciej planowanego zakresu. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują wielką inwestycję na linii kolejowej Będzin – Katowice Piotrowice, dzięki której podróżni zyskają lepszy dostęp do pociągów oraz sprawniejszą i bezpieczniejszą komunikację kolejową. Głównym założeniem zadania jest dobudowa nowych torów i oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego na węźle katowickim, co poprawi przepustowość, usprawni ruch kolejowy i zwiększy częstotliwość kursowania pociągów.

• Prace nad rozbudową katowickiego węzła kolejowego są wciąż w toku

• Zmodernizowano już między innymi peron pierwszy stacji Katowice, który został wydłużony i przystosowany do obsługi najdłuższych składów dalekobieżnych

• Powstały również nowe wiadukty kolejowe, które rozdzielają ruch pociągów w kierunkach południowym i zachodnim, co pozwoli zwiększyć częstotliwość kursów

– To największa inwestycja na Śląsku od lat. Start projektu to miasto Będzin, gdzie rozpoczynamy rozbudowę do czterech torów, by rozdzielić ruch dalekobieżny i aglomeracyjny. Tory są rozbudowywane w ramach dwóch umów z wykonawcami - od Będzina przez Katowice-Szopienice i Katowice-Zawodzie aż do Ligoty. W ramach inwestycji powstaną także nowe przystanki i stacje – podkreślił Marcin Mochocki, członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe.

Jak dodał, projekt obejmuje również dalsze etapy rozwoju infrastruktury.

– Podpisaliśmy już umowę na projektowanie odcinka w kierunku Tychów. Pomiędzy Katowicami-Ligotą a Tychami powstanie dodatkowa para torów. Prace projektowe są w toku i w ciągu dwóch lat planujemy uruchomić przetarg na roboty budowlane. Wkrótce rozpoczniemy też projektowanie odcinka z Będzina w kierunku Dąbrowy Górniczej (to pierwszy etap trasy prowadzącej dalej do Zawiercia). W planach mamy także modernizację linii z Katowic w stronę Gliwic, by w całym węźle górnośląskim zapewnić separację ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego. Dzięki temu kręgosłup komunikacyjny regionu stanie się jeszcze bardziej wydajny – dodał Mochocki.

Ukończono około jednej trzeciej planowanego zakresu inwestycji w Katowicach

– Jesteśmy na etapie realizacji około jednej trzeciej całej inwestycji, a ogrom prac wciąż przed nami. Dopiero połowa wiaduktu przy ulicy Mikołowskiej jest ukończona, w styczniu rozpoczniemy prace przy wiadukcie Św. Jana, a na Ligocie jesteśmy w połowie budowy stacji. Już dziś jednak możemy korzystać z całkowicie zmodernizowanego peronu pierwszego w Katowicach oraz nowych wiaduktów, które rozdzielają ruch pociągów w różnych kierunkach. Dzięki temu pociągi będą mogły częściej i równocześnie ruszać ze stacji Katowice zarówno na zachód, jak i na południe. Cała inwestycja ma zakończyć się w 2028 roku – podkreślił Marcin Mochocki.

Nowe wiadukty zmieniają otoczenie stacji Katowice

Powstają, by zwiększyć przepustowość katowickiego węzła kolejowego i usprawnić ruch pociągów w kierunku zachodnim i południowym. W efekcie wielkiej inwestycji PLK SA na linii Będzin – Katowice Piotrowice podróżni zyskają sprawniejszą, bezpieczniejszą i bardziej dostępną komunikację kolejową. Prace są dofinansowane z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Przy stacji Katowice, od strony Załęża i Brynowa, powstaje całkiem nowy układ torowy z ośmioma wiaduktami kolejowymi o łącznej długości 435 m. Zakończono montaż trzech konstrukcji, stawiane są dwie kolejne, a na trzech pozostałych powstają podpory.

REKLAMA

Na nowych obiektach ułożone zostaną cztery tory, a pozostałe tory poprowadzone będą „dołem”. Nowobudowane wiadukty będą miały od 30 do prawie 90 m długości i zostaną przystosowane do wszystkich pociągów, pasażerskich i towarowych.

Posłużą do obsługi tras w kierunku zachodnim - w stronę Gliwic, Opola, Wrocławia oraz południowym - na Tychy, Bielsko-Białą i do granicy kraju. Budowa przeplotów torowych umożliwi bezkolizyjny ruch kolejowy, co zwiększy przepustowość stacji Katowice, czyli więcej pociągów będzie mogło wyjechać na tory. Wszystkie obiekty powstaną w pierwszej połowie 2026 r. i sukcesywnie będą udostępniane do ruchu kolejowego.

Jeszcze w tym roku pociągi ruszą nowym torem w kierunku Załęża, przejeżdżając pod wznoszonymi wiaduktami, które będzie można wtedy zobaczyć z zupełnie nowej perspektywy – od spodu.

Roboty na linii kolejowej Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice prowadzone są przy utrzymanym ruchu kolejowym. PKP PLK zwiększyły liczbę pracowników, którzy każdego dnia są zaangażowani w przebudowę Katowic – to obecnie 1000 osób (w maju średnio na dobę pracowało 600 osób). Do pracy na katowickim węźle kolejowym wyjechało już 540 maszyn.

Wielka inwestycja na linii Będzin – Katowice Piotrowice

W efekcie prac na katowickim węźle kolejowym podróżni zyskają lepszy dostęp do pociągów oraz sprawniejszą i bezpieczniejszą komunikację kolejową. Głównym założeniem zadania jest dobudowa nowych torów i oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego na węźle katowickim, co poprawi przepustowość, usprawni ruch kolejowy i zwiększy częstotliwość kursowania pociągów. Prace prowadzone są przy utrzymanym ruchu kolejowym, a ich tempo na odcinku od Szopienic do Piotrowic, jest utrzymane.

W sumie na terenie Katowic wybudowane zostaną nowe przystanki kolejowe: Katowice Morawa, Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia oraz Katowice Kokociniec. Komfort podróżowania koleją w regionie poprawi modernizacja stacji: Katowice Zawodzie, Katowice, Katowice Ligota oraz przystanków Katowice Szopienice Południowe i Katowice Brynów.

Na wszystkich przebudowana zostanie infrastruktura, a w Katowicach Ligocie i Katowicach Szopienicach Południowych dobudujemy po jednym dodatkowym peronie. W zakres zadania wchodzi 140 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów.

W ramach prac przewiduje się budowę nowoczesnego centrum sterowania ruchem w Katowicach, z którego dyżurni będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na linii od Sosnowca do Tychów. Prace prowadzone są w sercu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii przy zachowaniu ruchu pieszego, samochodowego i kolejowego.

Modernizacja katowickiego węzła kolejowego jest częścią wielkiej inwestycji realizowanej na odcinkach linii kolejowej E 65: Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice, której wartość to ok. 7 mld zł. Dofinansowanie pochodzi z Unii Europejskiej z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Zakończenie inwestycji na linii Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice planowane jest w 2028 r.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. / Ministerstwo Infrastruktury

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA