DODAJ

Do Galerii Bronowice tramwajem

Drogi i mosty / Kraków
Do Galerii Bronowice tramwajem
Damian Daraż
2016-11-03 22:45:05
Nowa trasa tramwajowa ma zaczynać się przy ulicy Weissa, a pętla tramwajowa kończąca trasę znajdzie się przy ulicy Jasnogórskiej, tuż obok Galerii Bronowice. Linia ta powstanie najwcześniej za pięć lat.

Krakowska firma "Altrans" na zlecenie Urzędu Miasta przygotowała cztery warianty przebiegu nowej linii tramwajowej z Azorów do Bronowic. Konsultacje w sprawie przebiegu linii tramwajowej odbędą się 7 i 8 listopada, podczas których mieszkańcy będą mogli wskazać, którędy powinna zastać poprowadzona nowa trasa. Choć na razie nie wiadomo, kiedy dokładnie powstanie.

 Obecnie jesteśmy na etapie tworzenia studium wykonalności. Dziś trudno określić datę. Być może uda się te linię zrealizować do 2021 roku – mówi na łamach Dziennika Polskiego Jan Machowski z biura prasowego Urzędu Miasta Krakowa.

Termin oddania tej linii w dużej mierze zależeć będzie od innej planowanej w tej części miasta inwestycji. Według ustalonych już założeń, w ciągu najbliższych czterech lat powinna powstać linia tramwajowa od pętli Krowodrza Górka na Azory, a końcówka tego odcinka ma być w rejonie ulicy Weissa. 

I w tym miejscu zaczynałoby się przedłużenie do Bronowic. To miejsce łączy wszystkie warianty proponowanych przebiegów trasy, które zostaną przedstawione mieszkańcom. Podjęta musi zostać również decyzja, czy torowisko powinno biec po północnej czy południowej stronie ulicy Conrada.

 Moim zdaniem najkorzystniejszy byłby wariant numer jeden. Zakłada on, że tramwaj najpierw przejedzie pod wiaduktem na północną stronę ul. Conrada i następnie skręci w ul. Sosnowiecką i dalej dojedzie do ul. Jasnogórskiej. To rozwiązanie byłoby optymalne dla klientów centrów handlowych oraz okolicznych mieszkańców  opisuje Stanisław Albricht, szef pracowni Altrans.

Z kolei Jakub Kosek, przewodniczący Rady Dzielnicy IV Prądnik Biały, wstrzymuje się od wskazania konkretnego wariantu.

 Na pewno ciekawa jest pierwsza propozycja, ale np. dla osób mieszkających po południowej części ul. Conrada korzystniejszy byłby wariant numer dwa. Dlatego trzeba się dobrze zastanowić, a w decyzji mają pomóc właśnie konsultacje społeczne  przekonuje Jakub Kosek.

Warianty przebiegu trasy:
  • Wariant pierwszy: Ślimakiem wzdłuż ulicy Weissa, następnie wzdłuż ulicy Conrada. Za stacją benzynową linia skręca w prawo, następnie wzdłuż ulicy Sosnowieckiej, do działki pomiędzy ulicą Jasnogórską a Galerią Bronowice, w tym miejscu ma powstać pętla tramwajowo-autobusowa.
  • Wariant drugi: Ślimakiem wzdłuż ulicy Weissa, następnie wzdłuż północnej strony ulicy Conrada, aż do ronda Ofiar Katynia, gdzie skręca w prawo i prosto wzdłuż ulicy Jasnogórskiej, (po jej wschodniej stronie) aż do miejsca planowanej pętli.
  • Wariant trzeci: Ślimakiem wzdłuż ulicy Weissa, następnie wzdłuż ulicy Chełmońskiego, następnie w ul. Stawową, po północnej stronie Galerii Bronowice, prosto do pętli.
  • Wariant czwarty: Początkowy odcinek biegnie po południowej stronie ulicy Conrada, na wysokości Castoramy estakadą nad ulicą Conrada i dalej już po południowej stronie ulicy Sosnowieckiej wzdłuż galerii prosto do pętli.
Konsultacje

Pierwsze spotkanie z mieszkańcami w sprawie wariantów przebiegu nowego odcinka linii tramwajowej odbędzie się 7 listopada (poniedziałek) 2016 roku, o godzinie 18 w Katolickiej Szkole Podstawowej przy ulicy Stelmachów 137.

Drugie spotkanie zaplanowane jest na 8 listopada (wtorek) o godzinie 18 w Szkole Podstawowej nr 119 przy ulicy Czerwieńskiego 1.

Budowa

Urzędnicy nie są w stanie podać nawet w przybliżeniu ceny budowy nowej linii do Bronowic. Szacuje się, że może to być nawet 150 mln zł, szczególnie za wariant nr 4 z długą estakadą nad ulicą Conrada. 

Dodatkowo większość gruntów, po których ma przebiegać torowisko, nie jest własnością miasta i trzeba będzie je wykupić. Środki na tę inwestycję nie zostały nawet zapisane w Wieloletniej Prognozie Finansowej Krakowa.

Miasta powinno podjąć próby, by do tej inwestycji zdobyć dofinansowanie unijne, ale będzie bardzo trudno uzyskać je w obecnej perspektywie finansowej do 2020 roku. Jeśli ta próba powiodłaby się, budowa musiałaby się zakończyć i zostać rozliczona do 2022 roku.