DODAJ

Górka Narodowa i Azory czekają na tramwaj

Drogi i mosty / Kraków
Górka Narodowa i Azory
Damian Daraż
2016-10-06 00:07:00
Za rok powinna się rozpocząć budowa linii tramwajowej na Górkę Narodową, której koszt to około 380 mln zł. Połowę tańsza ma być realizacja linii tramwajowej na Azory, ale na budowę poczekamy jeszcze dwa lata.

Po wielu latach oczekiwań, północ Krakowa doczeka się ważnych inwestycji komunikacyjnych, choć do ich realizacji jeszcze daleka droga. W pierwszej kolejności powstanie tramwaj na Górkę Narodową.

W środę 5 października został ogłoszony przetarg na przebudowę alei 29 Listopada. Najdłużej mieszkańcy poczekają na tramwaj w kierunku pętli na Azorach, oraz na jego przedłużenie w rejon ulicy Jasnogórskiej. Ta trasa ma już ustalony przebieg, choć niespodziewanie wyrosła przy niej stacja benzynowa.

Z końcem września ogłoszony został przetarg na budowę linii tramwajowej z Krowodrzy Górki na Górkę Narodową, spodziewane zakończenie przetargu planowane jest na początek listopada. Jeśli nie będzie odwołań, to wykonawca zajmie się pracami projektowymi, sama budowa zaczęła by się pod koniec 2017 roku.

Natomiast dłużej trzeba będzie poczekać na linię tramwajową na Azory, która jest powiązana z powyższą inwestycją - obie zaczynają się z pętli Krowodrza Górka. Urzędnicy jednak przekonują, że choć zacznie się później, to ma być ukończona w tym samym czasie, co tramwaj na Górkę Narodową. Nie przeszkodzi w tym nawet stacja benzynowa która właśnie wyrasta na trasie tramwaju na Azory. Wybudowana zostanie przy Opolskiej, na skrawku zielonego terenu, choć zieleniec jest niewielki, to i tak okoliczni mieszkańcy protestują.

Urzędnicy w odpowiedzi na protesty tłumaczą, iż pozwolenie na taki układ drogowy wydał urząd wojewódzki kilka lat temu, za nim zaczęły się prace nad linią tramwajową. Tory tramwajowe biec mają przed stacją. Zgodnie z procedurami teren pod tramwaj został zabezpieczony, zaś inwestor stacji benzynowej zobligowany jest do wybudowania sygnalizacji świetlnej, która zawsze da priorytet tramwajowi, na własny koszt.

Do końca roku spodziewana jest decyzja środowiskowa, dla Azorów, a do czerwca 2017 roku programu funkcjonalno - użytkowego, program ten jest potrzebny do rozpisania przetargu, w formule "zaprojektuj i zbuduj", co ma nastąpić jesienią 2017 roku. To mniej więcej rok po przetargu na Górkę Narodową. Tramwaj na Azory jest prostszą i tańszą inwestycją, więc jest duże prawdopodobieństwo, ze obie inwestycje zbiegną się ze sobą w 2020 roku.

Tramwaj dwukierunkowy

Trasa Tramwaju na Azory została wytyczona po konsultacjach społecznych. Z pośród trzech wariantów mieszkańcy przystali na ten z linią tramwajową po południowej stronie Opolskiej, następnie linia tramwajowa skręci wzdłuż pętli autobusowej na Azorach, na tor techniczny oraz przejście na drugą stronę, w kierunku ulicy Stelmachów. Tam będzie specjalna przejazdówka dla tramwajów dwukierunkowych, które nie potrzebują pętli. Pętla tramwajowa ma zostać wybudowana w przyszłości, w rejonie ulicy Jasnogórskiej. Jej budowa powinna się zakończyć w 2021 roku, ale najpierw muszą się na nią znaleźć środki w Wieloletniej Prognozie Finansowej miasta. Koncepcja przedłużenia linii tramwajowej w rejon ulicy Jasnogórskiej ma być konsultowana z mieszkańcami na przełomie października i listopada tego roku.

Urzędnicy byli przeciwni pętli na Azorach, dlatego naciskali za przełączką dla tramwaju dwukierunkowego, podzielono inwestycje na dwa etapy, najpierw Azory, a później rejon ulicy Jasnogórskiej z wygodną nowoczesną pętlą, wraz z parkingiem P&R (parkuj i jedź) 

Aleja 29 Listopada

Przetarg na tą inwestycje został ogłoszony dzisiaj. Aleja 29 Listopada to główna droga wjazdowa do Krakowa od północy, ma ona zostać poszerzona na całym odcinku do dwóch pasów w każdym kierunku, a miejscami dodatkowo o buspas. Urzędnicy liczą,że prace uda się zakończyć na przełomie 2019 i 2020 roku. Oprócz rozbudowy drogowej, inwestycja wymaga przebudowy dwóch obiektów kolejowych. Koszt prac szacuje się na około 200 mln zł. Prace drogowo - budowlane mają być tak prowadzone aby ruch pojazdów samochodowych i kolejowych był cały czas możliwy.