DODAJ

Wielka szansa dla Krakowa, by wybudować metro

Drogi i mosty / Kraków
Wielka szansa dla Krakowa,
Damian Daraż
2017-06-27 00:18:34
Władze Krakowa właśnie pochwaliły się decyzją Komisji Europejskiej. Kraków dostanie 1,3 mln euro na opracowanie projektu studium technicznego dla szybkiego podziemnego transportu szynowego.

Z pośród 10 ważnych projektów transportowych w Polsce, Komisja Europejska zarekomendowała m.in. 5 projektów kolejowych, jeden morski oraz jeden Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Jesteśmy jedynym samorządem w Polsce, który otrzymał pozytywną decyzję. W lutym aplikowaliśmy poprzez Ministerstwo Rozwoju o pieniądze w ramach instrumentu "Łącząc Europę", gdzie dotacje mogą otrzymać duże projekty transportowe wynikające z narodowej strategii. W sumie polski rząd zgłosił 20 takich propozycji, z czego 10 przeszło pozytywną weryfikację przez unijnych urzędników, w tym nasz wniosek – chwali się na łamach LoveKraków wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel.

Kraków do otrzymanych 1,3 mln euro (ok. 5,2 mln zł) będzie musiał dołożyć z budżetu miasta 1 mln euro (ok. 4,2 mln zł).

Planujemy ogłoszenie przetargu jeszcze w sierpniu, a cały dokument chcielibyśmy otrzymać w 2019 roku. Teraz przystąpimy do opracowania specyfikacji przetargowej, wspólnie z Miasto Projektem z Warszawy, Akademią Górniczo-Hutniczą, Politechniką Krakowską, miastem Wiedniem oraz wojewódzkim konserwatorem zabytków informuje Tadeusz Trzmiel.

Miasto chce najpierw tunele tramwajowe

Obszerne studium wykonalności da odpowiedź, czy budować metro lekkie czy ciężkie, a może tramwaje pod ziemią, tzw. premetro.

Jestem bardziej za tym, aby wybudować tunel podziemny, którym w pierwszej kolejności będziemy mogli puścić tramwaj przyznaje wiceprezydent.

Tunel, o którym wspomniał wiceprezydent miałby mieć długość do 10 kilometrów i połączyć okolice stadionu Wisły z rondem Grzegórzeckim.

To spowodowałoby odciążenie ruchu w pierwszej obwodnicy i takich węzłów jak rondo Mogilskie, Dworzec Główny czy Basztowa, gdzie dziś pomimo modernizacji przepustowość nie pozwala na zwiększenie liczby pojazdów szynowych tłumaczy Tadeusz Trzmiel.

Najlepszym rozwiązaniem jest tzw. metro ciężkie, podziemne na całej trasie lub metro lekkie. Metro ciężkie od lekkiego różni się tym, że do transportu wykorzystywane są długie składy przewożące od 1 do 1,5 tys. pasażerów. A przy metrze lekkim pociągi o mniejszych gabarytach mogących pomieścić od 400 do 600 pasażerów. W przypadku lekkiego metra mniejsze są stacje, perony, jak i węższe są również tunele, co obniża dodatkowo koszty budowy.

Albricht: Jesteśmy przed ogromną szansą

Ekspert z Pracowni Planowania i Projektowania Systemów Transportu "Altrans" Stanisław Albricht przekonuje, że miasto powinno rozpocząć budowanie metra.

Jesteśmy przed ogromną szansą, aby na poważnie zaprojektować metro, nie powinniśmy już teraz przesądzać, gdzie powinien się kończyć, a gdzie zaczynać tunel, tylko poczekać na opracowanie. Potrzebne będą wiercenia geologiczne, sprawdzenie stanu budynków, pod którymi miałby przebiegać tunel, opracowanie modelu finansowego, czy przygotowanie technologii niezbędnej do budowy, a na to potrzeba minimum dwóch lat  przekonuje na łamach LoveKraków Stanisław Albricht.