Nieszablonowość – ta zasada rządzi współczesnym rynkiem nieruchomości. Rozsądna cena i dobra lokalizacja przestają należeć do głównych wyznaczników, którymi kierują się Polacy przy wyborze mieszkania. Decydując się na kupno własnego „M”, coraz częściej szukamy ofert zgodnych z naszym stylem życia.
Osoby, które stać na zakup własnego mieszkania na rynku pierwotnym mają nieco mniejszy wybór ofert niż przed rokiem. Jak wynika z danych GUS, od stycznia do października powstało o 7,8 proc. mniej nowych budynków mieszkaniowych niż w analogicznym okresie z 2010 r. Jednak spadek liczby nieruchomości nie zmniejszył wymagań potencjalnych nabywców:
- Rosnąca świadomość rynkowa konsumentów powoduje, że deweloperzy inwestują coraz większe pieniądze w rozwiązania architektoniczne, które przede wszystkim mają przyciągnąć klientów swoją estetyką. Kolejnym ważnym czynnikiem jest zabudowa sprzyjająca integracji mieszkańców: alejki, place zabaw, wydzielone miejsca do spotkań i relaksu – wyjaśnia Magdalena Górzna-Jaromin z firmy deweloperskiej PBG Erigo.
Zagraniczny design na rodzimym podwórku
Jednym z najnowszych trendów w budownictwie mieszkaniowym jest tworzenie całych osiedli w zagranicznym stylu. Najwięcej tego typu mieszkań powstaje w stolicy i jej okolicach np.: osiedle Scandinavian w Wilanowie, zaprojektowane w stylu skandynawskim, włoskie osiedle Santorini na Pradze Południe czy francuska zabudowa Le Village w podwarszawskim Józefosławiu.
Budynki te nie są jednak wierną kopią zagranicznego oryginału – zawierają jedynie pewne rozwiązania architektoniczne oraz technologie, które są charakterystyczne dla danego klimatu. Wynika to z obowiązku dostosowania się deweloperów do polskich warunków i zwyczajów w budownictwie mieszkaniowym. Jednak, jak pokazują liczne przykłady, wysoka estetyka budynku nie zawsze gwarantuje sukces sprzedaży:
- Pojęcie niestandardowości musi być poparte zawsze analizą tych oczekiwań i przesłanek. Jeżeli jest wszystko przemyślane i ze sobą spójne, to budynek – zespół mieszkaniowy – jest zharmonizowany, spójny wewnętrznie. Jest prawdziwy. To sztuka. Niestandardowość polegająca na udziwnianiu, nieliczeniu się z otoczeniem i człowiekiem nie spotka się z aprobatą rynku – komentuje Mariusz Wrzeszcz, architekt, który zaprojektował m.in. osiedle Quadro House we włoskim stylu na poznańskim Grunwaldzie.
Zabudowa Quadro House odzwierciedla cechy charakterystyczne dla tego kraju: spontaniczność, otwartość na ludzi i życzliwość. Liczne tarasy, pomosty oraz wiszące ogrody pozwolą mieszkańcom poczuć się jak na wakacjach w słonecznej Italii. Dodatkową zachętą dla klientów są proponowane przez dewelopera zniżki do wybranych sklepów, które oferują włoskie wyposażenie wnętrz.
Każdy metr musi mieć swoje zastosowanie
Dzisiejsze budownictwo mieszkaniowe za główny priorytet wyznaczyło sobie stworzenie mieszkańcom odrębnego miejsca, w którym mogliby wspólnie z sąsiadami spędzać czas. Wynika to z potrzeb osób zainteresowanych kupnem mieszkania, które chcą mieć do swojej dyspozycji place zabaw dla dzieci, alejki spacerowe oraz specjalnie wyznaczoną przestrzeń, sprzyjającą integracji mieszkańców.
- Zabudowa wielorodzinna powinna być tak projektowana, aby zwiększała więzi sąsiedzkie, wprowadzała czytelne podziały na strefy ogólnodostępne, np.: zieleń i rekreacja na skwerach, dojścia do budynków ze zbiorczych ciągów pieszych, wydzielenie stref prywatnych na parterach, takich jak ogrody przydomowe dostępne dla mieszkańców – mówi Mariusz Wrzeszcz.
Aby osiedle zainteresowało klientów, musi spełniać funkcje małego miasta, co oznacza, że zagospodarowanie przestrzenne powinno łączyć w sobie budynki mieszkalne i usługowe. Gabinety dentystyczne, siłownie, salony kosmetyczne, sklepy idealnie wkomponowują się w zapotrzebowanie mieszkańców od lat. Dodatkowymi atutami są pobliskie miejsca do aktywnego wypoczynku. Dużym ułatwieniem, które często wpływa na decyzję kupna mieszkania jest nieduża odległość od budynków użyteczności publicznej, takich jak przedszkola, szkoły, przychodnie czy ośrodki kultury.
Więcej zielonego budownictwa
Coraz większym zainteresowaniem na rynku nieruchomości cieszą się nieznane dotychczas proekologiczne technologie w budownictwie. Klienci zaczynają doceniać energooszczędne rozwiązania, które jeszcze nie tak dawno były traktowane jako zbędny wydatek.
Deweloperzy, zgodnie z oczekiwaniami rynku inwestują w coraz większe kompleksy mieszkaniowe, które oparte są na nowoczesnych rozwiązaniach proekologicznych. Budowanie w Polsce nieruchomości od podstaw w sposób przyjazny dla środowiska wciąż należy do rzadkości. Przeważnie wykorzystywane są tylko niektóre rozwiązania ekologiczne, które pozwalają na ochronę środowiska naturalnego, takie jak: kolektory słoneczne, wymienniki ciepła centralnego ogrzewania czy zamienne wobec tradycyjnych materiały budowlane.
Ekologiczne osiedla odbiegają również wyglądem od pozostałych budynków mieszkalnych w mieście. Ze względu na bliskość terenów zielonych muszą być tak zaprojektowane, aby wkomponowały się w otoczenie. Na zakup mieszkania przyjaznego środowisku decydują się nie tylko osoby, którym zależy na ekologicznym stylu życia. Często zamieszkują je ludzie, którzy poszukiwali spokojnego azylu w dużym mieście.
Na przykład firma PBG Erigo, która jest inwestorem osiedla Ecoria w Poznaniu, zajmuje się edukacją swoich przyszłych mieszkańców w zakresie ochrony środowiska i ekologicznego stylu życia.
- Budując przyjazne środowisku osiedle, czuliśmy się w obowiązku zadbać nie tylko o zapewnienie mieszkańcom proekologicznych rozwiązań technologicznych, lecz również pokazać im jak sami, bez wielkich wyrzeczeń, mogą się przyczynić do zahamowania degradacji środowiska naturalnego – wyjaśnia Magdalena Górzna-Jaromin.
Mieszkańcy osiedla odkryją nowy styl życia, oparty na współistnieniu człowieka w harmonii ze środowiskiem. Dowiedzą się m.in. na czym polega ecodesign i dlaczego warto skorzystać z rozwiązań, jakie proponuje. Dzięki partnerom, jakich pozyskała Ecoria, w postaci sklepów ze zdrową żywnością, mieszkańcy osiedla będą mieć pewność, że produkty które kupują, nie są ekologiczne tylko z nazwy.
Budownictwo mieszkaniowe, zgodnie z zagranicznymi trendami zaczyna się dzielić na oferty, które kierowane są do wąskiej grupy nabywców zainteresowanych określonym standardem, stylem czy sposobem życia. Dzięki temu osoby kupujące mieszkanie mają szansę uniknąć sąsiedzkich nieporozumień i mogą się cieszyć towarzystwem osób o zbliżonych poglądach i wyznających podobne wartości.