DODAJ

Do końca roku wybudują centrum serwisowe dla Pendolino. Pierwszy pociąg przyjedzie do Polski w sierpniu

Komunikacja publiczna / Warszawa
Do końca roku wybudują
Artivia
2013-01-31 16:12:52

W środę, 30 stycznia, na warszawskiej Olszynce Grochowskiej wbudowano kamień węgielny pod budowę nowoczesnego zaplecza serwisowego dla 20 składów pociągów Pendolino. Pierwsza maszyna przyjedzie do Polski na testy w sierpniu, natomiast regularne przejazdy wystartują w grudniu 2014 roku.




Faktyczne prace przy ulicy Koziej Górki w Warszawie, których efektem końcowym ma być Centrum Serwisowe Pociągów Dużych Prędkości, ruszyły na początku listopada ubiegłego roku i obecnie wzniesiony jest już szkielet konstrukcji. Jednak oficjalną budowę zapoczątkowało wczorajsze podpisanie aktu erekcyjnego i wmurowanie kamienia węgielnego w fundamenty obiektu.


 


Na ponad 2,5 ha działce powstanie baza techniczna dla pociągów Pendolino o powierzchni prawie 13 tys. m kw., w której oprócz hali warsztatowej z dwoma torami naprawczymi i trzema torami utrzymaniowymi, znajdzie się zaplecze biurowo-socjalne oraz automatyczna myjnia, która będzie codziennie obsługiwać do 10 składów. W projekcie przewidziano również budowę trakcji i torów kolejowych o długości 2 km.


 


- Budowa centrum serwisowego pozwoli stworzyć około 140 nowych miejsc pracy w strukturach Alstom Transport. Członkowie zespołu inżynieryjnego oraz personel utrzymania zostaną przeszkoleni w fabryce Alstom we włoskiej miejscowości Savigliano – mówi Lesław Kuzaj, prezes Alstom Polska.


 


Inwestycja jest drugim etapem umowy podpisanej między PKP Intercity a Alstomem w maju 2011 roku. W ramach pierwszej fazy firma zakupiła 20 szybkich pociągów Pendolino za 400 mln euro, natomiast trzecia część kontraktu dotyczy utrzymania, napraw i przeprowadzania kontroli przez okres 17 lat, na co przeznaczonych będzie 265 mln euro. Około 23 proc. całkowitej wartości projektu (665 mln euro), a nie jak pierwotnie zakładano 50 proc., będzie pochodziło ze środków unijnych.


 


Centrum będzie prowadziło całodobowy serwis wyłącznie dla pociągów dużych prędkości. Koszt realizacji inwestycji to ok. 30 mln euro.


 


Pierwszy pociąg Pendolino z 20 maszyn, które powstają w fabryce Alstomu w Savigliano ma przyjechać na testy homologacyjne do Polski w sierpniu tego roku. Regularne połączenia pociągami mogącymi rozpędzić się do 250 km/h oficjalnie ruszą w grudniu 2014 roku. Początkowo Pendolino miały kursować jedynie na trasie Gdańsk-Warszawa-Kraków-Katowice, jednak ostatecznie dla zwiększenia rentowności przedsięwzięcia, zdecydowano się na dodatkowe połączenie do Wrocławia przez Opole i Rzeszowa.