Dobiega końca modernizacja zabytkowej stacji w Bytomiu Fot. Krzysztof Ścigała / PKP PLK S.A

Dobiega końca modernizacja zabytkowej stacji w Bytomiu

FILMY
REKLAMA

Kolejarze dbają o zabytki, co potwierdza inwestycja realizowana na stacji w Bytomiu. Od połowy tygodnia podróżni będą mogli wsiąść do pociągów z nowego peronu przykrytego imponującą wiatą. Ta została odremontowana, zachowując swoje historyczne oblicze. Wartość prac na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie to ok. 1,4 mld zł, dofinansowanie pochodzi z funduszy unijnych.

Od środy 16 października 2024 r. PKP PLK S.A. udostępni halę peronową na stacji Bytom wszystkim podróżnym, także tym z ograniczoną możliwością poruszania się. Pociągi kursujące w relacji Gliwice – Bytom będą rozpoczynać i kończyć jazdę przy nowym peronie 3. Do tej pory podróżni korzystali z peronu tymczasowego, zlokalizowanego poza halą peronową.

Nowy obiekt wyposażony został w ławki, tablice informacyjne i gabloty z rozkładem jazdy. Jest oświetlenie i nagłośnienie. Peron został połączony z dwoma przebudowanymi przejściami podziemnymi, a dostęp do pociągów ułatwią windy.

PKP PLK S.A. kontynuuje prace przy pozostałych dwóch peronach na stacji Bytom, które udostępni podróżnym w grudniu wraz z powrotem połączeń kolejowych na linii między Chorzowem a Tarnowskimi Górami.

Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma PRK WROCŁAW sp. z o.o.

REKLAMA

Hala peronowa ma nowy dach z blachy cynkowo-tytanowej i historyczne przeszklenia. Jej konstrukcja została wcześniej wzmocniona. Na szklanej elewacji obiektu pojawiły się nowe, ledowe napisy z nazwą stacji. Zastosowane rozwiązania pozwoliły na dodatkowe doświetlenie peronów, a także na odtworzenie zabytkowego charakteru stacji Bytom. Prace są realizowane zgodnie z ustaleniami z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.

Na przebudowanych peronach zachowano pierwotny układ płytek w karo. Nie zapomniano, że bytomska hala jest też świadkiem historii. Na konstrukcji obiektu pozostawiono widoczne efekty działań wojennych, takie jak wgniecenie w przęśle po upadku bomby i dziury od kul.

Na stacji zostanie przebudowanych łącznie ok. 28 km torów, a także sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Z nowoczesnego Lokalnego Centrum Sterowania Bytom dyżurni ruchu będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku od Chorzowa Miasta do Radzionkowa. Układ torowy został zaprojektowany z uwzględnieniem zabytkowej nastawni bramowej, która właśnie odzyskuje blask i z końcem roku ponownie stanie się wizytówką stacji.

Efektem prac w Bytomiu będą wygodniejsze podróże pociągiem w stronę Katowic i Tarnowskich Gór. Przebudowa stacji pozwoli na rozdzielenie ruchu towarowego od pasażerskiego.

Modernizacja stacji Bytom to część dużej inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie. Wartość zadania to ok. 1,4 mld zł netto. W grudniu 2024 r. planowane jest przywrócenie ruchu pociągów do Bytomia od strony Chorzowa i Tarnowskich Gór. Zakończenie wszystkich prac na linii kolejowej planowane jest w 2025 r.

Projekt ubiega się o dofinansowanie przez Unię Europejską w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.

Fot. Krzysztof Ścigała / PKP PLK S.A
Fot. Krzysztof Ścigała / PKP PLK S.A
Fot. Krzysztof Ścigała / PKP PLK S.A
Fot. Krzysztof Ścigała / PKP PLK S.A

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA