Pomimo chwilowego wyhamowania nowej podaży, fundamenty trójmiejskiego rynku biurowego pozostają mocne, o czym świadczy wzrost aktywności deweloperskiej o 40% rok do roku. Pierwsze półrocze 2025 roku zdefiniowała zmiana w strukturze popytu, w której kluczową siłą stały się renegocjacje umów, potwierdzając przywiązanie najemców do Trójmiasta. Całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni biurowej w regionie na koniec czerwca wyniosły 1,07 mln m kw.
Co słychać na budowie pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej, która powstaje w województwie pomorskim, w północnej części naszego kraju? Pierwsza faza pogłębionych badań geologicznych, których celem było szczegółowe rozpoznanie warunków hydrogeologicznych i geologiczno-inżynierskich na wyznaczonej części lądowej lokalizacji Lubiatowo-Kopalino, została zakończona.
W pierwszej połowie 2025 roku krakowski rynek biurowy wyróżnił się na tle regionów największym wzrostem aktywności najemców. Miasto odnotowało popyt na poziomie 172 000 m kw. – to aż 85% więcej niż rok wcześniej. Z kolei wskaźnik pustostanów spadł do 17,3%, czyli o 2,9 p.p w porównaniu do końca 1 poł. 2024 roku. Na koniec czerwca całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni biurowej w Krakowie wynosiły 1,83 mln kw., przy czym w pierwszym półroczu nie oddano do użytku żadnego nowego biurowca, co wpisuje się w ogólnopolski trend ograniczonej podaży na rynkach regionalnych.
Wrocławski rynek biurowy w pierwszej połowie 2025 roku odnotował wyjątkowo wysoką aktywność najemców, którzy najczęściej przedłużali umowy najmu. Pomimo braku nowej podaży, odnotowany został wzrost pustostanów. Łączne zasoby nowoczesnej powierzchni biurowej wynoszą 1,35 mln m kw., z czego aż 36% przypada na strefę centralną miasta. W budowie pozostaje mniej niż 20 000 m kw., co stanowi aż 52% spadek r/r.
LCP Poland, part of M Core, znany głównie ze swojej aktywności na rynku parków handlowych, ale też rozwijający działalność w sektorze małych powierzchni magazynowych (SBU) otrzymał pozwolenie na użytkowanie dla dwóch swoich projektów z tego obszaru, tj. Multipark Sosnowiec oraz Multipark Gdańsk I. W dniu oficjalnego rozpoczęcia swojej działalności operacyjnej, powierzchnie dostępne są w projekcie w Sosnowcu, natomiast Gdańsk jest w 100% wynajęty.
Trwają zaawansowane prace przy budowie największego parku handlowego w zachodniej części województwa świętokrzyskiego – Sekunda w liczącej 9,5 tysiaca mieszkańców Włoszczowie. Proces ten przebiega sprawnie, bez zakłóceń i zgodnie z harmonogramem. Otwarcie parku handlowego planowane jest na I połowę 2026 roku. Generalnym wykonawcą inwestycji jest spółka Daldehog.
Pięcioro naukowców z Wydziału Chemicznego PW uczestniczy w międzynarodowym projekcie badawczym ANGeLiC, finansowanym przez program Horyzont Europa. Projekt skupia się wokół rozwoju technologii baterii i wsparcia transformacji Europy w kierunku neutralności klimatycznej w transporcie. Bierze w nim udział 13 wiodących partnerów z 10 krajów, a prace potrwają do końca 2028 roku. Koordynatorem projektu jest estońska organizacja pozarządowa CIVITTA Foundation, będąca częścią grupy doradczej CIVITTA Group.
Dzięki zapewnieniu środków na prowadzenie inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego, a także przyjęciu realistycznego zakresu i harmonogramów, program CPK jest dziś realizowany sprawniej. Spółka w rekordowym tempie nabywa kolejne grunty pod przyszłe lotnisko i prowadzi miliardowe przetargi. Dotyczą one m.in. systemu obsługi bagażu, budowy terminala pasażerskiego i prowadzących do niego dróg. Od stycznia 2024 r. spółka podpisała 175 umów na kwotę ponad 5 mld 235 mln zł.
Liczby dotyczące realizowanych odcinków, podpisywanych umów i ogłaszanych przetargów przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ciągle się zmieniają. Wszystko zależy od etapu, na jakim znajdują się poszczególne inwestycje. Niezmiennie jednak zwiększa się długość nowoczesnych dróg, z których mogą korzystać ich użytkownicy. Dziś kolejna porcja danych.
Pociągi pojadą szybciej Nadodrzanką. Na 300-kilometrowym odcinku trasy, w województwach dolnośląskim, lubuskim i zachodniopomorskim, wymienione zostaną szyny i wyremontowane rozjazdy. W efekcie pociągi towarowe pojadą z prędkością do 100 km/h. Przyspieszą również pociągi pasażerskie – najszybsze pojadą między Wrocławiem a Szczecinem krócej o 40 minut, a między Szczecinem a Świnoujściem o 10. PKP PLK S.A. podpisały trzy umowy na realizację prac z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) o łącznej wartości ponad 500 mln zł netto. Inwestycje spółka planuje zakończyć w II poł. 2026 r.