Prace prowadzone przez Urząd Morski w Gdyni w porcie w Łebie wchodzą w dynamiczną fazę. Modernizacja infrastruktury portowej oraz przygotowania do przebudowy wejścia do portu postępują zgodnie z harmonogramem, wzmacniając bezpieczeństwo żeglugi i rozwój lokalnej gospodarki.
• Remont nabrzeża Maltańskiego oraz pirsu o łącznej długości 140 metrów
• Prace modernizacyjne przy nabrzeżu Maltańskim oraz pirsie wchodzą w kolejny, zaawansowany etap
• Wykonawca zrealizował już kluczowe elementy inwestycji, obejmujące zarówno roboty rozbiórkowe, jak i prace konstrukcyjne
Do tej pory zakończono demontaż istniejącego nabrzeża Maltańskiego oraz pirsu, wykonano roboty ziemne, a także zainstalowano kompletną ściankę szczelną wraz z jej skleszczeniem i kotwami gruntowymi. W ramach przygotowania pod nowy oczep żelbetowy wykonano również filtr odwrotny oraz podkłady betonowe.
Obecnie roboty postępują równolegle na kilku frontach. Trwają intensywne prace zbrojarskie nabrzeża Maltańskiego, a na terenie pirsu prowadzone są roboty kafarowe. Instalowane są stalowe pale o średnicy 508 x 12,5 mm i długości 11–12 metrów, a także grodzice stalowe — ich montaż znajduje się już na końcowym etapie.
W najbliższych tygodniach wykonawca planuje przejść do kolejnych faz zadania
Na listopad i grudzień zaplanowano wykonanie robót żelbetowych nowego oczepu nabrzeża Maltańskiego wraz z zasypem od strony lądu oraz rozpoczęcie prac nawierzchniowych. Na pirsie kontynuowane będą prace palowe (ich zakończenie planowane jest w ciągu najbliższych kilku dni), a następnie rozpoczną się roboty żelbetowe konstrukcji.
Zaawansowanie robót wspierane jest przez specjalistyczny i ciężki sprzęt, w tym koparki gąsienicowe, dźwig kołowy, platformę roboczą typu JACK-UP, pojazdy samowyładowcze oraz wibromłot z osprzętem i agregatem. Do obsługi komunikacji na wodzie wykorzystywane są pontony robocze.
Sprawna realizacja harmonogramu
Postęp prac potwierdza sprawną realizację harmonogramu oraz wejście inwestycji w najbardziej konstrukcyjne i widoczne etapy budowy. Zmodernizowane nabrzeże i pirs pozwolą m.in. na skrócenie czasu reakcji służb ratowniczych, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa załóg, ochrony infrastruktury i środowiska morskiego.
Umowa na te prace, o wartości ponad 5 milionów złotych, została podpisana w marcu 2025 roku. Ich wykonawcą jest firma ERBUD, a zakończenie planowane na pierwszy kwartał 2026 roku.
ZDJĘCIA:



Przy porcie powstanie 260-metrowy falochron zachodni
Przebudowa wejścia do portu – powstanie nowy, bezpieczniejszy układ falochronów
Równolegle trwają intensywne prace projektowe dotyczące przebudowy wejścia do portu w Łebie. Dokumentacja pozwoli rozpocząć budowę nowoczesnego układu falochronów, w tym:
nowego, 260-metrowego falochronu wschodniego typu wyspowego,przedłużenia falochronu zachodniego o 91 metrów,nowej ostrogi, osadników, toru podejściowego o szerokości 40 m oraz obrotnicy o średnicy 160 m,nowego, kompleksowego oznakowania nawigacyjnego.
Zrealizowano już badania sonarowe, ferromagnetyczne i geologiczne (ta ostatnia dokumentacja czeka na zatwierdzenie przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska). Trwa procedura uzyskiwania decyzji środowiskowej, a następnie wydane będzie pozwolenie wodnoprawne i pozwolenie na budowę.
W najbliższych tygodniach kontynuowane będą prace nad koncepcjami, projektem budowlanym i projektami technicznymi. Inwestycję o wartości ok. 132 mln zł realizuje Korporacja Budowlana DORACO. Jej zakończenie zaplanowano na sierpień 2026 r.
Przebudowa wejścia do portu w Łebie oraz remont nabrzeża Maltańskiego i pirsu wewnątrz portu realizowane są w ramach projektu „Budowa morskiego terminalu serwisowego offshore w Łebie”. Inwestycja jest współfinansowana z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Podczyszczanie toru podejściowego – bezpieczeństwo od zaraz
W Porcie Łeba trwają również ważne prace podczyszczeniowe, które mają zapewnić odpowiednie głębokości dla jednostek wpływających i wypływających z portu. Firma Marine Sailor Bis Sp. z o.o. w ciągu 7 miesięcy wydobędzie ok. 100 tys. m³ urobku – z czego 60 tys. m³ planowane jest do wydobycia jeszcze w tym roku.
Pozyskany materiał trafi na odcinek brzegu na wschód od wejścia na plażę nr 9, gdzie wzmocni linię brzegową, z pominięciem obszaru rezerwatu.






![W śródmieściu Gdańska, nad Motławą, powstaje Esencja [FILM+WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/gallery/243/115/686579_100x70.jpg)





![[Katowice] Przybywa nowych nawierzchni lotniskowych w Pyrzowicach](https://investmap.pl/_i/image/11/11/6155_100x70.jpg)
![[Katowice] Rozbudowa i modernizacja Katowice Airport: podsumowanie działań w 2013 roku](https://investmap.pl/_i/image/170/42/5290_100x70.jpg)
![[Katowice] Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A. otrzyma unijną dotację na rozbudowę i modernizację infrastruktury lotniska w Pyrzowicach](https://investmap.pl/_i/image/109/109/6765_100x70.jpg)
![[Katowice] Finalizacja prac przy układaniu pierwszej warstwy nawierzchni nowej drogi startowej w Katowice Airport](https://investmap.pl/_i/image/41/41/5929_100x70.jpg)
![[Katowice] Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A. modernizuje drogi kołowania na lotnisku w Pyrzowicach](https://investmap.pl/_i/image/103/103/7527_100x70.jpg)
![[Katowice] W Katowice Airport trwa betonowanie nawierzchni nowej drogi startowej](https://investmap.pl/_i/image/105/105/7017_100x70.jpg)
![[Katowice] Katowice Airport: pół roku funkcjonowania powiększonej płyty postojowej. Półmetek budowy nowej drogi startowej](https://investmap.pl/_i/image/125/125/6781_100x70.jpg)
![[Katowice] Trwa betonowanie nowej drogi startowej w Katowice Airport](https://investmap.pl/_i/image/88/88/5464_100x70.jpg)
![[Katowice] W Pyrzowicach rozpoczęto układanie ostatniej warstwy nawierzchni przyszłej drogi startowej](https://investmap.pl/_i/image/51/51/5939_100x70.jpg)
![[Katowice] Rozbudowa i modernizacja Katowice Airport: podsumowanie działań w 2012 roku](https://investmap.pl/_i/image/48/48/11312_100x70.jpg)