PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zaktualizowały plan postępowań przetargowych na 2025 rok. Zamiast pierwotnie zakładanych 16 mld zł, łączna wartość ogłoszonych postępowań osiągnie 27 mld zł. To znaczący wzrost w stosunku do wcześniejszych założeń i wyraźny sygnał dla rynku, że spółka jest wiarygodnym i aktywnym inwestorem, konsekwentnie realizującym ambitny program modernizacji polskiej sieci kolejowej.
Będą szybsze podróże, wygodniejsze perony i ułatwiony dostęp do pociągów. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kontynuuje modernizację najważniejszej linii kolejowej w województwie świętokrzyskim. Spółka ogłosiła przetarg na przebudowę następnego odcinka linii nr 8 (Sędziszów – Jędrzejów – Miąsowa). Podniesiona zostanie prędkość pociągów do 140 km/h, a dodatkowe tory i nowoczesny system sterowania ruchem zwiększą możliwości przewozu ludzi i towarów na trasie z Kielc do Krakowa.
Podpisano kolejną umowę na realizację prac budowlanych w ramach największej inwestycji Polskich Linii Kolejowych na południu kraju. Do połowy 2029 roku na odcinku Szczyrzyc - Tymbark powstaną tory, tunele, wiadukty i mosty. To pierwszy fragment zupełnie nowej linii kolejowej, budowanej w ramach projektu „Podłęże-Piekiełko”. Inwestycja za niemal 1,7 mld zł netto sfinansowana będzie ze środków budżetowych.
Podróżni zyskają lepszy dostęp do kolei i wyższy komfort obsługi na kolejowej trasie z Bydgoszczy do Trójmiasta, a przewóz ładunków do portu w Gdyni będzie sprawniejszy i bezpieczniejszy. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na modernizację ostatniego odcinka linii kolejowej nr 201 między Lipową Tucholską a Kościerzyną. Trwa także postępowanie na wybór wykonawcy prac na odcinku Wierzchucin – Lipowa Tucholska. Inwestycja Polskich Linii Kolejowych S.A. jest dofinansowana ze środków Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko.
Wojewoda mazowiecki podpisał decyzję lokalizacyjną na budowę linii kolejowej prowadzącej do Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin. Prace rozpoczną się w 2027 r., a pierwsi pasażerowie mają dojechać bezpośrednio na lotnisko dwa lata później. Inwestycja realizowana jest przez Polskie Linie Kolejowe S.A., a finansowanie etapu projektowego zapewnia samorząd województwa mazowieckiego.
Kolejna transakcja na rynku nieruchomości biurowych w Polsce. Tym razem na północy, w Trójmieście. Dwa budynki stanowiące część Arkońska Business Park, pierwszego parku biurowego w Gdańsku, zmieniły właściciela. Kupiła je spółka GetResponse Properties, powiązana z GetResponse - dostawcą platformy do email marketingu i zarządzania kampaniami online. Biurowce, które na rynku będą teraz funkcjonować jako Nowa Arkońska, mają łączną powierzchnię najmu blisko 11,2 tys. metrów kwadratowych.
Projekt Zintegrowanej Sieci Kolejowej, realizowany na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury przez Centralny Port Komunikacyjny i PKP Polskie Linie Kolejowe, przeszedł z fazy konsultacyjnej do etapu analiz. Eksperci opracują i zweryfikują ok. 10 możliwych scenariuszy modernizacji i rozbudowy sieci kolejowej w Polsce. Już dziś wiadomo, że biorąc pod uwagę inwestycje CPK i PLK, istniejąca infrastruktura docelowo powiększy się łącznie o ponad 2 000 km nowych odcinków, czyli więcej niż zakładano w ramach budowy „szprych” CPK. Ok. 1 000 km nowych linii kolejowych ma powstać do 2035 r.
Potężnie opóźniona wielka przebudowa dworca Warszawa Zachodnia dobiega końca. Pasażerowie wciąż czekają na otwarcie przejścia podziemnego, zamkniętego od połowy 2023 r. To ostatni element tej wielkiej inwestycji w stolicy – i już wiadomo, kiedy znów będzie można nim przejść.
Jadwiga i Kinga bez ustanku budują pod ziemią dwa tunele, dzięki którym skrócone zostaną podróże koleją z Limanowej do Nowego Sącza. Potężne tarcze TBM, pracujące przy największej inwestycji Polskich Linii Kolejowych S.A. na południu kraju, wizytowali kolejarze z całego kontynentu, uczestnicy Europejskich Dni Bezpieczeństwa Kolejowego. Modernizacja linii kolejowej 104, której częścią jest budowa tuneli, współfinansowana jest przez Unię Europejską w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Na przystanku Bydgoszcz Fordon podróżni wsiadają już do pociągów z przebudowanego peronu. To efekt prac, których celem jest nie tylko lepszy dostęp do kolei w tej części stolicy woj. kujawsko-pomorskiego, ale także poprawa przepustowości trasy w kierunku Chełmży. Wartość realizowanych przez Polskie Linie Kolejowe S.A. robót wynosi około 40 mln zł netto ze środków Krajowego Planu Odbudowy.