PKP Polskie Linie Kolejowe SA oraz Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA podpisały porozumienie w sprawie rozbudowy infrastruktury dostępowej do głębokowodnych terminali przeładunkowych Portu Gdańsk zlokalizowanych na wyspie Stogi. Planowana inwestycja jest strategiczną dla rozwoju portu, a tym samym dla polskiej gospodarki.
– O kluczowej roli portów morskich w rozwoju polskiej gospodarki nie trzeba nikogo przekonywać. Aby były bardziej konkurencyjne, już teraz trzeba planować kolejne inwestycje, związane m.in. z poprawą przepustowości na liniach kolejowych. Dlatego tym bardziej cieszy fakt zawarcia porozumienia między PKP PLK SA a Zarządem Morskiego Portu Gdańsk SA – powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
– Podpisane porozumienie między zarządcą narodowej sieci linii kolejowych a portem w Gdańsku to przykład udanej współpracy i rozsądnego planowania inwestycji infrastrukturalnych, niezbędnych dla transportu ładunków – stwierdził wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Kolej to najbardziej wydajny, bezpieczny i przyjazny środowisku środek transportu towarów. Konsekwentne zwiększanie jej udziału w przewozie ładunków to jeden z priorytetów PLK SA.
W te cele wpisuje się podpisanie porozumienia z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk SA, dotyczącego opracowania dokumentacji przygotowawczej dla rozbudowy kolejowo-drogowej infrastruktury dostępowej do obecnych i planowanych terminali głębokowodnych w Porcie Północnym w Gdańsku.
Realizacja zadania ma strategiczne znaczenie dla wzmocnienia gospodarki i bezpieczeństwa państwa przez zwiększenie potencjału logistycznego Portu Gdańsk oraz przepustowości na liniach kolejowych zarządzanych przez PLK SA.
Tylko w 2024 r. Port Gdańsk obsłużył ponad 355 tys. wagonów kolejowych (liczba dotyczy wyłącznie kontrahentów ZMPG). Cały transport kolejowy, wyprowadzający ruch z głębokowodnej części portu, odbywa się za pomocą jednego mostu.
Trzy etapy inwestycji
Celem współpracy PLK SA i ZMPG SA jest w pierwszej kolejności opracowanie studium wykonalności (I etap w latach 2026 – 2027), a następnie rozpoczęcie w 2028 r. prac nad dokumentacją projektową (II etap), której przygotowanie umożliwi w perspektywie roku 2034 rozpoczęcie realizacji inwestycji w zakresie kolejowej infrastruktury towarzyszącej rozbudowie portu w Gdańsku (III etap). Inwestycja zakłada modernizację istniejących linii kolejowych, ich elektryfikację, budowę nowych odcinków linii, umożliwiających transport kolejowy. Prowadzona będzie w ramach projektu „Poprawa dostępu kolejowego oraz drogowego do obecnych oraz przyszłych głębokowodnych terminali przeładunkowych zlokalizowanych w Porcie Północnym”. Rozpoczęcie prac budowlanych będzie możliwe po zabezpieczeniu środków finansowych oraz pozyskaniu niezbędnych decyzji administracyjnych.
Realizacja inwestycji poprzez budowę alternatywnej infrastruktury dostępowej do Portu Gdańsk, w tym nowych mostów lub tuneli, przyczyni się do usprawnienia ruchu kolejowego zarówno na terenie Portu Gdańsk, jak i na jego zapleczu. Inwestycja będzie obejmować budowę lub modernizację zarówno infrastruktury portowej, jak i dostępowej do Portu Gdańsk.
Większa przepustowość na torach do portów w Trójmieście
Realizowane i planowane przez PLK SA inwestycje na liniach kolejowych prowadzących do portów w Gdańsku i Gdyni są odpowiedzią na potrzeby zwiększenia ich potencjału przewozowego. W latach 2019 – 2024 poprawiony został kolejowy dostęp do obu portów, na co przeznaczono ponad 3 mld zł ze środków instrumentu finansowego CEF – „Łącząc Europę”. Tym samym do nabrzeży dojeżdża więcej pociągów, dłuższych i cięższych, które mogą zabrać więcej towarów. W ubiegłym roku PLK SA rozpoczęła modernizację linii kolejowej nr 201 Bydgoszcz – Trójmiasto (w latach 2021-2024 realizowane były prace na liniach stycznych), mającą istotne znaczenie dla wzrostu potencjału portu w Gdyni.
We wrześniu br. ogłoszony został przetarg na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych dla zadania „Zwiększenie przepustowości ciągu Tczew – Gdynia: odc. Pszczółki – Pruszcz Gdański”. Budowa dodatkowego toru poprawi przepustowość na głównym wylocie z Trójmiasta, w tym do portu w Gdańsku oraz pozwoli na odseparowanie ruchu pociągów towarowych i aglomeracyjnych od połączeń dalekobieżnych. Zakończenie prac planowane jest w 2030 r.





![Powstaje nowy dworzec Częstochowa Główna [FILM+WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/gallery/110/110/665198_100x70.jpg)

![Stacja Sosnowiec Główny przechodzi modernizację [FILM]](https://investmap.pl/_i/image/79/79/77647_100x70.jpg)
![Co słychać na budowie drogi Via Carpatia S19 Lubartów Północ – Lublin? [FILM]](https://investmap.pl/_i/image/78/78/77646_100x70.jpg)


![Nowy wiadukt nad torami zapewni sprawniejsze przewozy do Portu Gdańsk [ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/189/61/51645_100x70.jpg)
![Towary jadą po nowych torach do portów w Gdańsku i Gdyni [ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/39/39/52263_100x70.jpg)
![[Polska] Nowe oblicze kolei](https://investmap.pl/_i/image/54/54/27446_100x70.jpg)

![Już w 2023 roku pociągiem dojedziemy do lotniska w Pyrzowicach [FILM]](https://investmap.pl/_i/image/30/30/52766_100x70.jpg)
![W Krakowie powstaje estakada Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej [ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/98/98/52322_100x70.jpg)
![Na stacji Pyrzowice Lotnisko wiadukt zapewni sprawne przewozy [ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/97/97/52833_100x70.jpg)

![W Krakowie budowana jest estakada Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej [ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/123/123/52603_100x70.jpg)
![W Krakowie trwa budowa estakady kolejowej Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej [FILM + ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/40/40/52520_100x70.jpg)